Tavaly karácsony után arra hívtuk fel a figyelmet, hogy az ünnepek utáni leértékelési hullámban mire vigyázzunk, mikor akció egy akció, milyenek a megtévesztő leértékelések. Idén visszatérünk a klasszikushoz: a duplán megkapott ajándék visszavitele, a hibás ajándék cseréje, levásárlása mindig slágertéma. Megpróbáljuk érthetően összefoglalni a tudnivalókat - különösen azért, mert jövőre ilyenkor már új Ptk. és új szabályok alapján tehetjük csak meg mindezt.
Hibás - nem hibás
Ahogy őseink mondták: itt van az eb elhantolva. Ha a terméket boltban vettük, csak akkor köteles a kereskedő BÁRMIRE, ha a termék hibás. Olyan hibáról beszélünk, ami akadályozza a rendeltetésszerű használatot. Ilyenkor minden új termékre van nyugta, blokk ellenében legalább 2 év szavatosság, egyes tartós fogyasztási cikkekre jótállási jegy ellenében 1 év jótállás. Ezen jogok alapján alapvetően kijavítást vagy kicserélést kérhetünk (jótállás esetén 3 munkanapon belül mindenképpen cserét), s csak amennyiben ezek nem lehetségesek (nincsen ugyanaz a termék, illetve nem javítható a termék) kérhetünk árleszállítást (ha például használható, de értékcsökkent a termék a hiba következtében), vagy a vételár visszafizetését.
Ha a termék nem hibás, akkor csak akkor lehetünk biztosak a dolgunkban, ha webshopban, vagy más távollévők között kötött szerződés segítségével vásároltunk. Ilyenkor 8 munkanapig biztosan visszakérhetjük a pénzt, akár indokolás nélkül, csak a visszaszállítás költsége terhel minket. Jó azonban tudni, hogy a boltban vásárolt termékek esetében ez a jog nem létezik, ilyenkor a kereskedő által vállalt segítséget vehetjük csak igénybe, de maga a bolt nem kötelezett arra, hogy akár levásárlást biztosítson.
A tapasztalat ugyanakkor az, hogy az eredeti állapotú terméket szívesen becserélik másikra, a vételárat ugyanakkor a lehető legritkább esetben fizetik vissza. Egy dolgot ugyanakkor fontos tudni: ha úgy vásároltam, hogy az üzlet biztosított a csere, vagy a pénzvisszafizetés lehetőségéről, akkor ez a vállalása kötelező, ha később visszavonja, vagy nem teljesíti, akkor a fogyasztó megtévesztésének indokával bírságolható.
Határidők
A hibátlan termékek visszavételi határidejét a boltok maguk határozzák meg. Mondhatnánk, hogy már a vásárláskor érdemes nem az olcsóbb, hanem a hosszabb visszavételi időt biztosító boltot választani, de hát most ezen már túl vagyunk. A jellemző kereskedelmi határidő 8 és 30 nap között mozog, ebben az időszakban becserélhetőek a hibátlan (eredeti csomagolású) termékek blokk, nyugta ellenében. Vannak ugyanakkor üzletek, ahol ezt akár 3-6 hónapig is megtehetjük.
Minőségi reklamáció esetén (szavatosság, jótállás) a hiba felfedezése után a lehető leghamarabb vissza kell vinni a terméket. A szavatosság ismert sajátosságai miatt 6 hónapig több a vásárló joga, ez alatt az időszak alatt nem ő bizonyítja vita esetén a hiba okát, hanem a kereskedő. A jótállás teljes 1 éves időtartama alatt a kereskedő bizonyít.
Fontos tudni még, hogy ha nem idejében visszük vissza a hibás terméket, s a késedelmes reklamáció miatt a termék állapota romlik, azért a vásárló felel. Vagyis ha egy cipőn feslik a varrás, de nem viszem egyből vissza, s a felület, a bőr is sérül, akkor a hiba egészéért a kereskedő nem tehető felelőssé.
Mit vigyek magammal?
Nyilván a terméket elsősorban, anélkül semmilyen csere, vagy más jogérvényesítés nem fog menni. A másik fontos dolog a vásárlást igazoló számla, nyugta, vagy blokk. Ritkán fogadják el a banki bizonylatot, ezzel kár is próbálkozni, vigyázzunk a nyugtára. Ha jótállási igényt akarunk érvényesíteni, a jótállási jegy elegendő, nem kell a nyugta (bár sokan kérik mindmáig, ez jogsértés).
Ha a termék hibátlan, ám a mérete, színe nem tetszik, vagy legalább 4 embertől kaptam ugyanazt a mobiltelefontokot, akkor fontos lesz az eredeti csomagolás is, mert az üzlet anélkül nem fogja visszavenni.
Sok sikert, sok szép terméket és kevés bosszúságot kívánunk!