A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság weboldala is idézte az Origo cikkét, melyben a notebookok körében a gyártók által nyújtott jótállási és garanciális feltételeket szedték kiemelkedő alapossággal össze. A táblázatokban megjelent információk azonban komoly kérdéseket vetnek fel abban a témában, hogy a gyártók/kereskedők betartják-e megfelelően a jogszabályokat, illetve igazi kedvezményeket nyújtanak-e a vásárlóknak, vagy csak mézesmadzagot húznak el az orrunk előtt.
Egyik első írásunkban foglalkoztunk a jótállás-szavatosság-garancia kifejezések magyarázatával, praktikus példákkal alátámasztva. Röviden összefoglalva fontos tudni, hogy:
a jótállás kötelező formája szinte csak magyarországon létezik, egy éves időtartammal bír, s jellemzően tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik. A meghibásodott, e körbe tartozó termékeket 3 munkanapon belül kötelező cserélni, s a kereskedő nem vitathatja a cserét/kijavítást/elállási igényt mindaddig, amíg be nem bizonyította, hogy a hiba nem rendeltetésszerű használat következménye.
a szavatosság a teljes uniós területen általánosan 2 éves időszakra biztosított, s minden termékre érvényes. Az első fél évben a forgalmazónak kell bizonyítania vita esetén a hiba eredetét, a hátralévő időben ez a bizonyítás a fogyasztót terheli.
a garancia nem létező jogi fogalom, feltételrendszerét így csak a szerződési feltételek határozzák meg. Fontos tehát figyelni, mit is takar a "garancia" egy műszaki cikk, egy bútor esetében - itt nem mérvadó a jogszabályi háttér jótállásra, szavatosságra vonatkozó része.
Akkura kevesebb?
Az összefoglaló anyagban egy dolog elsőre is szúrja az ember szemét. Míg a kötelező jótállás a jogszabályok alapján a teljes termékre vonatkozóan egy év, az ACER esetében láthatjuk, hogy az akkumulátorra csupán 6 hónap "garanciát" vállal. Ez olvasatunkban a fogyasztó megtévesztése, hiszen a kötelező jótállás hatálya alól nem vonhatja ki a terméket a gyártó 6 hónap elteltével. A többi gyártó korrekt módon 1 éves időtartamot tüntetett fel ismertetőiben.
Mit ad a "garancia"?
Erre a kérdésre igazából mi sem tudjuk a választ, egyes esetek azonban arra hívják fel a figyelmet, hogy ha a vásárlásnál fontos szempont a garancia hossza - netán a gép értékének 10-30%-át is kifizetjük egy garancia-hosszabbításért - nagyon komolyan meg kell néznünk, milyen feltételek érvényesek ez alatt az idő alatt.
Mivel a kötelező jótállás egy éves időtartamának feltételeit kormányrendelet határozza meg, ebben az időszakban nincsen mozgástér, ha eltérnek a jogszabálytól a fogyasztó hátrányára, akkor az a kikötés semmis. A probléma ott kezdődik, ha az egy év letelt, s kiderül, hogy nem minden alkatrész vonatkozásában él a garancia, nem szállítják ingyen a meghibásodott, 10 kg-nál nehezebb termékeket, hosszú ügyintézési határidőt adnak meg, vagy adott hibákat egyszerűen kizárnak a javítási körből.
Azt, hogy mire vonatkozik ez a külön garancia, a jótállási jegyből tudhatjuk meg, bár egyes esetekben a speciális szerződési feltételek a gyártók weboldalain találhatóak meg - többnyire magyarul is. Fontos tehát a vásárlás előtt neten tájékozódni, vagy ott a helyszínen kikérni a dobozból vagy az ügyfélszolgálatról a jótállási jegyet, s megtekinteni az abban foglalt feltételeket. A lényeg átnézni, hogy milyen határidővel javítanak, szállítanak, milyen meghibásodásra vonatkozik az önkéntes jótállás.
30 nap
Az Origo tesztjében is felvetett kérdés, hogy mi lesz a termékkel 30 nap elteltével, ha a szerviz ennyi idő alatt nem oldotta meg a problémát. Sajnos a hazai jogszabályok nem tartalmaznak konkrét határidőt, azért utalást (törekedni kell a 15 napon belüli kijavításra, kicserélésre, illetve elvárható, ésszerű határidőn belül) tartalmaznak arra nézve, hogy mi a teendő. Előnyben vannak azok a gyártók (és kereskedők) amelyek 15 vagy 30 nap elteltével azonnal cserélnek, hiszen ez ma szinte általános (és jogos) fogyasztói elvárás.
Sajnálatos, hogy a felmérés szerint a 10 gyártóból csak az ACER és az ASUS cseréli ki a terméket, vagy ad vissza pénzt, míg cseregépet a Fujitsu és a Samsung termékei esetében adnak. A DELL vállalása szembetűnő: a kérdésre csak annyit írtak, hogy nincsen 30 napon túli csúszás.
Úgy gondoljuk, hogy a többi esetben feltüntetett "egyedi döntés alapján", "szervizfüggő" és egyéb tájékoztatás ma elégtelen. Nem lehet egyedi mérlegelés tárgya a döntés, hiszen a fogyasztónak már a vásárlás pillanatában fontos tudnia, hogy a meghibásodás esetén milyen jogai vannak, mire számíthat. Úgy gondoljuk, hogy ennek pontosítása a szektor alapvető érdeke.
3 év
Fontosnak tartjuk kiemelni azért azt a két gyártót (Fujitsu, DELL), melyek minden termékükre 3 év garanciát biztosítanak. Úgy gondoljuk, hogy az 1+2 (ilyen is található) év garancia messze nem képviseli ugyanezt a tartalmat, az 1, illetve 2 éves időszakra nyújtott önkéntes jótállás pedig manapság kevés. Különösen azért gondoljuk ezt, mert látható, hogy a forgalmazóknak jó üzlet eleve olcsóbbnak kínálni a terméket, majd pénzért vásároltatni (10-30% !!!) azt, amit más márkák esetében a fogyasztó eleve megkap.
Kiemelten igaz ez akkor, amikor egyes kiterjesztések esetében sajnos fizetés után is sokkal kevesebb jogot kap a fogyasztó, mint amit a kötelező jótállás kínál.