Olyan kérdéskört érintenék első konkrét bejegyzésemben, amiről mindenki tud valamennyit, de eleget talán csak nagyon kevesen. Határozzunk meg pár fogalmat először, hogy tisztábban lássunk.
Jótállás: a polgári törvénykönyvben részletezett kötelezettség. Ismerünk kötelező és önkéntes jótállást is. Az eladók tartoznak egy éves jótállási kötelezettséggel minden olyan tartós fogyasztási cikkre, amelyet a 151/2003. Korm. rendelet mellékletében olvashatunk.
Az egy év alatt mindaddig kell javítani/cserélni/vételárat visszafizetni a kereskedőnek, amig be nem bizonyítja, hogy a hiba oka a vásárlás után keletkezett, az a nem rendeltetésszerű használat következménye. Az önkéntes jótállás esetében a bizonyítási teher szintén a kereskedőn van, ám a határidő, s a feltételek nincsenek pontosan meghatározva. Jellegzetes önkéntes jótállás a személygépkocsikra adott 3-5-7 év "garancia". Speciális eset a lakásokra adott jótállás (3 év) és a 20 ezer forint feletti javításokra, valamint karbantartásokra adott 6 hónapos jótállási kötelezettség.
Garancia: jogilag ilyen fogalom nem létezik, a kereskedők, gyártók és fogyasztók többnyire a jótállást értik garancia alatt, mivel a gyakran beszélt külföldi nyelvek többsége is így nevezi.
Szavatosság: szintén a polgári törvénykönyv biztosítja. Alapvetően minden termékre 2 éves szavatosságot kötelező vállalni, tartós fogyasztási cikkekre 3, használt cikkekre 1 év az előírás. A jótálláshoz képest az a különbség szavatosság esetén, hogy ha vita van, a bizonyítás csak az első 6 hónapban kötelezettsége a kereskedőnek, egyébként a hátralévő időben a fogyasztónak kell szakvéleményt szereznie a hiba okáról.
A fogalmak meghatározása után fontos kitérni arra, hogy a jótállás és a szavatosság párhuzamosan futó dolgok, vagyis egy új autó esetében kötelező egy éves jótállást vállalni, ám annak leteltével (mivel tartós fogyasztási cikkről van szó) él még 2 évnyi szavatosság.
Egyre gyakrabban találkozhatunk azzal, hogy a már említett személygépkocsik, notebookok vagy monitorok esetében a gyártók vállalják, hogy meghosszabbított ideig biztosítanak jótállást a termékre. Gondolom nem vagyok egyedül azzal, hogy már 7 éves autóra adott jótállást is láttam, kíváncsi voltam ennek feltételeire.
Gépjárművek
Az autók esetében ma már az a ritka, ha csak a "sima" egy éves jótállást vállalják. A rekorder itthon - ha csak az éveket nézzük - a KIA, a gyártó egyes modelljeire 7 éves jótállást vállal. Több márka esetében láthatunk 5 éves jótállást (Hyundai, Toyota, Dacia, Nissan stb.), ám ezekben az esetekben szinte csak a jótállási idő ugyanaz, a feltételek között hatalmas a különbség.
Amennyiben tudatos vásárlók vagyunk, feltesszük a kérdést magunkban, hogy hasznos-e olyan márkát választani, melynek a jótállása hosszabb ideig tart, mint a konkurens termék. A válasz ennyire nem egyszerű. Tudni kell, hogy minden esetben alapvető feltétel az, hogy a gépjárművet meghatározott időközönként megjelölt márkaszervizbe vigyük, s ott adott összegért olajcserét, fékcserét, tisztításokat hajtassunk végre. Ezt a feltételt a közvélemény nagyobb része elfogadta, ám az egyik ismert fogyasztóvédelmi civil szervezet közérdekű keresetet indított ellene. Véleményük szerint a jótállási kötelezettség ingyenes, azt nem lehet kötelező fizetős szervizekhez kötni, a szervizelés árát be kellene építeni a termék vételárába. (bővebben: http://www.feosz.hu/files/uplink/sajtohonda.doc)
A keresettel kapcsolatosan lehet persze ellenvéleményeket is megfogalmazni, de szerintem támogatót sem lenne nehéz toborozni. Lényeg, hogy a bíróság minél gyorsabban döntsön a kérdésben, útmutatást adva fogyasztóknak és gyártóknak egyaránt.
A jelenlegi helyzetben azonban tiszta sor, hogy ha jótállási jogainkat akarjuk érvényesíttetni, akkor márkaszervizbe kell hordanunk az autót. Mivel ez évente 20-70 ezer forintos összegre rúg, felmerülhet a kérdés, hogy mennyivel kerülhet többe így az autó, mintha ismerős szervizbe visszük. Ha a 7 éves "rekordjótállást" vesszük alapul, akkor legalább 350 ezer forint költségünk lesz, kérdés, hogy mennyivel olcsóbban tudjuk ismerősnél kihozni a karbantartást. Fontos lehet figyelembe venni a vásárlásnál, hogy az adott márkakereskedő közzéteszi-e az adott szervizek (5 ezres, 20 ezres, stb.) költségeit, a cserélendő berendezéseket, hogy a fizetendő összeg nagyságrendjével már vásárláskor tisztában lehessünk.
Ha úgy számolunk, hogy megéri, akkor érdemes elővenni az adott cég jótállási feltételeit. Összegyűjtöttem párat:
Sajnálatos módon az látható, hogy a pontos feltételek csak nagyon kevés helyen érhetek el, azokat a fogyasztó alapesetben csak akkor tudja elolvasni, ha már megvásárolta az autót, s átvette a jótállási jegyet/füzetet.
Érdemes tehát vásárlás előtt érdeklődnünk, mert kérésre ezeket az adatokat átadják nekünk, akár elektronikusan, akár nyomtatott formában.
Nem mindegy, hogy milyen hibákra, alkatrészekre vállalnak garanciát:
- Van, ahol fékbetétért még a jogszabály által előírt időintervallumban sem vállalnak felelősséget
- A fényezési hibákra bizonyos sérülések esetében szintén nem érvényes a jótállás
- Akkumulátor, izzók, tárcsák és egyéb alkatrészek esetében ugyanúgy kötelező jótállást vállalni, van, hogy mégis hárítják a felelősséget.
Hogy a leginkább szélsőséges példát említsem, az egyik gyártónak a jótálláshoz kötehető assistance szolgáltatása akkor is ingyen szállítja ki a benzint az ügyfeleknek, ha az a nem megfelelő mennyiségű tankolás miatt állt meg.
Ha vásárolunk, akkor tehát a fentieknek megfelelően két dolgot kell szem előtt tartanunk:
- Mennyi idő a jótállás, s ez idő alatt milyen szervizköltséggel kell számolnom?
- Pontosan milyen hibákra, alkatrészekre vonatkozik a felelősségvállalás?
A tudatos fogyasztók tehát olyan autót választanak, melynek hosszú, vagy külön, opciósan meghosszabbítható jótállása (garanciája) van, ám a jótállás feltételeit, körülményeit alaposan áttanulmányozza.