A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Leértékelés, akció? Erre figyelj!

2012.12.27. 12:00 | SMáté | Szólj hozzá!

Címkék: szavatosság garancia akció gvh nfh átverés fogyasztóvédelem csere megtévesztés portfolioblogger 3 munkanapos csere árfeltüntetés megtévesztő reklám akciós ár termékvisszavétel panaszkezelési kézikönyv kereskedelmi kultúra megtévesztő tájékoztatás

Számos cikkben már december 25-26-án olvashattuk, hogy az ünnepek után azonnal kezdődik a kiárusítás, számos üzletláncnak elemi érdeke, hogy minél előbb új kollekció kerülhessen a polcokra. Az akciók, árengedmények ugyanakkor számos kockázatot hordoznak magukban mind az üzletek, mind a fogyasztók számára. A CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó segítségével összefoglaltuk, melyek a legfontosabb kockázatok.

Mire figyeljen a vásárló?

Elsősorban kerülje az impulzusvásárlást, figyeljen, nézzen körül alaposan. Nagy lehetőség leértékelés időszakában vásárolni, de mint tudjuk, nem minden arany, ami fénylik. A kirakatokban mamutméretben megjelenő "%" feliratok nem jelentik feltétlenül azt, hogy itt minden 80% árengedménnyel kapható. Elsődleges feladatunk, hogy felmérjük: milyen termékkörre, milyen árleszállítást találunk. Nézzük meg a méreteket, nézzük meg az árakat az egyedi címkéken is - győződjünk meg, hogy a terméken olvasható ár az eredeti, vagy a már akciós felirat-e.

Fontos, hogy ismerjük a vásárlás helyének eredeti árait. Sajnos nem ritka, hogy a hatóságok (GVH, NFH) hamis akciókról rántják le a leplet: az eredeti ár fiktív, sosem létezett, vagyis ami kedvezménynek tűnik, az igazából nem az. Hiába írják ki, hogy 19.990 Ft helyett 9900 Ft-ért kaphatunk terméket, ha 19.990 forintért azt sosem lehetett kapni. Ha ilyet tapasztalunk, jelentsük a fent említett hatóságoknak. Az átverést az akciós újságok, kiadványok, a honlapok, illetve az üzletek folyamatos figyelésével kerülhetjük el.

Számos alkalommal tapasztalható, hogy az üzlet kirakatán olyan felirat szerepel, hogy: 20-80% árengedmény. Visszatérő gyakorlat sajnos, hogy az üzletekben az árengedményes termékek többsége 20-30%-kal olcsóbb, mint korábban, s az 50-80%-os sávban csak nagyon kevés, többnyire olcsó, vagy nem is létező termékek kaphatóak. Többször hallottuk, hogy 80%-ért "volt egy papucs, de már két hete nincsen raktáron". Ebben az esetben az akciós felirat becsalogató reklámnak minősülhet, a célja, hogy végül más, kevéssé kedvezményes árú terméket vegyünk - elsősorban ezzel is impulzusvásárlókat vesznek célba.

Számtalanszor leírták már, de fontos megismételni: az akciós termékekre ugyanúgy vonatkozik szavatosság és jótállás, mint azokra, melyeket eredeti áron veszünk meg. Az ilyen feliratok ugyan semmis feltételnek számítanak jogilag, ám érdemes átgondolni, hogy a vásárlók jogait tisztességtelenül megvonni szándékozó boltban érdemes-e vásárolni, vállalni a vitával járó feszültséget, időveszteséget...

Az is előfordul, hogy az üzletben kiírják: akciós terméket nem cserélnek vissza. Ez természetesen nem érintheti a vásárló szavatossági, jótállási jogait, arra vonatkozik, hogy ha a termék később nem tetszik, vagy a mérete nem megfelelő, nem cserélik be másik termékre. Mivel jogszabály az üzleteket nem kötelezi visszavételre ilyen esetekben (ha nem hibás a termék), az üzlet által támasztott feltételek kicsinyesek ugyan, ám jogszerűnek számítanak. Fontos tudni ugyanakkor, hogy az üzletek 90%-a ad lehetőséget a hibátlan termékek visszavételére, ahol ezt nem biztosítják, nem minősül fogyasztóbarát üzletnek.

Mire figyeljen az üzlet?

Elsősorban arra, hogy minden felirata, akciója valós tartalmú, tényszerű, alátámasztható legyen. Az akciós termékek köre, az árak egyértelműen kerüljenek feltüntetésre. Ha van az üzletben akciós és nem akciós termék, elsőre látszódjon már a bejárattól, hogy melyik hol található - ne keveredjenek ezek az üzletben. Szintén pontosan és jól láthatóan kell elkülöníteni a különböző akciós csoportokat, ha az üzletben lóg egy hatalmas "60%" felirat, alatta ne legyenek 30%-os árelszállítással érintett termékek.

Az árak úgy lehetnek egyértelműek, ha az eredeti ár áthúzásra kerül, s mellette látható az új ár. Ha százalékosan is meghatározásra került az akció, az árleszállítás egyezzen a százalékos aránnyal is (az eredetileg 1000 forintos termék 40% árkedvezménnyel ne 59 vagy 61 forint legyen, hanem 60!). Az árak feltüntetésekor kötelező adott esetben az egységárakat is megjeleníteni (jellemzően a literben, kilogrammban, vagy akár darabban is kifejezhető mennyiségek esetében). Akció esetében az akciós egységárat is ki kell írni, nem maradhat csak az eredeti egységár. Ezt a legtöbb esetben a darabárnál felejtik el (például egy csomag zokni, melyben 3, 5 pár zokni van).

A 2012 nyár óta érvényes szabályozás - kissé érthetetlen módon - az árfeltüntetésnél a "Ft" és a "forint" feliratokat fogadja csak el. Bár a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság gyakorlata még nem ismert, a fogyasztóvédelmi törvény alapján a "HUF" felirat nem fogadható el, ahogy a 10.000.- még kevéssé. Ennek a kirakatban, a hirdetésekben és a terméken is meg kell jelennie.

Figyelni kell az idegen nyelvű feliratokra. Itthon elsősorban az angol nyelvű "sale" és ehhez hasonló feliratok a jellemzőek. Ezzel nincs is gond, alkalmazásuk nem tiltott, ám ezek magyar nyelvű megfelelőjét is ki kell tenni, különben a fogyasztóvédelmi hatóság szankcionálhatja az üzletet.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr504983212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása