A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Webshop minősítés - Vedd a Neten!

2012.12.03. 09:16 | SMáté | Szólj hozzá!

Címkék: fogyasztóvédelem bizalom e kereskedelem bírság webáruház webaudit elállás békéltető testület portfolioblogger kereskedelmi kultúra NFH CP Contact Vedd a Neten Szek.org webshop minősítés webshop audit

A mai napon már 7 azon webáruházak száma, melyek fogyasztóvédelmi minősítést kaptak a Vedd a Neten program rendszerében. A rendszer célja elitképzés, ám nem oly módon, hogy csak a legnagyobbak tudnak bejutni, minőségi elitet szeretne felmutatni - ahol érdemes vásárolni, ahol élménnyel lehet gazdagodni. Mi van a háttérben, miben más ez a webáruház minősítés, mint számos másik?

Nem lehet nem észrevenni: az e-kereskedelem fejlődik, még a válság alatt is nő az összesített forgalom. Hogy ez a növekedés a hagyományos kereskedelem terhére történik-e, elemezzék azok, akiknek ez a feladatuk. Számunkra azért érdekes az e-kereskedelem, mert megjelenése óta általános fogyasztói kérdés, hogy mennyire lehet megbízni egy számunkra virtuális üzletben.

Háttér, e-kereskedelem és fogyasztóvédelem

A jogszabályok ezen a területen kiemelten kemények. Nem elsősorban hazai indíttatásból, hiszen az alap EU rendelet, melyet hazánk ugyanakkor 1999 óta még szigorúbban vezetett be, s a hatóság (Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság) keményen, évente 100-as nagyságrendben ellenőriz.

Az ellenőrzések rendkívül rossz eredményei (86-92%-os kifogásolási arány, azaz kiemelten kevés megfelelő áruház) ugyanakkor nem tükrözik a vásárlók elégedettségét. Blogunk több posztjai szólt már arról, hogy ugyan elégedetlenek a hazai netes vásárlók (uniós összevetésben), ám összességében jóval inkább elégedettek azok, akik már kipróbálták a netes vásárlást.

Miért e különbség? Egyszerűen azért, mert más az életszerű tapasztalat, s más a hatóság ellenőrző szem. A jogszabályok elvárják még a hatósági nyilvántartás vezető hivatal feltüntetését is, a szerződési feltételek között pedig szinte szó szerint kell szerepelnie annak, hogy a szerződés magyar nyelven íródott, hogy iktatott szerződésről beszélünk, s hogy a szerződés írásban megkötött szerződésnek minősül-e. A visszaigazoló e-mailek tartalmáról nem is beszélve, a próbavásárlást végző NFH vizsgálatán számos áruház leveleiben találtak hiányosságot.

A legtöbb kifogás hatósági részről az indokolás nélküli elállási jogot érintette, vagy azt, hogy 8 munkanapon belül a vásárló dönthet úgy, hogy mégsem kéri a terméket. Ez a jog a bolti kereskedelemben nem illeti meg a vásárlót. Így annak ellenére, hogy számos hatósági kifogást láttunk, láthatunk (csak eredeti, bontatlan csomagot akarnak visszavenni, nem fizetik vissza a kiszállítási díjat, pontatlan az elállási jog leírása), a vásárlók véleményünk szerint mégiscsak megbíznak a netes kereskedelemben - hiszen meggondolhatják magukat.

Minősítések és a "Vedd a Neten" rendszer

minositettwebshop.png

Mivel a vásárlók bizalma lassan épült, s az áruházak is csak nehezen tudtak megfelelni az elvárásoknak, sok minősítő rendszer, szolgáltatás épült ki az utóbbi években. Volt, aki igyekezett megfeleltetni a webshopokat a fogyasztóvédelmi és más jogi elvárásoknak (ilyen webshop audit szolgáltatást nyújt a CP Contact Kft is többek között), ám ezek közül számos nem győzte meg az üzletek tulajdonosait, vagy nem terjedt el megfelelően (drága volt, szakmailag hiányos volt).

A Vedd a Neten lényege, hogy teljes mértékben megfelelteti az áruházakat a hatóság objektív ellenőrzési szempontjainak (az NFH együttműködésével építette a rendszert a SZek.org), megvizsgálja, hogy valóban létező, aktív vállalkozásról van szó, s számos olyan fogyasztóbarát gyakorlatot vár el, melyek nélkül ma nem várhat vásárlói elégedettséget egy üzlet sem. A minősített üzletek fogyasztóvédelmi és adatvédelmi megfelelése magas szintű, s ezeket évente szúrópróbaszerű próbavásárlással is ellenőrzik a minősítők. Amely üzlet fogyasztóvédelmi bírságot kap, nem működik együtt a békéltető testületekkel, elveszti a minősítését.

A rendszer tehát iránymutatás a fogyasztónak, védelem a webáruházaknak. 1 hónap leforgása alatt 40 üzlet mérette meg magát, s 7 üzlet mondhatja el, hogy megszerezte a minősítést. A több mint 70 szempont az NFH útmutatásai alapján, a CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó eSQ webshop audit rendszerére épülve került kidolgozásra. Akik korábban az eSQ webshop audit rendszerben minősítve lettek, azok számára nem lehet probléma a Vedd a Neten minősítés megszerzése sem.

Használja tehát mindenki az útmutató, egyedülálló minősítést!

Szerzőnk Siklósi Máté, a CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó vezető tanácsadója, a Vedd a Neten minősítési rendszer egyik szakmai kidolgozója.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr64941385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása