A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Előnyben a fogyasztóbarát üzletek

2012.10.11. 09:55 | SMáté | Szólj hozzá!

Címkék: fogyasztóvédelem jótállás bevásárlóközpontok portfolioblogger 3 munkanapos csere CP Contact WestEnd

Egy nemrégiben készült kutatás arra kereste a választ, hogy szívesebben választanak-e a vásárlók olyan üzletet vagy bevásárlóközpontot, amelyik a fogyasztók jogait kiemelten kezeli. A válaszok alapján a helyzet vegyes, nevezhető elegánsan fogyasztói tudatosságnak, vagy kevéssé elegánsan posztkádári reflexnek is, hogy a vásárlók elvárják a fogyasztóbarát gyakorlatot, de külön fizetni ezért nem hajlandóak.

A megkérdezettek 82%-a szívesebben vásárol ott, ahol a jogait kiemelten kezelik, ám mindösszesen 26% lenne hajlandó például a hosszabb jótállásért külön fizetni. A fogyasztók tehát (vélhetően jogosan) természetesnek veszik a számukra kedvező, minél előnyösebb feltételeket, s szívesen vásárolnak ott, ahol előzékenységet, a jogszabályok betartását tapasztalják, ám ezért külön csak kevesek hajlandóak (keveset, legfeljebb a vételár 5-10%-át) külön fizetni.

A megkérdezettek 74%-a vásárol szívesen egy olyan bevásárlóközpontban, ahol az üzletek azonos, egységes szabályokat tartanak be fogyasztóvédelmi szempontból. Arra kérdésre, hogy milyen, a jogszabályokban rögzítettnél előnyösebb fogyasztói szabályozással találkozott, a felsorolásból az alábbiakat jelölték meg:

  1. 1 évnél hosszabb garancia - 31%;
  2. Garantáltan 30 napon belüli reklamációs ügyintézés - 18%;
  3. Hibátlan, de nem tetsző árú levásárlása - 17%;
  4. Ugyanilyen esetben a vételár visszafizetése - 15%;

Megkérdeztük a kutatás során, hogy hányan hallottak már olyan bevásárlóközpontról, ahol a fogyasztókat fogyasztóvédelmi tanácsadással segítik. Ilyen lehetőségről a válaszadók 15%-a hallott, ám 66%-uk járna szívesen olyan bevásárlóközpontba, ahol ilyen lehetőséggel, szolgáltatással találkozhat. Ennek megfelelően érdemes lehet bevásárlóközpontok számára a fogyasztói jogok központosított deklarálása, s ennek a reklámozása, terjesztése.

A fogyasztókat a felmérés során arról is megkérdeztük, hogy milyen szolgáltatást látnának szívesen egy fogyasztóbarát bevásárlóközpontban, s a többség egy helyszíni mediációs szolgáltatást látna szívesen, mely segít a reklamáció kapcsán felmerült vitás esetek azonnali rendezésében. Ilyen szolgáltatása ismereteink szerint ma a WestEnd Bevásárlóközpontnak van, Vevőkör Fogyasztóvédelmi Pont névvel.

A hazai jogszabályok alapján a fogyasztóvédelmi minimum minden bevásárlóközpont, s minden üzlet számára azonos. Ismereteink alapján ugyanakkor a fogyasztók ezzel a minimum szinttel nem elégedettek, s úgy látják, hogy annak teljesülése sem tökéletes (azaz az üzletek nem tartják be, amit a jogszabályok előírnak). Előnyben van tehát az az üzlet vagy bevásárlóközpont, amelyik a jogszabályi alapokat betartja, s ezen felül többletjogokat is biztosít a fogyasztók számára.

A szájhagyomány ugyanakkor kevés: a fogyasztóknak csak kis része szerez tudomást egy fogyasztóbarát gyakorlatról abban az esetben, ha erről sem sajtóban, sem más tájékoztatási formán keresztül nem olvas.

A tanulmányt a CP Contact a GVH VKK támogatásával készítette el.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr554832339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása