Sokan és gyakran mondják, hogy nincsen értelme hibás autó esetén bíróságra menni. Hosszan sorolják, hogy mennyibe kerül és mennyi ideig tart a per, s hogy Sziszifusz is többet pihenhet két kőgurigatás közben, mint a felperes, akinek állandóan újabb és újabb szakértőkkel kell harcolnia. Esetünkben ugyanakkor nagy értékű használt autó kapcsán nyert pert a tulajdonos oly módon, hogy a szavatossági idő lejárta után próbálta behajtani a költségeket. A két év alatt 3 nagy javításon is átesett használt VW Passat közel 4 millió forintba került, a közel 2 milliós javítási és perköltségeket a Porsche-Inter Auto Hungária fizette. A határozat jogerős.
A 3 éves autót nagy reményekkel vásárolta meg a család, 135 ezer kilométerrel, 2008 novemberében. A közel 4 millió forintos vételár reális volt az akkori piacon. A vásárláskor állapotfelmérő lap készült, melyben kavicsfelverődésen kívül nem jeleztek hibát. Érdekes volt, hogy az eladót ismerte a vásárló, ám az eladó sem jelzett semmilyen különös hibát. A megvásárolt autóval rövid ideig lehetett elégedett a család, ugyanis már december 2-án kormánymű cserét hajtottak végre. Ennél a cserénél még hajlott az egyezségre az eladó forgalmazó, és a költségek kb 40%-át állta (150 ezer Ft), míg a szerencsétlenül járt tulajdonos 186 ezer Ft-tal lett rövidebb. A történetnek ezzel a javítással és megegyezéssel ugyanakkor nem lett vége.
Több mint fél évvel később, 2009 augusztusában sebességváltót cseréltek a gépjárműben, közel 1,5 millió forintért. Ezt teljes egészében a vásárló állta, de még itt sem nyugodhatott meg, 2010 július végén kormányoszlop csere következett, itt már potomnak mondható 50 ezer Ft értékben. Bár az autó tulajdonosa kérte, az eladó elzárkózott a költségek megtérítésétől.
Az új tulajdonos itt már nem hagyta annyiban, s szakértőhöz fordult, aki megállapította, hogy ezek a hibák már a vásárlás pillanatában megvoltak, vagyis annak ellenére, hogy kötelező jótállás nem vonatkozott a 3 éves autóra, szavatossági igényt lehet érvényesíteni. Sokan sajnos nem tudják, hogy a szavatossági igény használt termékek esetében is áll, s legalább egy évig érvényesíthető.
Az autó tulajdonosa csak azért nem tudta a teljes költséget visszaigényelni, mert külön megállapodást kötött a javítás költségeinek megosztásáról, így az első javítás eladóra eső összegét nem igényelhette már vissza. A többi javítás esetében ugyanakkor helyesen nem fogadta el a rá nézve hátrányos újabb költségmegosztást, s eljárást indított.
A kérdés a bíróság előtt már csak az lehetett, hogy ismerhette-e a hibákat a vevő a vásárláskor, hiszen így mentesülhetett volna az eladó a szavatossági kötelezettség alól. Ezt nem tudta megfelelően bizonyítani, sem tanúk meghallgatásával, sem a szakértői vélemény alapján.
Összességében a tanulságok:
- Ha vásároltunk egy új vagy használt autót, s komoly, nekünk fel nem róható hibákat nagy összegben javítani kell, terheljük az összeget az eladóra.
- Ha használt autót vásárolunk, azt ne magánszemélytől vegyük, a szerződésen az eladó legyen a kereskedő, hiszen így van annak szavatossági kötelezettsége (fogyasztói szerződés).
- Ne engedjünk a megegyezési kísérleteknek, legfeljebb ha tudjuk, hogy nekünk is felróható a hiba, vagy ha nem bizonyítható kellőképpen az, hogy a hiba már a vásárláskor megvolt.
- Használt autókra is érvényes a szavatosság.
- Ha autót vásárolunk, figyeljünk az állapotfelmérő lapra, amit ott jeleztek, annak kapcsán nem fogunk tudni szavatossági igényt érvényesíteni.
És ne féljünk a pertől, azért mert hosszú, még nagy veszteségtől menthet meg minket - ha megfelelő szakértelemmel és szakértőkkel indulunk harcba. Az ismertetett határozatokat első fokon a PKKB, másodfokon a Fővárosi Törvényszék hozta - utóbbi 2013 tavaszán.