A mai napon publikálta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) az éves e-kereskedelmi ellenőrzésének eredményeit. Mivel a Vedd a Neten program miatt kiemelten fontos számunkra a webáruházak ellenőrzése, erről külön is írunk összefoglalót, ám szeretnénk kiemelten is foglalkozni a jótállási jegyek kérdésével.
Az NFH vizsgálati tapasztalatai sajnos összefüggenek a mi tapasztalatainkkal is. A CP Contact Kft. által auditált üzletekben nagyon gyakori, hogy hibás, hiányos a jótállási jegy. Igaz ez webshopok és "offline" üzletek esetében is.
Alapvető probléma, hogy a 30 vizsgált esetből az NFH próbavásárlói mindösszesen 19 esetben kaptak jótállási jegyet, a többi 11 társaság egyáltalán nem mellékelte azt a kiküldött csomaghoz. Az egyéb problémákat elsősorban a vonatkozó kormányrendeletben meghatározott kötelező tartalmi elemek hiánya okozza. Fontos a termék megnevezése, a gyártó nevének és címének feltüntetése, illetve meg kell határozni a vásárlás időpontját is.
Vannak olyan jogszabályi előírások, melyek értelmét nehéz keresni és megtalálni, ám teljesítésük mégis fontos. Ilyen - többek között - annak a figyelmeztető mondatnak az elhelyezése, mely szerint "a jótállás a fogyasztó törvényből eredő jogait nem érinti".
Számunkra - és a fogyasztók számára - a legsúlyosabb probléma (a jótállási jegy hiánya mellett) mégis az, hogy több jótállási jegyen megtévesztő információkat talált a hatóság. Ezek közé tartozik, hogy a fogyasztó a jótállás érvényesítéséhez köteles a termék eredeti csomagolását is leadni, vagy hogy a jótállás a jótállási jegy és a nyugta egyidejű felmutatása mellett érvényesíthető.
A CP Contact Kft. minden általa elvégzett webshop audit, illetve boltellenőrzés esetén ellenőrzi a jótállási jegyek tartalmát, hogy partnereit megkímélje a hatósági kifogásolások okozta problémáktól.