A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Fogalmunk sincs a szavatosságról...

2012.07.23. 12:52 | balafánt | Szólj hozzá!

Címkék: szavatosság garancia fogyasztóvédelem jótállás elállás portfolioblogger kijavítás 6 hónapos csere 1 éves garancia

Az Európai Bizottság által készített gyors felmérés (csak a felmérés gyors, annak publikálása lassú, hiszen a legfrissebb felmérést 2011. őszén lezárták :)) rámutat egyebek mellett arra is, hogy a magyar lakosság nincsen tisztában szavatossági jogaival. Tapasztalataink és az EU felmérése szerint ez azért van, mert a kereskedők is csak a jótállási kötelezettségeket, illetve a szavatosság első 6 hónapját veszik komolyan, a többiről csak alig-alig van fogalmuk.

A felmérés azt mutatja, hogy míg az internetes elállás jogával (8 munkanapig visszaküldhetjük a nekünk nem tetsző terméket) a lakosság 70%-a tisztában van (ez pontosan megegyezik az uniós átlaggal), a lakosságnak mindösszesen a 42%-a tudja, hogy egy 18 hónapos mosógépet anélkül is visszavihet javíttatni, hogy külön extra garanciát vásárolna rá. Az uniós átlag ebben az esetben jóval magasabb helyes választ jelent, ami 51%.

A kereskedők tudása még tragikusabb: míg az EU átlag 27% abban a vonatkozásban, hogy 2 évig egy terméket a fogyasztó visszavihet hiba esetén, nálunk ez csak 10%. Fontos felhívni a figyelmet arra a tragikus, általunk többször említett tényre, hogy az eladók sokkal kevésbé ismerik helyesen a fogyasztó szavatossági jogait, mint a vásárlók (holott elvben ők is vásárlók).

Nem véletlenül esett a választásunk erre a két statisztikára, hiszen mondhatnánk, hogy interneten kevesebben vásárolnak, így az ezzel kapcsolatos jogokat is kevesebben ismerik. Nem gondoljuk, hogy a lakosság kevesebb alkalommal lett tájékoztatva a 2 éves szavatosságról, mint a 8 munkanapos elállási jogról. Tény, hogy az elállási kérdés egyszerűbb és érthetőbb volt, mint a szavatossággal kapcsolatos, ám az EU átlag és a hazai fogyasztók közötti 9% nagy különbség, érdemes átgondolni, mi a háttere.

Magyarországon ma (az uniós országok többségétől eltérően) a szavatossági jogon felül jogszabály kötelezi a gyártókat és kereskedőket arra, hogy egy éves jótállást adjanak minden új tartós fogyasztási cikkre (melyet a kormányrendelet felsorol). Ez a jog a szavatossági joggal párhuzamosan létezik, vagyis egy mosógépre van egy éves jótállás, s az ezzel párhuzamosan futó, legalább 2 éves szavatosság.

A szavatossági jog alapvetően abban különbözik a jótállási jogtól, hogy hiba esetén, ha nem tudnak megegyezni, a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a hiba gyártási hiba, nem ő tette tönkre a terméket. A jótállás esetében mindaddig javítani/cserélni kell a termékeket hiba esetén, amíg a kereskedő nem tudja bizonyítani, hogy a hibát a fogyasztó okozta. A hazai jogban ezért - hogy a fogyasztó számára megkerülhetetlen jogot biztosítsanak - beépítették a szavatossági jogba annak vélelmét, hogy 6 hónapig (ellenkező bizonyításig) vélelmezni kell, hogy a hiba gyártási jellegű.

Vagyis van egyszer minden termékre 6 hónap, a tartós fogyasztási cikkekre 12 hónap "jótállásunk", a többiről pedig szeretünk nem beszélni. Holott a statisztikák szerint Európában természetes, hogy a teljes szavatossági idő alatt visszavihetjük a hibás terméket, amit ki is cserélnek. A hazai kereskedők hozzáállása alapvetően az, hogy 6 hónap (illetve az 1 év) után nem cserélnek/javítanak semmit, s ez az attitűd meghatározza a fogyasztói tudást is: gyakran nem is próbálkoznak a termékek visszahozatalával.

Bár e sorok írója is számtalanszor védte a kötelező jótállás intézményét, (a hazai kereskedelmi realitásokra alapozva) ezúttal mégis fel kell tenni a kérdést: lehet, hogy úgy lesz kevesebb joga a fogyasztónak, ha az állam többet biztosít számára? Nem lehet, hogy a kötelező jótállás és a 6 hónapos vélelem az, ami miatt a fogyasztók többsége sikertelenül próbálkozna az eltört talp miatt visszavinni egy cipőt 8 hónap után?

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr884672575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása