A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Portfolio

Portfolio hírek

Rendőrség záratta be a csaló webáruházat

2011.11.25. 15:34 | SMáté | 2 komment

Címkék: csalás átverés fogyasztóvédelem e kereskedelem webáruház tárhelyszolgáltatás portfolioblogger redcoon bolthely árösszehasonlító oldalak

Két nappal ezelőtt megírt postunk esetében reménykedtünk, hogy tévedés az egész, hiszen annyit javult az elmúlt években a morál az e-kereskedelmi téren, hogy hihettük: ilyen egyszerű csalást már nem éri meg megpróbálni. A vége azonban egyértelmű: a rendőrség kérésére a http://bolthely.hu bezárta a Redcoon oldalát, véget vetve a további potenciális átveréseknek.

Sajnos mind itt, a kereskedelmi kultúra blogon, mind a facebookon, mind a nekem írt privát üzenetekben az derült ki, hogy nem kevés embert vert át a csaló webáruház. Gratulálunk ugyanakkor a rendőrségnek, mert nem állandó, hogy egy hatóság nem csak a papírokat kezdi el rakosgatni, aztán szépen lassan lezár egy ügyet, hanem lehetőség szerint azonnal intézkedik a jogsértő felület bezárásáról. A rendőrség ezt megtette, a Bolthely az oldalt le is zárta, vagyis elejt vették annak, hogy karácsony előtt, remek gazdasági helyzetben tovább károsítsák csalók a lakosságot.

Köszönöm ezzel párhuzamosan a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság reakcióját is, akik oldalukra is kihelyezték a figyelmeztetést, s sajtóközleményt is adtak ki a Redcoon átverésről.

Nem lehet ugyanakkor elmenni szó nélkül amellett, hogy egy ilyen átverés ma lehetséges. Utánajártunk, milyen lehetőségünk van arra, hogy rossz szándékkal, kevés pénzből, esetleg jó szándékkal, de kevés pénzből vásárlók akár ezreit károsítsuk meg.

A Bolthely oldalát nézve a lehetőség vonzó:

A további részletek ismertetése nélkül számunkra egyértelmű: itt minden lehetőség adott ahhoz, hogy valaki szaktudás és pénz nélkül, minimális anyagi és munkabefektetéssel mindenhol megjelenjen a neten, majd fogadja a rendeléseket.

A fő veszély ugyanis talán nem is a gyors és egyszerű (olcsó) áruháznyitási lehetőség, hanem az, hogy ez a tudás és háttér nélkül nyitott áruház azonnal jelen lesz a keresőkben (ár-összehasonlítókban). Amennyiben pedig kiugróan alacsony (sic! :)) árakat ad meg, azzal nyilván számos vásárló figyelmét kelti fel az ár-összehasonlító portálok segítségével. Az itt, a Redcoon kapcsán károsultak is leírták, az olcsóság döntő szempont volt, de ezt eddig is tudtuk, a webes vásárlás gyakran nagy előnye az olcsó ár, amennyiben ez rossz szándékkal, vagy jó szándékkal, de amatőr háttérrel párosul, bármikor bekövetkezhet a tragédia, s számos család pénztárcájából fog hiányozni 10-100 ezer, vagy több jó magyar forint.

A kockázatot tehát elsősorban abban látjuk, amikor egy szolgáltató mindent a boltot nyitni szándékozók feneke alá tol úgy, hogy fizetni szinte csak utólag kell (pár ezer forint befizetését ne vegyük komoly kötelezettségvállalásnak, a bolthelynél az árkalkulátor nekem kb. 4000 forintos havi költséget írt ki egy áruházra).

A mi gondolkodásunkban egy piacteret üzemeltetőnek, egy bevásárlóközpontot üzemeltetőnek, s így egy tárhelyszolgáltatónak, vagy pláne webáruház-szolgáltatást nyújtó társaságnak hatalmas felelőssége van. Igen, az ő felelőssége, ha csalók megpróbálnak visszaélni a rendszerrel. Övé a felelősség, mert:

  • van lehetősége kemény belépési feltételeket szabni;
  • megfelelő szakmai ismeretek mellett szűrheti a kóklereket;
  • van lehetősége próbavásárolni (ezt még az APEH is megteszi új cégek nagy részénél);
  • van lehetősége az első felmerülő komolyabb problémánál elérhetetlenné tenni az adott oldalt.

Úgy látom azonban, hogy nincsen meg az a tudás, s az az igény sem a többség esetében, hogy kizárják a problémákat. S ne legyünk naivak, nem a Bolthely az egyetlen ilyen szolgáltató, főleg, ha a közösségi vásárlással foglalkozó oldalakat (még kisebb üzemeltetői felelősség) is idevesszük. Pedig nem csak üzleti (jó hírnév sérelme) kockázatot futnak, hanem adott esetben fogyasztóvédelmi jogi és kártérítési kockázatot is (utaltunk korábban az e-Bay perre, erről itt olvashatnak).

Két megoldást látunk. Az egyik a nagyon fegyelmezett önszabályozás, melynek csírái megjelentek már - itt olvashat róla a kíváncsi lelkes olvasó. Ennek korlátai vannak, hiszen éppen a rossz szándékú, a tudatlan nem fog részt venni benne, a fogyasztók tudatossága pedig nem olyan magas, hogy tudják, melyik minősítés a ténylegesen jó, s hogy egyáltalán keressék a minősített áruházakat (van ilyen réteg, de messze nem terjed ki mindenkire).

A másik megoldás az, ami ellen a szakma nagy része hangosan tiltakozik: a még szigorúbb szabályozás és ellenőrzés. És ötletekkel tele a padlás, mert felhatalmazást lehet adni hatóságnak arra, hogy akár a tárhelyszolgáltatót is büntesse, ha problémás üzletet nem zár be, vagy nem rendelkezik rendszerrel, ami igyekszik kizárni a visszaéléseket.

Reméljük, s tenni is szoktunk érte, hogy az első variáció működjön, s ne legyen szükség a másodikra. S szeretném ismételten kiemelni, hogy a webes kereskedők nagy részét korrekt, hosszú távon gondolkodó, akár igen komoly háttérrel rendelkező rétegnek ismertem meg. Határozottan ki kell azonban állniuk a korrektség és az átláthatóság mellett, s nem ál-minősítésekkel kell áltatnia és nyugtatnia magát, hanem egy, valós, a hatóság és a vásárlók szempontjait maximálisan figyelembe vevő rendszert kell kidolgozni, üzemeltetni.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr513411167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baryll 2011.11.26. 08:13:40

Köszönöm a cikket, jól rávilágított a rendszer veszélyeire.
Sajnos én is áldozata lettem a csalóknak. Van-e esélyem rá, hogy megtérítik a káromat? Nem ismerem a nyomozás menetét, de a csaló cég bankszámláját is tudja zárolni a hatóság az ilyen esetekben? Gondolom csak így lenne esélyem arra, hogy valamit lássak az átutalt vételárból.
Üdvözlettel: László

hihins 2011.11.26. 23:02:15

Sajnos későn olvastam a cikket, én is áldozat lettem 23.-n utaltam át a pénzt azóta semmi.Hétfőn megyek a rendőrségre feljelentést tenni,csak remélni tudom hogy komolyan veszik ezt a rengeteg emberre kiterjedő csalást!
A pénzünkhöz szerintem úgysem jutunk hozzá,mert az elkövetőknek volt idejük a számlájukról le emelni a lopott pénzt!Ha valakinek új információja van az ügyről legyen szíves írja meg.
Üdvözlettel:Péter
süti beállítások módosítása