Sajnos az utóbbi időben a kritikus szemünk talált több olyan esetet, mely inkább a kereskedelmi kultúra gyengébb pontjait mutatta be. Ma láttunk olyat, ami szemet gyönyörködtető - például szolgálhat sok más vállalkozásnak is. A Libri kiemelten többet ad a vásárlóinak, mint azt a jogszabály rendeli, s ezt mindenki számára, jól láthatóan közli is.
A LIBRI pénztáraknál kulturált, szép fehér (talán enyhén beige) lapokon látható több információ, melyet részben jogszabályok írnak elő: panaszkezelési lehetőségek, fórumok, elérhetőség, stb. Itt kapott helyet az a tábla is, melyet szívesen látnánk minden üzletben, s akire hatni tudunk tanácsadási tevékenységünk során, meg is teszik. A példa adva van, kellene még pár hasonló társaság, egyes esetekben még kedvezőbb ajánlattal.
A táblán az olvasható, hogy a megvásárolt, nem hibás, ám valamilyen okból mégsem megfelelő (méret, szín, duplikátum, stb.) termékeket a vásárló 8 napon belül visszahozhatja a vonatkozó nyugtával együtt, s az értéket másik termékre levásárolhatja. Kifejezetten felhívják a figyelmet arra, hogy pénzt vissza nem fizetnek, ám a levásárlási lehetőség adott.
S hogy ez nekünk miért tetszik? Tapasztalataink szerint az üzletek többségében ez a lehetőség adott, ám nem tájékoztatnak róla. Karácsony előtt néhány boltban látni a pénztár mellett felragasztott papírfecnit, de ilyen esztétikus, jól olvasható és pontos felirat ritkán látható. Általános problémának látjuk, hogy a felirat nélkül az üzlet csak annak a vásárlónak biztosít levásárlási jogot, akinek akar, s a fogyasztó nem tudatosan (annak ismeretében, hogy a terméket visszaveszik x ideig) dönt. Probléma előfordult már úgy is, hogy a fogyasztónak szóban mondtak 30 nap levásárlási időt, majd amikor 25 nap múlva visszavitte, már nem vették vissza, mert szerintük csak 15 nap áll rendelkezésre.
Az ajánlat könyvek esetében korrekt, mivel akár folyamatos kölcsönzésre is használható a LIBRI (a kereskedelmi kultúra érdekében reméljük, hogy ez fel sem merül senkiben, de a kereskedők többsége ettől tart). A 8 nap viszonylag korrekt a termékeket tekintve, ugyanakkor ezt lehetne még tovább pontosítani (pl.: levásárlás határideje).
Egy korrekt, a fogyasztói érdekét figyelembe vevő üzlet álláspontunk szerint a következő tartalmakat kell, hogy közzétegye üzletében:
- A termékeket hány napig lehet visszahozni, ha nem tetszik, de nem hibás.
- Mennyi ideig lehet levásárolni (az a korrekt, ha erről elismervényt ad át a bolt)?
- Mi kell a termék visszavételéhez (nyugta, eredeti csomagolás, stb.)
- Milyen állapotú terméket vesznek vissza (használt, enyhén használt, csak új).
- Ha visszavesz használtat is, mennyit von le értékcsökkenésért (%)?
Úgy gondolom, hogy több üzlet megengedhetné magának azt is, hogy adott időn belül pénzt is visszafizessen, ha a termék nem megfelelő, ám tény, hogy ezzel érdemes óvatosan bánni, s ezt csak adott esetekre kiterjeszteni.