A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Portfolio

Portfolio hírek

Mintaszerű LIBRI tájékoztatás

2011.10.28. 08:21 | SMáté | 4 komment

Címkék: libri fogyasztóvédelem visszavásárlás portfolioblogger levásárlás

Sajnos az utóbbi időben a kritikus szemünk talált több olyan esetet, mely inkább a kereskedelmi kultúra gyengébb pontjait mutatta be. Ma láttunk olyat, ami szemet gyönyörködtető - például szolgálhat sok más vállalkozásnak is. A Libri kiemelten többet ad a vásárlóinak, mint azt a jogszabály rendeli, s ezt mindenki számára, jól láthatóan közli is.

A LIBRI pénztáraknál kulturált, szép fehér (talán enyhén beige) lapokon látható több információ, melyet részben jogszabályok írnak elő: panaszkezelési lehetőségek, fórumok, elérhetőség, stb. Itt kapott helyet az a tábla is, melyet szívesen látnánk minden üzletben, s akire hatni tudunk tanácsadási tevékenységünk során, meg is teszik. A példa adva van, kellene még pár hasonló társaság, egyes esetekben még kedvezőbb ajánlattal.

A táblán az olvasható, hogy a megvásárolt, nem hibás, ám valamilyen okból mégsem megfelelő (méret, szín, duplikátum, stb.) termékeket a vásárló 8 napon belül visszahozhatja a vonatkozó nyugtával együtt, s az értéket másik termékre levásárolhatja. Kifejezetten felhívják a figyelmet arra, hogy pénzt vissza nem fizetnek, ám a levásárlási lehetőség adott.

S hogy ez nekünk miért tetszik? Tapasztalataink szerint az üzletek többségében ez a lehetőség adott, ám nem tájékoztatnak róla. Karácsony előtt néhány boltban látni a pénztár mellett felragasztott papírfecnit, de ilyen esztétikus, jól olvasható és pontos felirat ritkán látható. Általános problémának látjuk, hogy a felirat nélkül az üzlet csak annak a vásárlónak biztosít levásárlási jogot, akinek akar, s a fogyasztó nem tudatosan (annak ismeretében, hogy a terméket visszaveszik x ideig) dönt. Probléma előfordult már úgy is, hogy a fogyasztónak szóban mondtak 30 nap levásárlási időt, majd amikor 25 nap múlva visszavitte, már nem vették vissza, mert szerintük csak 15 nap áll rendelkezésre.

Az ajánlat könyvek esetében korrekt, mivel akár folyamatos kölcsönzésre is használható a LIBRI (a kereskedelmi kultúra érdekében reméljük, hogy ez fel sem merül senkiben, de a kereskedők többsége ettől tart). A 8 nap viszonylag korrekt a termékeket tekintve, ugyanakkor ezt lehetne még tovább pontosítani (pl.: levásárlás határideje).

Egy korrekt, a fogyasztói érdekét figyelembe vevő üzlet álláspontunk szerint a következő tartalmakat kell, hogy közzétegye üzletében:

  1. A termékeket hány napig lehet visszahozni, ha nem tetszik, de nem hibás.
  2. Mennyi ideig lehet levásárolni (az a korrekt, ha erről elismervényt ad át a bolt)?
  3. Mi kell a termék visszavételéhez (nyugta, eredeti csomagolás, stb.)
  4. Milyen állapotú terméket vesznek vissza (használt, enyhén használt, csak új).
  5. Ha visszavesz használtat is, mennyit von le értékcsökkenésért (%)?

Úgy gondolom, hogy több üzlet megengedhetné magának azt is, hogy adott időn belül pénzt is visszafizessen, ha a termék nem megfelelő, ám tény, hogy ezzel érdemes óvatosan bánni, s ezt csak adott esetekre kiterjeszteni.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr733333330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

berajlany 2011.10.28. 09:58:34

A soroksári Kikában is láttam ilyen kiírást. Részletes fogyasztó tájékoztató van kihelyezve az árukiadó (és talán a vevőszolgálati) pult felett. Sőt, a kiírás ellenére, a 8 napot követően is visszavették cserére az árut. Csak az eredeti csomagoláshoz ragaszkodtak. De ez is ki volt írva. Ja, és amikor megvettük a terméket és bizonytalanok voltunk, hogy jó lesz-e a színe, az eladók szóban is tájékoztattak, és felhívták a figyelmünket a feliratra.
Szóval, vannak jó példák.

Az I-Forexről nem akarsz írni? Az egy rossz példa. A szőke vigyorgó titkárnővel, aki a hó végére kifogyott a fizetéséből, de amióta magas tőkeáttételű termékekkel kereskedik, amihez nem ért, és aminek a kockázata nincs megemlítve a reklámban, hirtelen minden megváltozott. Meg is büntette őket a PSZÁF.
www.pszaf.hu/hirek_ujdonsagok/11_07_08-iforex.html
A reklámjaik a felfüggesztett működés ellenére folyamatosan megjelentek a yahoo-n, változatlan formában.
Mostanában nem látom már őket.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.10.28. 12:01:07

@berajlany: Kika esetet köszönöm, szívesen írok is róla, ha gondolod, s esetleg ha tudsz a feliratról fényképet küldeni, az még jobb.

Az iforexről nehéz írnom, mert persze tudnék olyat írni, hogy: "emberek, ne dőljetek be, túl nagy a kockázat", de mivel nemrég még a Felügyelet kötelékében sok olyan információt tudtam meg, amit nem lenne illendő és jogszerű kiadni, maradjunk abban, hogy egyelőre nem írnék róla. Vannak, akik ezt nálam szakszerűbben és szabatosabban tudják megfogalmazni.

berajlany 2011.10.29. 09:51:26

@balafánt: Jelentkezem, ha ismét jártam a Kikában és tudtam fotózni.
Sajnálom az iForexet, pont azért gondotlam, hogy rákérdezek, mert Te (ti) láthattad (láthattátok) más oldalról is. De elfogadom a választ, korrektnek tartom a döntésedet.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.10.31. 09:03:53

@berajlany: köszönöm! :) Valahol ennek az egésznek úgy kell működnie, hogy a két dolgot külön kell választani - amit a PSZÁF tud, azt vagy kommunikálja a kommunikációs terület, vagy nem. Ehhez a döntéshez azonban minden jelenlegi és (szerintem) volt alkalmazottnak is tartania kell magát. Bizonyos tekintetben ugyanakkor nyilván van olyan tudás, amit szó szerint nem publikál a Felügyelet, vagy olyan nézőpont, amelyet nem tartott elsődlegesnek publikálni, én azonban igen (lásd panaszkérdés, vagy egyes határozatok). Gondolkodom, hogy mit lehet tenni a kockázatosabb befektetésekkel, melyek akár ugyanoda juttathatnak embereket, mint anno a hitelszövetkezetek.
süti beállítások módosítása