A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

13 napja vetted és nem tetszik? Küldd vissza!

2011.06.24. 11:08 | SMáté | 2 komment

Címkék: fogyasztóvédelem webáruház elállás portfolioblogger

Ahogy az évek óta várható volt, megszavazta az Európai Parlament azokat a módosításokat, amelyeknek szimbolikus pontja a távollévők között kötött szerződések (webshop, katalógusáruház, stb.) esetén a vásárlók indokolás nélküli elállási joga. Ez a jog korábban 7 napig állt a vásárló rendelkezésére (Magyarországon kihasználta a jogalkotó, hogy a fogyasztó előnyére eltérhet az uniós szabályoktól, s 8 munkanapot biztosítottak az elállásra), most legalább két hétre növekszik az idő.

A jog azt jelenti, hogy bármit veszünk a fenti értékesítési csatornákon, ha meggondoljuk magunkat, visszaküldhetjük, s csakis és kizárólag a visszaküldés költségeit kell állnunk. Igaz ez akkor is, ha a terméket már használatba vettük, a természetes, rendeltetésszerű használatból eredő értékvesztést a fogyasztónak nem kell megtérítenie. Nem jogszerű így sok vállalkozás és webshop azon szerződéses kitétele, mely szerint csak eredeti csomagolásban veszik vissza a termékeket.

Mivel korábban Magyarországon munkanapként számolták a 8-at, amennyiben a tendencia itthon érvényesül, s 14 nap lesz a jogvesztő határidő, nem változik jelentősen a fogyasztók joga, hiszen a 8 munkanap és a 14 nap között minimális az érdemi különbség.

A webshopoknak ugyanakkor fel kell készülniük, át kell írniuk szerződési feltételeiket, mást kell nyújtaniuk tájékoztatásban is, amint a hazai kormányrendelet megszületik, vagy módosítása hatályba lép. Figyelni kell ugyanakkor arra is, hogy az említett változás csak egy a sok közül, egyéb tekintetben is szigorodtak az uniós előírások, melyek első olvasatban csak kisebb változtatást fognak eredményezni a hazai jogban.

Az új jogszabályok, amelyeket 615 igen, 16 nem szavazat és 21 tartózkodás mellett fogadott el a Parlament, megerősítik az interneten vásárlók védelmét, pontosítják a szállításra és a digitális letöltésekre vonatkozó szabályokat és csökkentik a kis- és középvállalkozások bürokratikus terheit.

Mivel a jelenleg hatályos fogyasztóvédelmi jogszabályok még az internet széles körű elterjedése előtt születtek, az online vásárlók védelme meglehetősen gyenge. Az áruk késedelmes vagy meghiúsuló kiszállítása, valamint a tagállamok fogyasztóvédelmi szabályai közti eltérések visszatartják a vásárlókat attól, hogy más országból rendeljenek valamilyen terméket az interneten. A vállalkozások számára a tagállamonként eltérő jogszabályok jelentik a határon átnyúló kereskedelem legnagyobb akadályát.

Miután a Parlament megszavazta az új jogszabályokat, a Miniszterek Tanácsának még formálisan jóvá kell hagynia őket. Erre valószínűleg júliusban kerül sor. Az új jogszabályok átültetésére a tagállamoknak két évük lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr813010874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chartok.hu · http://www.chartok.hu 2011.06.24. 13:36:26

Az internetes kereskedelem magyar országon még gyerek cipőben jár a nyugat európaiakhoz. Idővel minden megoldódik.
www.chartok.hu

SMáté · http://www.cpcontact.hu 2011.06.24. 14:18:31

@hiteluniversum: Amennyiben külföldön vásárolunk, persze sok dolog van, ami jobb. De azért látni kell, hogy az átverések, csalások, félreértések nagy része nem hazai webshopokkal kapcsolatos. A fogyasztói jogok (így az elállás) tekintetében a hazai kereskedők sajnos még mindig azzal töltik idejük nagy részt, hogy felháborodva kezelik általános tényként azt, hogy egyes fogyasztók visszaélnek a jogukkal, s kölcsönzőnek használják az áruházakat. Másik oldalt sokan kibúvókat keresnek, s szerződési feltételeikben próbálnak kiutat találni e kötelezettség teljesítése alól.

Mindettől függetlenül továbbra is tartom, hogy a tudatos vásárló a neten tájékozódik és sokszor ott is vásárol, de természetesen csak ott, ahol megfelelő minőségi szolgáltatást talál.
süti beállítások módosítása