Az NFH az idei évben 135 kereskedelmi egységnél végzett vizsgálatot azt ellenőrizve, hogy az élelmiszerek csomagolásán található ábrák, állítások korrekt módon tájékoztatják-e a vásárlókat. Sajnos összesen 36% esetében derült ki az, amit sok tudatos vásárló észlel: a címkék, csomagoláson lévő rajzok, állítások néha köszönő viszonyban sincsenek a termék valódi tartalmával.
Számos esetben érzi úgy a vásárló, hogy az élelmiszerek esetében olyan állítások kerülnek a csomagolásra, melyeknek kevés köze van a termékhez, vagy megpróbálja a termék egy adott jó tulajdonságával elfedni a többi, alapvetően káros vagy rossz tulajdonságot. Ilyen jellemző eset, amikor a gyermekeknek szánt, kiemelten cukros reggeli kukoricapelyhek és egyebek mint vitamindús táplálékok kacsintgatnak a szülőre a boltok polcairól. De ilyen az áprilistól októberig magyar barack-ként árult gyümölcs, melynek származási helye sokkal délebbre és nyugatabbra van.
Az NFH, mint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok felkutatására, kiszorítására felkent hatóság, komoly mintát vett a hazai élelmiszer-kereskedelem területén, s sajnos nem jó eredménnyel. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a zöldség-gyümölcs körében, (elsősorban származási hellyel, illetve nettó tömeggel kapcsolatos megtévesztések miatt), a gyorsfagyasztott húskészítmények körében (bár egy állat neve, képe csak akkor tüntethető fel a termék csomagolásán, ha a készítmény 70%-át ez a fajta adja, sajnos mégis találtak olyan terméket, ahol ennél alacsonyabb mennyiség volt csak a termékben). Előfordult emellett, hogy olyan tulajdonsággal ruházták fel a gyártók terméküket, mellyel az nem rendelkezett ("csökkentett szénhidrát-tartalom"), vagy az is, hogy különlegesnek és kivételesnek állította be termékét a gyártó, amikor a piacon található más termékek is teljesen azonos tulajdonságokkal rendelkeztek.
A vizsgálat álláspontunk szerint kiváló időzítéssel, megfelelő módszerekkel került elvégzésre, s jól mutatja, hogy nem elsősorban a jogszabályok állandó módosítása lehet a megtévesztő jelölések (pl. nem magyar termék magyarként történő feltüntetése) ellenszere, hanem egy megfelelő eszközrendszerrel és jogosítványokkal felruházott fogyasztóvédelmi hatóság.
Reméljük, hogy a vizsgálat Magyarországon is véget vet a szülőket tévútra terelő, cukros és szénhidrát-dús gyermekélelmiszerek megtévesztő reklámozásának, csomagolásának.