Éppen pár nappal ezelőtt írtunk arról a GVH határozatról, ahol a vizsgálat a Taxi Plus hirdetési tevékenységére irányult. Akkor nem is elsősorban a társaság hiányosságaira, jogsértésére helyeztük a hangsúlyt, hiszen az az álláspontunk, hogy egyszer mindenki tévedhet. Az autókon jelenleg látható reklámok ugyanakkor nem arra utalnak, hogy a társaság tanult volna a 2 milliós bírságból, illetve, hogy az elrettentette volna. S nem utal arra sem, hogy a céljuk kizárólagosan a tisztességes ügyfélszerzés lenne.
A városban autózva állt meg mellettem egy gépjármű, mely a Taxi Plus társaság szerződött autója - a reklámok és a feliratok alapján. Az autó oldalán a leginkább látványos feliratot lefényképeztük mobiltelefonnal, íme:
Azt hiszem többségünk megegyezne abban, hogy a feliratból utcán állva, vagy az autót pár méterről nézve csak az látszik, hogy valami 150. Mivel a taxiszolgáltatások egyik legfontosabb jellemzője a kilométerdíj (rövidebb út esetén ugyanígy még az alapdíj is), az ember logikusan arra gondolhat, hogy a társaság 150 Ft/km áron fuvarozza az utasokat.
Sokszor előfordul, hogy a társaságok a hirdetett kedvezményes tarifát csak telefonos hívás esetén alkalmazzák, s bár ezt a megoldást sem tartom egy ilyen hirdetés esetében korrektnek (aki telefonról hív, jellemzően nem az utcán száguldó autók alapján tárcsáz), jelen esetben ennél még rosszabb a helyzet.
A Taxi Plus esetében ugyanis arról van szó (kicsi betűkkel, közelről nézve, vagy a képet eredeti méretben megtekintve), hogy ezt az árat csak a VIP kártyával rendelkező ügyfelek vehetik igénybe. Vagyis - a honlap alapján, merthogy máshol erről ugyebár nem olvashatok - cégek alkalmazottai, ha a cég a honlapon nem részletezett szerződéses viszonyt köt a taxitársasággal, vagy magánszemély, ha szintén pontosan nem részletezett taxiutalványt vásárol.
Vagyis szinte 100%-os biztonsággal (legyen 99%) kijelenthető, hogy az utcán a hirdetést meglátó utasjelölt nem esik bele abba a körbe, amely a kedvezményes tarifát használhatja. A hirdetés ugyanis nyilvánvalóan az utcán állókat, járókelőket célozza, mivel az olcsó ár láttán dönthetünk a társaság autójának leintéséről, a társaság felhívásáról. A reklám célja az ingerkeltés, vagyis az érdeklődés felkeltése. A jelen eszközzel, jelen módon ezzel a hirdetéssel számos utasjelölt és utas megtévesztését éri el a társaság. Hogy ezt szánt szándékkal teszi (a GVH jó pár hónappal ezelőtti vizsgálatát nézve inkább ez a valószínű), vagy az utasok iránti tisztelet és érdeklődés teljes hiányával.
Érdekes ezzel párhuzamosan, hogy a társaság ettől az akciótól függetlenül is a bőven a nagyobb társaságok alatt kínálja szolgáltatását, csak az árversenyben kiemelt módon érdekelt kisebb társaságok kínálnak a 150 Ft-os tarifához közeli megoldást.
Összegyűjtöttük a neten elérhető aktuális tarifákat. KI kell emelni ugyanakkor, hogy igazi iránymutatást csak az utacai és a telefonos árak adnak, hiszen a legkedvezményesebb tarifák többnyire különleges kedvezményként, igen szűk kör részére érhetőek csak el.
Utcai | Utcai | Telefonos | Telefonos | Akciós | Akciós | |
Alapdíj | Km díj | Alapdíj | Km díj | Alapdíj | Km díj | |
Taxi Plus | 300 | 240 | 300 | 175 | 300 | 150 |
Főtaxi | 300 | 240 | 300 | 225 | 300 | 215 |
Taxi5 | 300 | 240 | 300 | 218 | 300 | 184 |
6X6 Taxi | 300 | 240 | 300 | 229 | 300 | 166 |
City Taxi | 300 | 240 | 300 | 240 | 300 | 225 |
Taxi2000 | 300 | 240 | 300 | 219 | 300 | 164 |
Taxi4 | 300 | 240 | 300 | 184 | nem látszik | |
Zóna Taxi | 300 | 240 | 300 | 150 | 280 | 140 |