A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Portfolio

Portfolio hírek

Tragikus a kiskereskedők tudása

2011.04.12. 10:27 | balafánt | 2 komment

Címkék: szavatosság fogyasztóvédelem kiszállítás jótállás elállás portfolioblogger

A napokban tette közzé az EU illetékes, fogyasztóvédelemmel foglalkozó főigazgatósága (DG SANCO) a fogyasztóvédelmi eredménytábla frissített, 2009-es számait. Az eredményeket összesítve, illetve országokra bontva is meg lehet tekinteni. Sok érdekes adat mellett a leginkább megdöbbentő eredmény számunkra az volt, hogy az előző évezred vége, az új évezred eleje óta ismert szabályozást a fogyasztók elállási és szavatossági jogairól a kiskereskedők mindössze 5-6%-a ismeri pontosan, szemben a 25%-os uniós átlaggal.

 

A hatályos hazai jogban a távollévők között kötött szerződések esetében (ezek jellemzően az e-kereskedelem keretein belül, katalógusáruházon keresztül kötött üzletek, azaz minden vásárlás, ahol a szerződés megkötése telefonon, interneten, faxon keresztül történt meg) egy speciális, 8 munkanapos elállási lehetőség illeti meg a fogyasztót (természetes személyt). Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy indokolás nélkül visszaküldheti a terméket, a vételárat pedig 30 napon belül kell megkapnia az üzlettől.

A rendeltetészerű használat mellett bekövetkezett értékcsökkenést a fogyasztónak nem kell kifizetnie, azaz hiába bontotta ki a csomagolást, hiába nem vadonítújan küldi vissza a terméket, a kereskedőnek az új termék árát, a vásárláskor fizetett vételárat kell visszatérítenie anélkül, hogy akiszállítás költségeit átterhelné a fogyasztóra.

A kutatás azt támasztja alá, hogy míg a kereskedők 70%-a állítja, hogy tisztában van a jogszabályokkal, a valóságban ezek töredéke tudott pontos választ adni két igen alapvető, a mindennapok fogyasztói érdekvédelmét érintő kérdésre.

A két kérdés a távollévők között kötött szerződések esetében az elállási idő hosszára kérdezett rá, míg a másik a hibás termékek visszaküldésére rendelkezésre álló időre (utóbbi esetben a helyes válasz a szavatosság 2 éves időtartama lehetett volna). Előbbire a kiskereskedők 5,9, utóbbire 5,3%-a válaszolt helyesen.

Korábban többször értekeztünk annak kapcsán, hogy a kereskedő visszaél-e helyzetével, s nem a valós információt közli szavatosság, jótállás, elállás tárgyában a fogyasztóval, ám ez az eredmény egy ennél talán még komolyabb hiányosságra világít rá: közel egy évtizeddel a Ptk és az egyéb vonatkozó jogszabályok megváltozása után is rendkívül alacsonyak a konkrét kiskereskedői tudásszintek. A probléma orvoslása részben kormányzati, részben piaci feladat. Az államnak segítenie kell - detektálva a védendő fogyasztókat mélyen érintő problémát (ellenőrzésekkel, szankciókkal párhuzamosan) - a piacnak pedig rá kell ébrednie, hogy az eladók alulinformáltsága veszélyezteti a fogyasztóknak a kereskedelembe vetett bizalmát.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr42819672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Uriah Heep 2011.04.13. 05:29:38

A jogszabályokról érdeklődő, jogkövetésre törekvő vállalkozót egyébként sokszor élből elküldik a hatóságok. Számukra az a lehetőség marad, hogy felkérnek egy ügyvédet a vonatkozó jogszabályok összegyűjtésére (kezdő vállalkozásnál nem mindig van erre pénz, másrészt többnyire speciális területről van szó, mellyel sok ügyvéd nincs pontosan tisztában), vagy megkeresik valamelyik civil szervezetet. Konkrét tapasztalat, hogy sok fogyasztói jogvita alapja nem valamelyik fél rosszhiszeműsége, hanem a szabályok ismeretének hiánya. Mindebből következik, hogy a civil szervezetek - honlapjaikon vagy tanácsadó irodáikon keresztül - rengeteget tudnak tenni az ügy érdekében. Az a vállalkozás, amelyik nem nyit ezen a területen, el fogja veszíteni a fogyasztóit.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.04.13. 07:27:36

@Uriah Heep: Egyetértek, szó sincsen az esetek többségében rosszindulatról. Akármilyen kegyetlenül hangzik a vállalkozók számára, sajnos tény, hogy amint könyvelőre, adótanácsadóra, munkaügyi szakértőre szükség van, úgy fogyasztóvédelmi tanácsadóra is. Amennyiben nem vesszük igénybe ezeket a szolgáltatásokat, vagy szembenézünk a bírsággal és a jó hírnév sérelmével, vagy magunk készülünk fel szívós, alapos munkával.

Talán annyival egészíteném ki, hogy szerintem nem elegendő a jogszabályok betartása. Azzal annyit érek el tökéletes megvalósítás esetén, hogy remélhetőleg nem szankcionál a hatóság. A fogyasztóim megtartása, mások odacsábítása azonban ennél még sokkal nehezebb feladat. Tapasztalt fogyasztóvédelmi tanácsadó cégek ezen a téren sokat segíthetnek.
süti beállítások módosítása