A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Átverés a magyar termék?

2011.03.28. 08:03 | balafánt | 8 komment

Címkék: gvh nfh fogyasztóvédelem védjegy versenyhivatal magyar termék megtévesztés portfolioblogger

Végre valahára felébredtünk az EU-csatlakozás okozta Csipkerózsika álmunkból, s nekiállt egy szűk szubkultúrán túl (akiket eddig is foglalkoztatott a téma) az ország jó része felháborodni azon, hogy magyar terméknek álcáznak (állítanak) sok mindent, ami valójában nem az. A beszéden túl úgy tűnik, hogy a 2010-es választásokon győztes párt programjában meghatározott hasonló célokat is sikerült végrehajtani, ráadásul egy hatóság is munkába lendült.

Abban a tudatban ért minket a 2000-es évek közepe, hogy az EU csatlakozás kapcsán "így jártunk", azaz lehet magyar termék az a kínai hagyma, amit Magyarországon csomagoltak hálóba. A társadalom tudatosabb fele immunis lett a kis magyar zászlókra, szürkemarhákkal terhelt gémeskutas képekre, mert tudták: nem feltétlen Makón termett hagymával van dolguk.

Hiába hatályos Magyarországon 2008 szeptembere óta a megtévesztések szankcionálására született törvény (Fttv.), nem volt hatóság, amely határozatot hozott volna a piacon szürkemarhának állított tarkából származó húst árusító kofával. a kínai hagymát magyar zászlóval díszítő üzlettel szemben.

A társadalom egy részét természetesen nem érdekli, hogy amit vesz, az hol készült. Bár széleskörű felmérésnek nem nevezhetjük, de a kapott válaszok senkit nem lephetnek meg, ha az Origo cikkét elolvassák arról, hogy kit és milyen mértékben érdekel, hogy magyar terméket vesz-e, vagy külföldit. Nyilvánvaló, hogy amikor a vizes zsömlét is csak akciós formában engedheti meg magának egy család, nem az lesz a lényeges számára, hogy milyen országban aratták a búzát. Sokan vannak azonban, akik szeretnének hazai termékeket vásárolni, velük szemben kiemelten tisztességtelen az a színében, képekben, elnevezésben, vagy reklámban megnyilvánuló tájékoztatás, amely állítja, vagy sugallja a magyar származást, hátteret.

Fontosnak tartjuk, hogy a mai jogszabályok alapján is jogsértő gyakorlatokat a GVH és az NFH száműzze a piacról. Úgy gondoljuk, lehet alapja az eljárásuknak, a korábban már említett, a piacokon meglévő gyakorlatok ("tényleg mangalica? - hát persze...") is pontosan ellenőrizhetőek a megfelelő dokumentumok alapján, itt a szóbeli tájékoztatás is szankcionálható. A szigorú ellenőrzés a jelenlegi kormányprogrammal sem menne szembe, a FIDESZ választási programja tartalmazta a hazai termékek védelmét, melyet első olvasatban pont azoktól a külföldi termékektől kell megvédeni, melyeket magyarként adnak el.

Másodsorban azonban rendkívül fontos a jogszabályok pontosítása. Álláspontunk szerint ki kell mondani, hogy "származási helyként" csak akkor tüntethető fel egy ország, ha azt teljes egészében ott gyártották, ottani alapanyagból készült. Amennyiben több ország termékét tartjuk a kezünkben, vagy vesszük meg, mindegyik országnak szerepelnie kellene a származási helyek között.

Kiemelt cél kell legyen, hogy a "magyar termék" elnevezés csakis olyan termékeken kerülhessen feltüntetésre, melyek teljes mértékben hazai termékekből, hazai gyárakban készültek. Hogy ez egy védjegyként, akár "100% magyar" elnevezéssel kerülnek forgalomba, vagy más módon, mindegy. A védjegy bejegyzésének körülményei azonban fontosak. Álláspontunk, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság érdekkörén belül kell létrehozni egy társaságot (Kht, vagy más forma) mely pár, kiemelten fontos védjegy jogosultja lenne, s az NFH egyben ellenőrizhetné is ezen védjegyek minőségét is a megfelelő laboratóriumi hátterével, szakembergárdájával.

Belső piacunk, iparunk, hazai kereskedelmünk védelme stratégiai feladat. A megfelelő jogszabályok megalkotása, intézmények kiépítése, a hatékony ellenőrzés és jogalkalmazás, a hazai termelők támogatása és a fogyasztók tájékoztatása mind nélkülözhetetlen feladat. Az akcióterv kidolgozása, végrehajtása csak egyben, egy kézben történhet meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr932768624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2011.04.01. 11:24:07

Ha valaki tudatosan magyar terméket akar vásárolni, szerintem alapvetés, hogy
1. Be sem teszi a lábát a multikhoz.
2. Időt szám arra, hogy kimenjen a piacra, ha többször nem, hát heti egy alkalommal.
3. A piacon nem ész nélkül, rohanva, hanem körbenézve, kérdezve vásárol. Még ha gyakorlatlan is, néhány próba után ízről pontosan tudni fogja, pl. hogy termelőtől vásárolt, vagy olasz paradicsomot próbáltak méreg áron rásózni.
4. Nem küzd márciusban azért, hogy magyar szőlőt vegyen. (az emberek nagy részének lövése sincs arról, hogy mi mikor terem!)
5. Az emlegetett szóbeli tájékoztatásnak pedig igenis van értéke. Csak nem mindegy, hogy kérdezünk... (uram bocsá' beszélgetünk a terméket kínáló piaci árussal)

Értem én azt továbbá, hogy van, aki csak az akciósat engedheti meg magának. Azonban rengetegen vannak olyanok, akik felvásárolnak valamit, mert akciós, majd megy a fele a kukába. Ők vajon mit engedhetnek meg maguknak?

Aki meg kényszerből veszi a vizes zsömlét akciósan, az süssön otthon kenyeret. Gép se kell hozzá, nem nagy történet, olcsóbb is, finomabb is, és még adalékanyagokkal sem tömte a családot.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.04.01. 13:08:27

Sok igazság van abban, amit írsz. NYilván minden fogyasztóvédelmi témában tett írásnak, nyilatkozatnak, hozzászólásnak figyelemmel kell lennie arra a tényre, hogy saját sorsán elsősorban a fogyasztó maga segíthet. De tény, hogy a fogyasztóvédelem szerepe a 20-21. században nem csupán a tudatos fogyasztók még tudatosabbá nevelése, hanem az is, hogy az információs és jogi aszimmetria miatt hátrányba került fogyasztókon jogi, tájékoztatási, egyéb eszközökkel segítsen. Igaz ez akkor is, ha ezen fogyasztók egy része ezt meg sem érdemelné.

Nem akarom, hogy a fogyasztóvédelem oda jusson: "aki szegény, aki elesett, az állapotát csak magának köszönheti". Tudomásul kell venni, a fogyasztóvédelem egy része éppen az elsettek segítéséről szól nem nézve azt, hogy magának köszönhetően jutott-e oda, vagy nem. Mondom ezt úgy, hogy nem tartom magam liberális világnézetűnek.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.04.01. 13:12:39

Hozzátenném még, hogy nem értek egyet azzal, hogy otthon olcsóbban sütsz finom, adalékmentes zsömlét, mint a boltban akciósan kapod.

Azzal ellenben nagyon is, hogy sokkal finomabbat és egészségesebbet készíthetsz odahaza. :)

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2011.04.04. 08:10:42

@balafánt: Egyetértek, hogy szükség van a pontos tájékoztatásra. Azonban a kisördög rendesen motoszkál bennem, amikor azt látom, hogy az átvert fogyasztó igen sokszor azért van átverve, mert egész egyszerűen lusta, igénytelen és nemtörődöm.

Holott az egész az ő érdeke, róla szól, az életéről, ha úgy tetszik a "mindennapi kenyeréről". Ha ebben nem érdekelt, mert "elesett", akkor ugyan miben?

Vannak szegény rétegek, akik nagy ívben tesznek arra, hogy ők is csinálhatnának valamit. És vannak szegény rétegek, akik a példa kedvéért nem átallanak odaállni és megdagasztani azt a kalácsnak valót, ahelyett, hogy eltolnák a kosarukat a boltba és sopánkodnának, hogy de drága a kalács....

Vannak szegény rétegek, akik nem restellik, hogy szedd magad mozgalomban mennek leszedni és elrakni télire a gyümölcsöt.

Vannak szegény rétegek, akik érdekes módon megtalálják a termelőt a minőségi és általuk is megfizethető termékekkel.

Ezeken az embereken továbbra is segíteni fog a tisztességes fogyasztóvédelmi tájékoztatás. Azokon, akiket nem érdekel, mi az, ami rajtuk múlik, sajnos nem.

p.s. Zsömlét még valóban nem sütöttem, jól elkaptál :))) kenyeret, kalácsot rendszeresen. Számolok, olcsóbb és ízletesebb, mintha boltban venném, igaz, hat emberre való adagokban gondolkodom. Hozzáteszem, nem azért sütöm otthon és nem azért kutatom fel a magántermelői,megfizethető beszerzési forrásokat, mert nem futná arra, hogy végigszáguldjak a dugig tömött kerekes kocsival a hiperekben. Azonban az ott vásárolt, gyakran csupán élelmiszernek csúfolt vacak egész egyszerűen nem üti meg azt a mércét, hogy az asztalunkra kerüljön.

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2011.04.04. 08:15:35

Egyszóval olybá tűnik nekem ez a mélyről jövő elvárás, mintha - figyelj, nagyon képi leszek :) - azt szeretnénk, ha a szent Fogyasztóvédelem csípőre tett kézzel dzsinnként fölénk magasodva azt mormogná naphosszat lágyan a fülünkbe: "Nyugi fiam, majd én megmentelek téged magadtól".

penzugyimesek 2011.04.06. 10:05:36

Az, ha a magyar vásárlók előnyben létesítik a magyar termékeket, csak addig működik, amíg a külföldiek nem kezdik el a magyarok példáját követve, példás hazafi módjára, szintén csak a saját termékeiket vásárolni.

Ha a németek is elkezdenék csak a német termékeket venni, és a többi ország is hasonlóan cselekedne, akkor összeroppanna a magyar export, és a magyarok járnának a legrosszabbul.

Tehát az ötlet, hogy magyarként vegyünk magyar terméket, elsőre jónak hangzik. Ha valaki viszont képes arra, hogy konzekvesen végiggondolni a dolog logikáját, az láthatja, hogy ez a "tökös-hazafi-vagyok" gondolkodás hosszú távon végül globális szinten mindenkinek iszonyatosan betesz -- a magyaroknak is.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.04.07. 21:20:10

@Cyr: Mindennel egyetértek :) De a munkám mégis eltér egy kicsit ettől, ezen a téren idealista ugyan nem vagyok, de mindenkinek segítek, aki KÉRI és segíthetek rajta.

A kenyerek árába az áramköltséget/vízköltséget is beleszámoltad? Honnan szerzel élesztőt és lisztet? A fővárosban ráadásul - malom híján - nem könnyű jó lisztet háztartási mennyiségben beszerezni...

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.04.07. 21:21:30

@penzugyimesek: Ebben a gondolati síkban is nagyon sok az igazság. A felmérések szerint nálunk jelenleg alacsonyabb a patrióta vásárló, mint mondjuk Ausztriában és Németországban. A cél valahol az lehet, hogy elérjük ezeknek az országoknak a szintjét - ebben is.
süti beállítások módosítása