A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Sokszor átverés a netes árverés

2010.09.14. 14:13 | balafánt | 5 komment

Címkék: szavatosság garancia fogyasztóvédelem vatera e kereskedelem elállás portfolioblogger online piactér

Az e-kereskedelem fejlődésének fontos állomása volt, amikor internetes árverésen nyílt lehetőség használt termékek eladására vételére, megszabadulhattunk másoknak értékes, de számunkra csak porfogóként funkcionáló tárgyainktól. Gyors, kevés energiát igénylő, viszonylag olcsó árucsere mind a két fél számára. A tapasztaatok azonban azt mutatják, hogy az internetes árverések ma már nem (vagy jobbára nem) a háztartási szemét kiárusításának helyszínei, hanem félhivatalos kereskedelmi platform, ahol üzletszerűen működő eladók tesznek szert adózás nélküli nyereségre, a vásárlónak pedig szinte semmilyen szavatossági, garanciális jogérvényesítési lehetősége nincsen.

Egyik panaszosunk hazai portálon vásárolt cipőt, a Vaterán. A megvásárolt cipőt jó referenciákkal rendelkező magánszemély adta el, eladásainak száma jóval ezer felett volt.

A vevő elmondása alapján a Vaterán meghirdetett ED Hardy csizmát (18.000 Ft, eredeti árban 20.000Ft a boltban) a  bevásárlóközpontban lévő Ed Hardy boltban vett át, nyugtát nem kapott a vevő. A boltban azt a tájékoztatást kapta, hogy ha bármi gond van a csizmával, a boltban tudja érvényesíteni szavatossági igényeit. A csizma azonban szétjött, és azt ki is cserélték első alkalommal az üzletben. A vevő ekkor mondta, hogy inkább kifizet még 2.000 Ft-ot (a boltban 20.000 Ft ez a csizma) és az eredeti árról így kapna egy nyugtát. Az üzletben azt mondták, hogy nem kell, ugyanúgy tudja érvényesíteni szavatossági igényeit. A vevő másodjára hozta vissza a csizmát ugyanazzal a hibával (a sarkából darabok estek ki), de ekkor az üzletből elutasító válasz jött a panasszal kapcsolatban.

Sok más esetben is láthatjuk, hogy gyakran új termékeket értékesítenek látszólag magánszemélyek úgy, hogy nem adnak számlát, illetve más bizonylatot, vagyis egyszerre kerülik el az adófizetést és a fogyasztónak nyújtandó szavatossági kötelezettséget, valamint rontják a korrekt kereskedők versenyhelyzetét és a kereskedelmi kultúrát.

Informálódtunk az eladók között, s kiderült, több üzlet is árusít, de számos magánszemély hoz be külföldről termékeket, melyeket itthon búsás haszonnal adhat tovább. Az eladók minősítéseinél gyakran látható több százas, vagy több ezres szám sem azt támasztja alá, hogy az online piactereken unatkozó háziasszonyok adják el megunt papucsaikat, illetve használaton kívüli, gyűjtőknek szánt szokol rádióikat.

A megoldás sajnos ismét a szabályozásban kereshető. Bármilyen szép gondolat, mégiscsak utópia a piac önkéntes önszabályozása, hiszen a fogyasztó egyértelműen csak az olcsóbb termék vásárlása felé hajlik akkor is, ha tudja, hogy így a fekete kereskedelmet erősíti, s önként lemond szavatossági jogairól is. Vagyis hiányzik a másik oldal, amelyik kikényszeríti a "kereskedőből", illetve a piacterek üzemeltetőiből a korrekt, jogkövető magatartást.

A megoldás kettős. Vagy a forrás- és emberhiánnyal küszködő hatóságok (NFH, APEH, VPOP) mennek ki próbavásárlások után az e-piactéren eladók címére, s néznek utána az eladott termék eredetének, majd büntetik meg a jogszabályokat és az ezzel járó kötelezettségeket megszegő kiskereskedőket, magánszemélyeket, vagy olyan szabályozás születik, ahol a felelősség az üzemeltetőé.

Nem lenne utóbbi sem kivétele, hiszen felelőssége az élelmiszerpiac, a vásárok üzemeltetőjének is van, nyilvánvaló, hogy egy online téren egyesével eladókat hajkurászni szinte lehetetlen úgy, hogy az eredmény kimutatható legyen: tisztességes, nem adócsaló, a fogyasztói jogokat is biztosító eladók legyenek a értékesítők.

Szabályozási javaslatok:

  1. A hazai portálokon jelenleg is meglévő nyilatkozat (magánszemélyként vagy jogi személyként jár-e el az eladó) legyen kötelező
  2. Eladni csak hiteles, igazolt személyi adatokkal lehessen
  3. A magánszemélyek részére kereskedlemi regisztrációt kell előírni, ha egy évben pl. 10 eladásnál több történik, vagy adott értékhatár felett ad el
  4. A magánszemélyek esetében egy alacsony átalányadó legyen, 10% körüli kulccsal
  5. Rendezni kell a portál üzemeltetőjének azt is, hogy az eladó magánszemélyek is a Ptk hibás teljesítésre, jótállásra vonatkozó feltételeinek megfelelő szerződés keretein belül adjanak el termékeket, azaz ne mentesítsék magukat a szavatossági, jótállási felelősség alól.
  6. Adott értékhatár és mennyiség felett csak kereskedő adhasson el a portálon
  7. Amennyiben a nyugtaadási kötelezettség, a bejelentési kötelezettség, vagy a szavatossági igényérvényesítés feltételei csorbulnak, a vásárló az üzemeltetőhöz fordulhasson, aki pedig nem teljesítés esetén kizárja az eladót a portálról, s egyben kérje adott, hatáskörrel rendelkező hatóság vizsgálatát
  8. Kérdéses, hogy a távollévők között kötött szerződésekről szóló uniós, de itthon implementált jogszabály miért nem tekinti védendőnek az e-árveréseken vásárló fogyasztót. Míg egy webshopban azonosítható eladótól vásárolt termék esetében a fogyasztó 8 munkanapon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, ezt egy e-piactéren vett termék esetében jelenleg nem teheti meg.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr152295569

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magánszemély 2010.09.15. 14:44:09

Gratulálok: ennyi hülyeséget ilyen kis helyen összehordani tényleg nem semmi. Mindenképp elárulja viszont a tájékozatlanságát a témában.
Csak megjegyzem, hogy az APEH jelenleg is végez próbavásárlásokat, az ingóság eladás adózása jelenleg is szabályozva van az SZJA törvényben...

Megjegyezném, hogy aki 2 ezer Ft-ért (10%) lemond a jótállásról, az ne panaszkodjon később. (a vaterán magánszemélytől vásárolta, aki gondolom a leírásban jelezte, hogy nincs jótállás a termékre...)

Jómagam kb. 6 éve aktívan jelen vagyok a piactéren (e-bayen is) hobbymból kifolyólag is, de az esetek 1%-ában ha volt negatív tapasztalatom, az is a vevőkkel szemben.

Rolli · http://soromok.blog.hu/ 2010.09.15. 17:01:05

Kedves magánszemély, akkor légyszíves olvasd újra a posztot, főleg az esetet, ezután gondold át újra, mielőtt billentyűzetet ragadnál...

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2010.09.15. 17:34:20

Nagyon köszönök minden hozzászólást, örülök, ha bárkit is reakcióra késztet egy írásom. Jelen esetben, kedves "magánszemély" ugyanakkor nem örülök a posztodnak, mert a párbeszéd kezdeményezésemre nem a fonal felvételével válaszoltál, annak pedig, hogy szándékosan "ordibálj" valam párhuzamosan, amikor én beszélgetni akarok, nem látom értelmét.

De ha visszatérsz, és van kedved BESZÉLGETNI, akkor szívesen várlak.

magánszemély 2010.09.15. 20:00:46

@balafánt: Nem szeretem, ha olyanok mondanak véleményt dolgokról, akik nincsenek benne. Ezt hívhatjuk okoskodásnak is. A jelen esetet elolvasva teljesen világos, hogy a felelőtlen vásárlót magától nem lehet megvédeni. A vásárláskor nem tudta, hogy a boltban fogja átvenni az árut, ennyi erővel bárhol is történhetett volna az üzlet, pl a Deák téren.
Néhány alap dolgot nem árt betartani e-vásárláskor: műszaki terméket, ruházatot, olyan terméket, amihez jótállás járna nem szabad vásárolni olyan helyről, ahol nincs garancia, vagy csere lehetőség. Ha ennek ellenére vesz valaki ilyesemit, annak mérlegelnie kell, hogy az esetleges javítási költség alacsonyabb-e, mint az alacsonyabb ár.
@Rolli: elolvastam és a benyomásom most is lesújtó a blogolóról, hogy egy ilyen esetből hangzatos címet kreálva téves következtetést von le és okoskodó ajánlásokat fogalmaz meg. Egyáltalán hogy jön ehhez?

1Javaslatom: mindenki, aki gazdasági témában blogol, legyen közgazdasági végzettségű
2. A portfolio, mielőtt kirak egy blogot a főlapra, véleményezze, és ha teljesen sajátjának érzi, akkor jelentesse csak meg :)
Folyatathatnám, de annyit nem ér az egész...

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2010.09.15. 21:47:44

Nekem meg az a véleményem, hogy Te nem rendelkezel megfelelő tudással ahhoz, hogy megítéld, releváns-e a cikk, vagy nem.

Ha ismernéd a nemzetközi szabályozást, az E-bay elleni releváns bírósági határozatot, tudhatnád, hogy amiket itt felvetünk, az sajnos véresen komoly.

Ha kérdeznél, azt is szívesen leírnám, hogy a fogyasztóvédelemnek (ami mellékesen társadalomtudomány: a jogtudomány, a közgazdaságtan és a szociológia komplementere) milyen ágai vannak, hogy a liberálisabbat mi különbözteti meg a protektívtől, vagy hogy ezek a javasolt szabályozási területek hova és miért tartoznak.

Nem azzal van a baj, hogy a boltban vette át az árut és a Vaterán kötötte a szerződést, hanem azzal, hogy nem kapott számlát, s magánemberként árusít egy kereskedő ahelyett, hogy adózna, s betartaná a jogszabályokat. De ha számodra az adócsalás, a fogyasztói jogok korlátozása az irány, az is egy vélemény, csak mondjuk egy banánköztársaságban, vagy polgárháborús környéken az, nem egy demokráciában. Nincs az a piacközpontú liberális elmélet, mely szerint egy piacgazdaság célja a szabályok áthágására való biztatás lenne.

A vásárlót nem lehet megvédeni? Persze nem lehet. Erről már lehet vélekedni különféleképpen, éppen a fenti elméletek mentén. Akkor ez azt jelenti, hogy Te vagy az az ember, aki szerint teljesen normális például a szolgáltatók (pl.:bankok) egyoldalú szerződésmódosítása, ami kvázi erőfölénnyel való visszaélésként is felfogható. Te vagy az az ember, aki szerint ha behajtok a benzinkútra és nincs kiírva az ár, akkor nem a szolgáltató a felelős, hanem én, amiért nem megyek be külön, nem kérdezem meg mennyi a benzin, s csak aztán tankolok.

Te vagy az az ember, aki szerint teljesen normális, hogy egy ingyenes hirdetést kínáló portálon hirdetve meglepődök, amikor kiderül, hogy az elrejtett szerződési feltételekben egy 6 hónapos határozott idejű, a piachoz képest drága szolgáltatást vettem meg.

Ezek a példák mind arról szólnak, hogy a fogyasztó a kínálat után megy, nem a józan ész vezeti. Ezért vannak jogszabályok, melyek a fogyasztót védik, s ha ezeket a jogszabályokat a kereskedő megsérti, büntetik. Ha normát szeg meg felszólítják, vagy a piac - ha megfelelően önszabályozó - kiveti magából. Ha értenél a témához, tudhatnád, hogy nem mai a Versenyhivatal azon döntése mely szerint a fogyasztó, ha elhiszi, amit egy reklám állít, tudatos fogyasztónak tekinthető. Lehet meglepő, de a társadalom széles köreit tekintve úgy gondolom, hogy reális.

De Te nem kérdezel, csak minősítesz anélkül, hogy bizonyítanál: értesz is valamihez, van-e kompetenciád a témában. De ettől én még nem javaslom, hogy csak olyanok kommentelhessenek, akik értenek a témához. :)
süti beállítások módosítása