Nemrég még virágzó webáruház, ma már csak egy átirányított domain. Önmagában ebben semmi különös nincsen, ám a bírósági határozattal zárult fogyasztói panaszügy sajnos máshol is előfordul. Ahogyan pedig a céget eltüntették a kötelezettségvállalások teljesítése nélkül, mondhatnánk, hogy "tanítani való" ám mivel kereskedelmi kultúráról írunk blogot, nem mondjuk. Sőt.
Gyanútlan és tudatos vásárlónk 2005 augusztus végén vásárolt egy CANON EOS 350D digitális fényképezőgépet 187 ezer forintért a Digitalzoom Kereskedelmi Kft üzletében. A termék minősége mellett azért is tűnt előnyös vételnek, mert a gyártó által adott 24 hónapos garanciát (önkéntes jótállás) a forgalmazó a jogszabályi előírásoknak megfelelően a fogyasztó irányában vállalta.
A termék azonban meghibásodott, a gép "JUMP" gombja elromlott, használhatatlanná vált (a képek és egyebek közti ugrást teszi lehetővé) a 24 hónapos jótállási időn belül - 2007 áprilisában. A terméket használó visszavitte azt a Bartók Béla úti üzletbe, ahol javításra át is vették, a kijavítás határidejét 3 hétben határozták meg. Megjegyzendő, hogy a vonatkozó jogszabály azt írja elő, hogy a kijavítás, kicserélés határidejét illetően törekedni kell a 15 napra. Ez a határidő (mint azt a BH is kimondta ebben az esetben) irányadó.
A rendelkezésre álló adatok alapján az üzlet a gépet április 24-én vette át, május 7-én továbbította Németországba, majd május 11-én érkezett meg ténylegesen a szakszervizbe. Jól látható, hogy a 3 hetes határidő az üzlet hanyagságából már közel akkor letelt, amikor a gép a szervizbe megérkezett. Mivel a termékről a továbbiakban semmi hír nem érkezett többszöri kérdésre sem, a fogyasztó - lévén fontos használati eszközről volt szó - június 5-én elállt a szerződéstől, azaz másik szavatossági jogra tért át, a határidő súlyos mulasztása miatt.
Június 11-ét, az elállást írásban bejelentő levél átveételét követően az üzlet felhívta a fogyasztót, hogy az elállást nem fogadja el, a kijavítást elvégezte, várja, hogy a készüléket átvegyék. A fogyasztó időközben másik, ugyanilyen terméket vett, mivel annak napi szükséglete a több hónapos várakozást nem tette lehetővé. A fogyasztó bejelentést tett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál, mivel ez szempontjából eredménytelen volt, a bírósági eljárás előtt mediatív tárgyalást indított a Budapesti Békéltető Testületnél. A hatóság, illetve a BT egyaránt a fogyasztó igazát erősítették meg.
Az elsőfokú bíróság a vételár, kamatai, és a perköltség megfizetésére kötelezte az üzletet, s nem fogadta el annak védekezését, mely szerint a kijavítási határidő meghosszabbítható, a hiba jelentéktelen volta miatt az elállás nem jogos. Az üzlet fellebbezett, ám a másodfokú bíróság lényegében nem változtatott a korábbi határozaton.
A bírósági határozatot a cég azonban nem teljesítette, a végrehajtás sem hozott eredményt, lévén a cég bankszámláin vagy inkasszó, vagy más okok miatt nem volt elérhető összeg. A webáruházas és egyéb szolgáltatást a tulajdonosok időközben megszüntették, a cég felszámolás alá került. Jelenleg is felszámolás alatt áll, a 2003. novemberében bejegyzett cég két tulajdonosa, Gelencsér Attila és Gelencsér Tibor közül utóbbi ma is tulajdonosa az átirányított www.megapixel.hu domain névnek. A cég furcsa mód üzemeltetője a www.cardy.hu oldal alatt található áruháznak, mely EKG készülékeket forgalmaz. A domain már nem a Digitalzoom, hanem a már ezen a néven nem létező DOCINFO Kft. nevén van, a cég jelenlegi neve WOLF MEDICAL Kft, ahol a Gelencsér család természetesen képviselteti magát. Talán kijelenthető, hogy a fogyasztók nincsenek biztonságban.
S hogy mik a tanulságok? A Megapixel kapcsán már a vonatkozó eset előtt is számos nem teljesített, vagy csak nagy csúszással teljesített fogyasztói panaszról olvashattunk fogyasztóvédelmi fórumokon itt vagy itt. A Békéltető Testületek és a hatóság is hozott velük szemben elmarasztaló határozatot. A fogyasztó nem tehet mást, mint olyan csatornákon szerzi be termékeit, melyek nem szerepelnek civil szervezetek, vagy hatóságok feketelistáin.
Az üzletek, vállalkozások számára pedig a következők lehetnek fontosak:
- A vállalt határidőket be kell tartani, ellenkező esetben a fogyasztó elállhat a szerződéstől
- Figyeljenek minden reklamációra, mert a fogyasztók jogosan hozhatják hátrányba azt a vállalkozást, melyet hatóság, vagy Békéltető Testület marasztalt el, esetleg egyéb feketelistán szerepel.
Remélem, hogy idővel egyre kevesebb hasonló ügyről szerzünk tudomást.