Aki fogyasztóvédelemmel foglalkozik, az többször, aki nem az szintén sokszor hallhatja a megállapítást: az ideális versenytérként emlegetett háromszereplő hazai mobilszolgáltatói piacon nincsen igazi verseny. A szolgáltatásoknak az a része, ami a fogyasztónak igazán fontos (talán az ár kivételével) minden szereplőnél ugyanaz, vagy hasonló. A témában legújabb, a HWSW portálon megjelent összefoglaló ismét cáfolja ezt a sommás megállapítást.
A távközlési szolgáltatókkal szembeni gyakori panaszok körébe tartoztak a kéretlen, vagy egyszer kért, de aztán nagy mennyiségben kapott fizetős sms-ek. A háttérben nyilván az interneten böngészők tudatlanságát és naivitását kihasználó cégek álltak, megtévesztő szándékuk, az átverés az esetek többségében nyilvánvaló.
A gyakorlatban az történt, hogy az interneten megadta valaki a telefonszámát például csengőhang, háttérkép, vagy zeneletöltés közben. Az sem lehetetlen, hogy kis pipát helyezett el a négyzetben, amikor a feltételek elfogadásáról volt szó anélkül, hogy a feltételeket elolvasta volna. A mobilszolgáltató az emelt díjas sms-eket továbbította az előfizető felé, nem egy alkalommal súlyos tizezreket fizettetve ezekért a szolgáltatásokért. Az ügyfelek többségének fogalma nem volt arról, hogy telefonszáma megadásával, vagy egy háttérkép letöltésével folyamatos, igen drága szolgáltatásra fizetett elő.
Mivel a "vektorállat" a távközlési szolgáltató volt, egyszerűnek tűnt szabályozói oldalról, hogy a fogyasztók kiszolgáltatottságát itt kell megszüntetni. A továbbiakban idéznénk a HWSW cikkéből:
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) a tavalyi év során a számos beérkezett panasz alapján mindhárom mobilszolgáltatónál vizsgálta a fogadott emelt díjas SMS szolgáltatásról szóló tájékoztatást, az általános szerződési feltételek (ÁSZF) vonatkozó szakaszait és az ellenőrzés nyomán mindhárom szolgáltatót arra kötelezte, változtasson gyakorlatán. A hatóság tavalyi határozataiban a T-Mobile, a Telenor (korábban Pannon) és a Vodafone számára előírta, hogy ügyfelei érdekében alapesetben ne továbbítsa az emelt díjas SMS-eket, illetve az azokhoz kapcsolódó tartalmakat (csengőhangok, háttérképek stb.) az előfizetőknek, utóbbi két szolgáltató azonban bíróságon támadta meg a határozatot.
A bírósági tárgyalás idejére a végrehajtás felfüggesztését kérték az érintett szolgáltatók, lapunk azonban az NHH szóvivőjétől, Márton Györgytől úgy értesült, hogy a felfüggesztést nemrég mindkét eljárás során megszüntették, vagyis a Telenornak, valamint a Vodafone-nak annak ellenére alkalmaznia kell a határozatban foglaltakat, hogy a bírósági szakasz a mai napig nem zárult le. A két szolgáltató nem késlekedhet sokáig a rendszer átalakításával, mivel a jogrend szerint a végrehajtás felfüggesztésével kapcsolatos kockázatot vállalniuk kellett.
A Telenor a HWSW-hez eljuttatott állásfoglalásában kifejtette: A cég azért tett jogi lépéseket a határozat végrehajtása ellen mert hiszi, hogy az NHH döntése kevesebb, nem pedig több védelmet biztosít az ügyfélnek és emellett nem a megfelelő kört célozza. A vállalatnál ugyanis úgy látják, a szabályozásnak a tartalomszolgáltatókra kellene irányulnia, nem pedig a szolgáltatóra. A végrehajtás felfüggesztése tárgyában a Telenor a bíróság határozatát 2010. májusában kapta kézhez, mely ellen fellebbezéssel élt – így az eljárás jelenleg is folyamatban van. A Vodafone-tól egyelőre nem érkezett válasz a megkeresésünkre.
A T-Mobile határidőre átalakította rendszerét a határozatban foglaltaknak megfelelően. A cég ügyfelei emelt díjas SMS-szolgáltatás megrendelése esetén előbb tájékoztató üzenetet kapnak a tiltásról, majd SMS-ben, illetve a szolgáltató ügyfélszolgálatán kérhetik a tiltás kiiktatását.
Vagyis látható, hogy a sokszor tapasztalt egység ebben az esetben nem működik a három szolgáltató között. A hasonló problémákra a Vodafone viszonylag ritkán reagál, a Telenor láthatóan ellenáll (ennek igazi indokát fogyasztói oldalról igen nehéz megérteni, ha a konkurencia már lépett a fogyasztók érdekében). A T-Mobile ugyanakkor ezúttal eleget tett azoknak az elvárásoknak, melyeket a hatóság támasztott.
A kérdés már csak az, hogy számít-e, ki hogyan reagál erre a szolgáltatói magatartásra. Mérhető lesz-e az ügyfelek szolgáltatóváltása a T-Mobile irányába? Mérhető lesz-e a T-Mobile meglévő ügyfeleinek növekvő lojalitása? Valószínű, hogy sajnos egyik sem. Hiszünk ugyanakkor abban, hogy a felelős vállalati magatartás nem merül ki a cégeknél abban, hogy facsemetéket ültetnek parkokban és iskolaudvarokon, szaloncukrot küldenek az elesett gyermekek számára, hanem abban is, hogy a megtévesztett fogyasztóik pénztárcájából nem húzzák ki azt a pénzt, amit maguk is költhetnének szaloncukorra, vagy másra.
A szolgáltatók magatartásának vizsgálata mellett fontos rámutatni a hatóság pozitívumaira is. Az NHH sajnos a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjének jelenléte mellett sem lett igazi fogyasztóvédelmi szerv. Sokszor érezni, hogy nagyobb megértést tanusítanak a szolgáltatók, a szakma, mint a fogyasztók irányában. Ez a példa, az eljárás ugyanakkor hatásos és tökéletes módja annak, amit egy ombudsman-jellegű szervezet tehet a fogyasztók érdekében akkor, amikor a tényleges jogsértést nehéz megállapítani, ám a fogyasztók megtévesztése nyilvánvaló: az ügyleten csak ők vesztenek.