Lassan két éve annak, hogy írtunk az Európai Bizottság új rendeletéről, mely kategorikusan tiltja a garanciális időszak alatti fizetős karbantartásokat. Ez azt jelenti mai magyar nyelvre és esetekre lefordítva, hogy ha adnak az autómra 4 év garanciát, akkor ezen időszak alatt nem kérhetnek pénzt a karbantartásért (olajcsere), a garanciális körbe tartozó javításokért még kevésbé. Mindeddig nem történt semmi, minden változatlan volt. És akkor jött a Mercedes...
Jött a Mercedes, és nem csak munkahelyeket meg GDP növekedést hozott az országba, hanem némi kultúrát is. Ha nem tévedünk, elsőként reklámozza magát itthon állandó szolgáltatásként integrált szerviz csomagjával, melynek lényege, hogy semmilyen fizetős karbantartás nincsen ezen időszak alatt (4 év). Amennyiben kicsit is szigorúan nézzük, a Mercedes itthon az előtt vezette be működési rendjébe az EU Bizottságának rendeletét, hogy azt itthon a hazai jogrendszerbe implementálták volna.
A kalapunkat pedig ezért fontos megemelni, vagyis azért, hogy egy német (értsd itt most fejlettebb kereskedelmi kultúrából érkező) társaság nem vár addig, amíg a magyar kormány méltóztatik implementálni egy jogszabályt (úgy 2-5 év alatt), nem várja meg, míg az első konkurens megteszi ezt helyette, aztán csendben, veszteség nélkül utánalopakodik, hanem belevág, mint médiás a résbe, és példát statuál (mint Pelikánnal a Párt).
Az elmúlt 22 évben talán ez a csalódás volt a legerősebb. Hogy a szájtátva várt nyugati láncok bejövetelekor mást kaptunk. Jártunk kinn Ausztriában, vagy még nyugatabbra, s ott más volt a szupermarket, más a csoki, más a barkácsáruház. S bizony, más az autókereskedő is. Számomra a Mercedes intézkedése és csomagja most azt mutatja, hogy felnőttnek tekintenek minden potenciális magyar vásárlót is.
Lehet persze legyinteni. Lehet azért, mert ezt csak a rendelet kiadása után másfél évvel teszik meg. Lehet azt mondani, hogy ezt már a rendelet előtt is így kellett volna, s lehet azt is mondani, hogy könnyű a Mercedesnek, hiszen van annyi haszon egy 20 milliós autón, hogy ez beleférjen.
A fentiek miatt én nem így látom (van más 20 milliós autót árusító márka is itthon, többek között), s reménykedve várom a követőket akár a hasonló, akár az alacsonyabb kategóriák forgalmazóitól.