A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

NFH: több szálláshely is megtévesztő

2012.01.06. 09:14 | SMáté | Szólj hozzá!

Címkék: szálloda nfh fogyasztóvédelem utazási iroda megtévesztés panzió szálláshelyek portfolioblogger megtévesztő mulasztás fttv

Vizsgálatot végzett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a szálláshely-szolgáltatások kapcsán, áttekintve, hogy a szálláshelyekről az utazóknak adott információk megtévesztésre alkalmasak-e. A vizsgálat eredményei nem meglepőek: kirívó problémák az ágazat területén nincsenek, de sajnos nagy az esélyünk arra, hogy a szálláshelyre érkezve (legyen az itthon, vagy külföldön) csalódnunk kell: valami hiányzik, valami pedig van, aminek nem kellene lennie.

A szálláshelyről adott információk (prospektus, weboldal, tájékoztató, szóbeli tájékoztatás) kiemelten lényegesek, hiszen az utas ezek alapján dönt a szálláshely igénybevételéről. Az információs aszimmetria (az utas nem ismeri a szállodát, a közvetítő, üzemeltető ellenben igen, vagy kellene neki) miatt a szolgáltatók (így szálláshely-közvetítők, szálláshely-üzemeltetők) jogszabályi felelőssége is fennáll: ha anyagi érdekből megtévesztő információt adnak, akkor azért, ha kellő háttértudás nélkül adnak választ, vagy lényeges információt elhallgatnak, akkor pedig azért.

Az NFH a vizsgálatokat részben fogyasztói bejelentésekre alapozva, részben hivatalból indítva végezte el. Az egyik fontos, sajnálatos megállapítás az, hogy "egyes piaci szereplők - profitorientált magatartásuk részeként - a fogyasztók ügyleti döntését különböző eszközökkel tisztességtelenül igyekszenek befolyásolni". Bár a hatóság által vizsgált 86 esetből 18 vizsgálat lezárása még várat magára, már most elmondható, hogy 20 esetben megtévesztő, vagy agresszív kereskedelmi gyakorlatot tártak fel. 5 esetben nem Fttv alapú, hanem más jogszabály sérelmét megállapító határozatot hoztak. Megállapítható tehát, hogy a lezárt ügyekben minden harmadik esetben találtak jogsértést.

A megtévesztő tájékoztatás az alábbi esetekben valósult meg:

  1. Az állítás szerint az adott hotelszoba parkra és medencére néző panorámával rendelkezik, ám ténylegesen az ablak 2,5 m magasan van, s létráról is csak korlátozott kilátás érhető el.
  2. Az utazási iroda prospektusában tengerre néző szobák valójában a másik hotelszárny falára néztek.
  3. Biliárdozási lehetőséget kínált a hotel, ám erre nem nyílt valójában lehetőség.
  4. A hotel honlapján félpanziós ellátást hirdetett, ám a szolgáltatás már évek óta szünetelt.
  5. A honlapon virágzó kúriaként hirdetett szálláshely helyett a kiérkezőket félbehagyott építmény fogadta.
  6. A szálláshelyen 16 órától hirdetett kedvezményes fürdőbelépőt csak egy órával később lehetett igénybe venni.

Megtévesztő mulasztásként értékelte a hatóság az alábbi gyakorlatokat:

  1. Nem tájékoztatták a vendégeket, hogy a szaunát csak meztelenül, fürdőruha nélkül lehet igénybe venni.
  2. Nem nyújtottak tájékoztatást arról, hogy a szobákban meghirdetett légkondicionálást csak 1000 Ft-os külön díj megfizetése után lehet használni.

Sajnálatosan ismét talált a hatóság olyan szállásközvetítőként dolgozó utazásszervezőt, melynek a megfelelő engedélye nem volt meg, ráadásul egy esetben tette ezt oly módon, hogy a hirdetésében a korábban már visszavont engedélyszámát is feltüntette.

Meglátásunk szerint az ellenőrzésnek a fogyasztók és a szállásadók, közvetítők felé is több üzenettel bírnak.

A fogyasztók:

  • Minden részletre kiterjedően kell, hogy érdeklődjenek a szálláshely foglalása előtt, legyen szó közvetlenül a szállás honlapja alapján érvényesített foglalásról, vagy közvetítő általi foglalásról.
  • Az érdeklődés terjedjen ki a szobák méretére, az ágyak típusára, a kilátásra, a külön szolgáltatásokra, azok esetleges díjaira, az étkezések minőségére, mennyiségére, az étkezések lehetséges időbeli korlátaira.
  • A szállás árát minden egyéb járulékos költséggel együtt kérjük le, legyen szó étkezésről, parkolásról, IFA-ról, vagy egyéb szolgáltatásról (lásd: légkondicionálás :) )
  • Lehetőség szerint járjunk utána több helyen is a szállásról kapott információknak. Az interneten jellemzően több helyen is megtalálható ma már a legkisebb panzió is, a fényképek, a vélemények, a leírások összevetése sok kérdésre választ adhat.

A szolgáltatók esetében fontos figyelni arra, hogy:

  • Ne túlozzák el szolgáltatásuk tulajdonságait.
  • Az árakat mindenre kiterjedően, frissen adják közre, ne legyen olyan költség (akár adó), melyet csak a helyszínen ismer meg az utas.
  • Adjunk a szobákról pontos, kimerítő információkat, hiszen ezzel megelőzhető az elégedetlenség. A szobák mérete, berendezése, az étkezések ismertetése, a szolgáltatások részletezése mind lehetőséget teremt a fogyasztónak, hogy megismerje a szolgáltatást, s amennyiben ebben a formában venné igénybe, ne reklamálhasson hiányérzete esetén.

A teljes jelentés az alábbi linken érhető el: http://www.nfh.hu/data/cms47531/turisztikai_szolgaltatok.pdf

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr323522183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása