A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Mi a baj a pénzügyi panaszkezeléssel?

2011.09.27. 08:14 | balafánt | 24 komment

Címkék: statisztika bank fogyasztóvédelem biztosító pszáf portfolioblogger pénzügyi szervezetek

A napokban tette közzé a PSZÁF a pénzügyi szervezetekkel kapcsolatos panaszok, beadványok és megkeresések statisztikáját. A rendszeresen, negyedévente (illetve jelenleg fél éves összesített) közzétett tájékoztató az utóbbi időben változott, ám sok helyen téves, hibás következtetések, interpretációk jelentek meg az anyag alapján. Rövid anyagunkban rámutatunk, melyik intézménynél lehetnek problémák, s hogy melyik adat milyen jellegű problémára utal.

A statisztikai összefoglaló a Felügyelet honlapjáról letölthető. Igazi feladata, hogy tájékoztatást nyújtson a pénzügyi szektorokhoz érkező fogyasztói panaszok számáról, típusairól, illetve a Felügyelet ügyfélszolgálatához érkező fogyasztói megkeresésekről, valamint a Felügyeletnél beadvánnyal kezdeményezett eljárásokról. Vagyis ennek megfelelően három összesített, nagy számadattal rendelkezünk:

  1. Ennyi panasz érkezett az adott bankhoz, biztosítóhoz, vagy más pénzügyi szervezethez az adott időszakban - a szervezetek kötelező adatszolgáltatására alapozott szám, összevetve a társaságok piaci részesedésével (eszköz könyv szerinti nettó értéke alapján);
  2. Ennyi alkalommal keresték meg a PSZÁF ügyfélszolgálatát a pénzügyi szervezetekkel kapcsolatos kérdésekben;
  3. Ennyi alkalommal kezdeményezték fogyasztóvédelmi eljárás elindítását beadvány útján.

 Az első pontban részletezett piaci részesedés neuralgikus pont, ezért emeltük ki. Előre le kell szögezni, hogy ideális az volna, ha az intézményekhez érkezett panaszokat olyan piaci részesedéshez mérhetnénk, mely szerződésszám alapján készült, ám ez az adat jelenleg nem áll a Felügyelet rendelkezésére. Vélhetően erős torzítások vannak a piac legnagyobb szereplője, illetve a kisebb, de aktív szereplők esetén is, ezért jó lenne, ha a Felügyelet minél előbb tudna e körben adatszolgáltatást elrendelni, vagy az adatra más módon szert tenni.

Nézzük meg azokat a kérdéseket, melyek mindenkit a leginkább érdekelhetnek: mit mutatnak ezek a statisztikák: tudhatom-e, hogy kik a "legjobbak", s kik a "legrosszabbak"?

A statisztika több választ is ad erre a kérdésre. Az első körben olvasható adatkörből látható, hogy mennyi panasz érkezik egy intézményhez - viszonyítva a piaci részesedéséhez (a fent említett torzítások mellett). Ebből kétfajta következtetést vonhatunk le: amennyiben magasabb a panaszok száma az adott társaság piaci részesedésénél (főleg a többi intézménnyel összevetve), akkor ott vagy gyengébb minőségű szolgáltatás, vagy rossz minőségű ügyfélkör állhat. Az alacsonyabb szintű szolgáltatás következménye lehet a kiemelt számú panasz, míg a rosszabb minőségű ügyfélportfólió önmagában eredményezheti a kiemelt számú reklamációt.

Nem lehet elmenni természetesen amellett sem, hogy a panaszkezelési tevékenységet az intézményeknél eltérő rendszerben végzik, s a pénzügyi szervezetek jogosultak az adatszolgáltatás során maguk kiválasztani, hogy mely ügyfélmegkeresést minősítik panasznak, s melyet egyszerű kérdésnek, tájékoztatás-kérésnek. A központosított, vagy széttagolt panaszkezelési rendszerek eltérő statisztikai eredményeket mutatnak, azaz volt, hogy egy korábban fióki szinten végzett panaszkezelés központosításra került, a panaszok száma pedig jelentős mértékben változott.

A másik fontos adat az, ha összevetjük az egy adott intézményhez érkezett panaszok és a piaci részesedés százalékos értékét a PSZÁF-hoz az intézménnyel kapcsolatban benyújtott beadványok és az intézmény piaci részesedésének százalékos értékével. Amennyiben egy intézmény magasabb értéket kap a PSZÁF-beadványok esetében, ott valószínűsíthető, hogy az intézménynél a panaszkezelési tevékenység nem megfelelő, esetleg kifejezetten rossz. Felmerülhet ugyanakkor itt is a rossz ügyfélportfólió.

A PSZÁF rendelkezésére álló adatok közül érdemesnek tartanánk ebbe a negyedéves statisztikai összefoglalóba az egyes intézményekre a panaszkezelés hiányosságai (határidő-késés, elégtelen válasz) miatt kiszabott bírságok mértékét, de még inkább a számát is bemutatni. Amennyiben a szankciók száma alapján állított sorrend hasonló lenne, mint a bekezdéssel feljebb említett összevetés, szinte biztosan mondhatnánk, hogy a legrosszabb "helyezést" elérő intézmény panaszkezelésével problémák vannak.

Az említett bizonytalanságok és nyitott kérdések ellenére úgy gondolom, hogy a statisztikai összefoglaló fontos jelzőszáma a hazai pénzügyi szektor fogyasztóvédelmi státuszának. Igaz ugyanakkor, hogy pontosabb képet a szerződésszámra (retail) vetített piaci részesedés alapján kaphatnánk - reméljük ennek mihamarabbi beteljesülését.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr513257961

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

berajlany 2011.09.27. 08:45:17

Nagyon korrekt öszefoglaló volt, köszönjük. Az alábbiakat tenném hozzá:

- Érdemes volna vizsgálni hogy az intézményekhez beérkező panaszok hány százaléka jut tovább a felügyelethez (a fogyasztó szerint az intézmény által nem megfelelően kezelt panaszok aránya). A kimutatásból az időbeli elcsúszás miatt ez nem derül ki.

- Nem derül ki a Pszáf-os kimutatásból - és ez szerintem megtévesztő lehet - az utólag a Felügyelet által jogosnak tartott panaszok aránya, intézményi bontásban.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.09.27. 09:05:53

Köszönöm a kérdést és az elismerést!

1: Igen, ez statisztikai szempontból releváns, ugyanakkor a nagy számok törvénye alapján éves szinten látható, hogy mi az az arány, amit nem kezelnek jól a pénzintézetek. Belső oldalról nézve: borzasztó időigényes lenne úgy csoportosítani a beadványokat, hogy azok mikor jártak a banknál (hogy időben összemérhető legyen), sok esetben nem is látható (nem írja be az ügyfél a levélbe).

2:A Felügyelet nem vizsgálja, hogy egy panasz jogos volt-e, vagy nem, mert ez nem feladata. A Felügyelet feladata annak vizsgálata, hogy a beadvány alapján megállapítható-e a pénzintézet (PSZÁF hatáskörbe tartozó) jogsértése. Még amennyiben külön embereket és energiát csoportosítana a Felügyelet arra, hogy egyébként a panaszokat jogosnak tartja-e, akkor sem lenne hű a statisztika: az intézményeknél rendezett panaszok között is rengeteg olyan van, ahol a panaszosnak igaza lehetett, elutasították, de mégsem fordult a PSZÁF-hoz.

gabi999 2011.09.27. 10:05:21

Én önmagába ezt az egész lezüllesztett állami "igazságszolgáltató " apparátust nem értem .
Vannak 1x a Fogyasztóvédelmisek.Teszik a dolgukat ahogy teszik , olyan jogokkal amilyet kaptak .Érdekes mert fogyasztó védelmi bírságot kiszabhatnak , de arra már nincs jogositványuk hogy a hibás terméket vissza vetessék a kereskedövel ( noha a vásárlónak adnak igazat .Csak példának írtam ! )
Oszt van a PSZÁF . Szakterületük : fogyasztóvédelem , pénzügy .Jogaik ( TUDTOMMAL külömbözö cikkek alapján) több mint a fogyasztóvédöké, csak nem igen élnek vele ) Honlapjuk alapján : engedélyezés , tiltás, fogyasztóvédelmi bírság, a használt eszköztáruk .
Békéltetö Testület : mint az ördög, sokan hallottak róla de kevesen látták.Külömben ÁLLITÓLAG jogaik alapján, kimondhatnak tényleges megoldásokat viszont ezeket nem KÖTELEZÖ betartani .
És legfelül a bíróságok : leterheltek ( s most hogy a bírók 1 részét nyugdijba küldik ,nem 1-2 hanem 3-5 év alatt oldódik meg az ügy. )
Hozzátéve hogy az átlag embernek nincs elég információja a rendezett , normális panaszkezeléshez . Pl egyes cégek nem szeretik nyilvánosságra hozni a vállalati strukturát .( van-é náluk panaszkezelési osztály, belsö ellenörzés , ezek elérhetöségei pl.) A fogyasztók jogait , lehetöségeit szeretik ( érthető módon vagy sehogy) nem elmondani .Szándékosan nem titkolást írtam .
Adott tehát jópár panasz , etikátlan , törvénytelen cselekedet , de a panaszos sokszor beletéved ebbe az útvesztöbe ( vagy csak belegondol ) és megfelelö infó hiányában hagyja a fenébe az egészet "beletörödik sorsába ).
Persze lehetne tisztábbá tenni a rendszert ( bírosági itéletszintü jogokat adni a PSZÁFnek pl .) de jelenleg ehhez igazságügyi ( politikai ) akarat kellene . Ami meg nincs . Söt mintha az ellenkezöjét látnám . ( lásd az oti zuhanás meg az egyik ismert ember vizsgálatát a közelmúltból .
Én a közeltmúltba összefutottam a Pszáf el , ügyvéddel ,közjegyzövel . Hozzáállásuk alapján nem erösödött meg a hitem hogy jogállam vagyunk , és mindenki legjobb tudása alapján teszi a dolgát .
Még öröm az ürömben hogy állitólag civil szervezetek erösödnek . Remélem jó neveket írok : Fehér Kéményseprök ,Tebész .

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.09.27. 10:19:55

Kedves Gabi!

Köszönöm a kommentet! Sajnos úgy tűnik, hogy sok mindenben nem értünk egyet. Ezek közül pár (véleményem szerint tárgyi tévedés):

-A fogyasztóvédelmi szervek (NFH, PSZÁF, Civilek) jellemzően nem igazságszolgáltató szervek (kivéve talán a békéltető testületeket).

-A fogyasztóvédelmi szervek feladata nem a fogyasztóknak történő igazságszolgáltatás, hanem a vállalkozások jogszerű működésének ellenőrzése, betartatása - éppen ezért nem vetetnek (vetethetnek) vissza hibás terméket a kereskedővel (ez bíróság feladata lehet).

-Nem igaz, hogy a békéltető testületek nem hoznak kötelező határozatot, mert amennyiben a vállalkozás előre aláveti magát a határozatnak, megteszik (lásd a nem egész 3 hónapja működő pénzügyi békéltető testület kb 50-es alávetési listáját itt: www.pszaf.hu/pbt/bal_menu/pbtany

-Úgy gondolom, hogy a fogyasztónak a jogait magának kell megtanulni, ahogy az iskolában számolni is megtanul, s nem bízik meg a kereskedőben, hogy az helyesen ad össze, meg ad vissza. Nem igaz, hogy ez a tudás nem áll rendelkezésre, kiemelten igaz ez internetet használó ember esetében, minden hatóság, civil szervezet és egyéb akár hírportál tartalmaz szinte minden releváns tudnivalót.

-Nem igaz, hogy nem lehet tudni, hogy a vállalkozás esetében a fogyasztó hova fordulhat panaszával - minden ügyfélszolgálat, ügyfélkapcsolati terület erre hivatott, ezt sok esetben nyilvános panaszkezelési szabályzat, és a jogszabályok is előírják.

Összefoglalva: én azt kérem, hogy merülj el mélyebben a fogyasztóvédelem rendszerében, mert lehet, hogy csak azért tűnik útvesztőnek, mert még nem olvastál utána. Szerintem sokan szívesen segítenek akár ingyen (nem mint egy ügyvéd), kérdezz, ne vádolj, lesz eredmény. Az tény, hogy egy vitás esetben vagy megegyezel, vagy békéltető, vagy bíróság, és a bíróság sokáig tart és drága - no de sajnos ez nem egyedi dolog, több hatalmas és gazdag európai országban nem 2, hanem 5-6 év egy lezárt eljárás.

Mellesleg az, hogy sok bíró nyugdíjba megy nem azt jelenti, hogy nem lesz bíró, vagy kevesebb lesz, mivel évek óta gyakorlatban lévő titkárok azonos végzettséggel kerülnek a helyükre.

berajlany 2011.09.27. 10:33:51

Látható az intézményhez / Felügyelethez benyújtott panaszok aránya, ha nekiállok és egyenként kiszámolom. De mégsincs egy olyan táblázat a PSZÁF kimutatásában, ami kifejezetten ezt mutatná. Rávilágítva, hogy a panaszok nagy részét (80%-át) az intézmények saját hatáskörben rendezik. Csak azt látom, hogy a piszok intézmények milyen sok fogyasztót bátnottak. Abban meg ugye egyetértünk, hiszen Te is írtad, hogy nem látom, hogy mennyiből. Például értelmezhetetlennek tartom, hogy ki van emelve a Cetelem, akinek alacsony összegű áruhitelei és hitelkártyái vannak, theát a relaítive alacsony piaci részesedés magas ügyfélszámot jelöl. Az aljasok aljasa esetében 53 ügyfél tett panaszt a Felügyeletnél. Khm. Azért zavar ez, mert a fogyasztók többsége nem gondol bele a számokba. Max a kiemelt részt olvassa el, és lássuk be, az erősen félrevezető.

Tudom, hogy ha lenne is ilyen összehasonlítás, arra lehetne hivatkozni, hogy nyilván a szerint, hogy melyik ügyfélkörre fókuszál az intézmény (pl.: nyugdíjasok versus vállalkozások tulajdonosai) van több vagy kevesebb fogyasztó, aki végigviszi a panaszát az összes lehetséges fórumon.

Azt is tudom, hogy a Felügyeletnek nem feladata megítélni, hogy a panasz jogos volt-e. Az is információ lenne viszont, hogy hány esetben talált a felügyelet jogsértést a benyújtott panaszok alapján.

Tudjuk-e például, hogy mennyi panasz érkezik a közművekhez (azok is nagy tömegekben kezelnek fogyasztókat, a fogyasztóvédelmi törvény bizonyos szempontból egy kalap alá is veszi őket a pénzügyi intézményekkel)? Mennyi jut azokból továb más fórumokra? Van-e összehasonlításunk nemzetközi viszonyokról? Tudom, hogy a Pszáf-nak nem feladata ellenőrizni a közműveket, vagy na pláne a külföldi bankokat. De ha lenne összehasonlító adatunk, akkor tudnánk, hogy mihez képest. Így csak lógnak a számok a levegőben.

A fentiek figyelembe vételével, mit üzen ez a kimutatás bárkinek is? Mire jó?

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.09.27. 10:44:26

Szerintem részben pont ugyanarról beszélünk, hiszen a post is az összehasonlíthatóságról, a több oldalú megközelítésről szól amellett, hogy igényeli a PSZÁF határozatok (panaszkezelést érintő) számának nyilvánosságra hozatalát is. Ezzel is van azonban egy időben elhúzódó probléma: a bejelentés egy adott időben történik a PSZÁF-nál, azaz statisztikailag az áprilisi bejelentés az első féléves összefoglalóban lesz. Ugyanakkor a beadvány alapján az eljárásra van 90 nap (ezt hosszabbítja az az idő, amíg a fogyasztó és az intézmény válaszol a megkeresésre), ami a gyakorlatban így inkább 150, és az eredmény máris nem az első félévben, hanem jobb esetben a másodikban jelentkezik. Vagyis itt is legfeljebb csak úgy kapunk mutatót, ha nem az összefüggő eseteket nézzük egybevetve, hanem csak éves bontásban nézzük a beadványszámot/jogsértések számát. Hosszú távon a tendenciák úgyis látszanak.

A Közműszolgáltatók a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság hatáskörébe tartoznak. Ott ezek az adatok nincsenek meg, s tudtommal a panaszokra vonatkozólag a Magyar Energia Hivatalnál sincsenek. Így erre a kérdésre választ nem tudok adni - akármilyen furcsa, a PSZÁF ezekben a kérdésekben elől jár itthon.

berajlany 2011.09.27. 11:01:09

A panaszok folyamatszintű (státuszok rögzítése) számítógépes feldolgozása megoldaná az időbeliség problémáját.

Tudom, hogy nincsenek közüzemi adatok, nyílt provokációnak szántam a kérdést, érzékeltetve a levegőben lógást és a pénzügyi szféra nyílt pellengérre állítását ezen a fronton is.

Egyáltalán nem furcsa, hogy a PSZÁF elöl jár ezekben a kérdésekben, hiszen nálunk a legnagyobb az ez irányú politikai nyomás. Pont ezért baj, hogy lógnak az adatok a levegőben: újabb támadási felületet nyitnak a védekezés legkisebb lehetősége nélkül. Nem tartom megfontolt lépésnek a PSZÁF részéről, hogy a fogyasztóvédelmet zászlajára tűzve olyan információkat közöl, amikből ugyan semmiféle értelmes következtetést nem lehet levonni, de ami alapján a pénzügyi közvetítőrendszerbe vetett fogyasztói bizalom tovább gyengül.

Akkor is így gondolom, ha a törvény sehol sem rögzíti, hogy a PSZÁF célja lehet a fogyasztói bizalom erősítése. A pénzügyi stabilitás ugyanis célja.

berajlany 2011.09.27. 11:05:05

Ja, és bocs, ha személyes támadásnak vetted a kommentjeimet, egyáltalán nem annak szántam. Jó találni valakit, akivel meg lehet beszélni egy ilyen kérdést.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.09.27. 11:13:17

Szerintem nem a PSZÁF jár rossz úton, hanem a többi felügyelet, vagy hatóság. Az átláthatóság alapja pont ez, kérdés, hogy más helyen ez miért nem jelenik meg (tudtommal egyébként meg fog jelenni, a mikor már kérdés).

A PSZÁF adatszolgáltatások egyébiránt tudtommal megelőzték a válságot, nem az azt követő nyomás miatt készültek először panaszokkal kapcsolatos összefoglalók.

Azok közé tartozom, akik nem gondolják, hogy a legnagyobb probléma a fogyasztói szolgáltatások esetében a pénzintézetekkel van. Sőt. Azt gondolom ugyanakkor, hogy pont a hosszú távú, sokszor nagy összegű fogyasztói elköteleződés miatt sokkal nagyobb a felelősség, sokkal fontosabb a transzparencia. S ezt az átláthatóságot a piac magától nem tudta megteremteni - ez jól látható a mai problémákból.

Ha pedig a piac ezt nem tudja megteremteni, akkor az államnak kutya kötelessége ennek megteremtése. Ahhoz, hogy az állam megvédje a pénzintézeteket, át kell látnia a hátteret, ahhoz, hogy az emberek bízzanak a pénzintézetekben nekik is át kell látniuk a hátteret - lehetőségeikhez és képességeikhez mérten.

Nem tartom kizártnak, hogy pár éven belül az egyik leginkább transzparens terület lesz a pénzügyi szolgáltatási szektor - még ha most nem is így tűnik. Azt, hogy a politika a háttérben mit tesz, persze nem lehet figyelmen kívül hagyni - fontos összetevő, nagy ellenszélben nem érdemes pisilni sem...

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.09.27. 11:14:45

@berajlany: Erről szó nincsen :) NEm az én írásomat kritizáltad :)

gabi999 2011.09.27. 11:38:14

@balafánt:
Köszönöm neked , én és sok ember nevében akinek a net feldobja ezt az oldalt . Jó lett volna ez az infó 2 éve mikor a szélmalomharcot elkezdtem.
Több dologban igazad lehet , de gyakorlatilag néha az ellenkezöjét tapasztaltam .
Békéltetö T. "mert amennyiben a vállalkozás előre aláveti magát" HA ALÁVETI MAGÁT !
" Úgy gondolom, hogy a fogyasztónak a jogait magának kell megtanulni"
Kéne HA lenne elég infó .
"Nem igaz, hogy ez a tudás nem áll rendelkezésre, kiemelten igaz ez internetet használó ember esetében, minden hatóság, civil szervezet és egyéb akár hírportál tartalmaz szinte minden releváns tudnivalót."
ELVILEG !
Írok 1 extrém példát de ez elvileg bármire ráfogható .Visszaviszed a tv-t a boltba mert nem jó . A bolt alkalmazottja azt mondja nem adja vissza a pénzed cserébe mert a (nyilvános) szabályzat IGY kifejezetten NEM ÍRJA elö.
Igen ám de a pl 16. bekezdés melléklete (ami 1 vezérigazgatói utasitás) kifejezetten elöírja ! Ez az az infó amit a NETen nem fogsz megtalálni .És a kereskedő sem fogja veled közölni .
Titkolja ? Törvényt sért ? Dehogy
Ha rákérdezel mit mond ki a 16. pont melléklete , el fogja árulni . De ha nem tudsz róla , hogy kérdezel rá ?
Tudod , ez olyan mint a bemutatóutas vásárlás ( amiböl asszem kisebb botrány is volt . Megveszed hertelen felindulásbol a cuccot , azt fizesd 1 darabig . Noha már másnap megbántad .Gyakorlatilag 3 napig elálhatsz ( tudtommal )a vételtöl de ezt a szervezök nem fogják veled közölni , önszántukból . Mire átbogarászod a NETET , ha nem tudod hogy keresd , letelt a 3 nap , oszt cupp .
Vagy NFH a 2. választás .
Igen rémlik hogy olvastam adott cég panaszkezelési szabályzatát. Úgy emlékszem határidő volt benn + a PSZÁF mint felettes szerv .
" Szerintem sokan szívesen segítenek akár ingyen " ingyenes ügyvédnél voltam kérdeztem 2-3 dolgot . Szegény néni köpni-nyelni nem tudott azt kinyögte , nem a szakterülete . Ez spec tudást igényel .
Mivel összegszerüségbe 4 összeg van és bármelyik jogos , megkérdeztem az ügyvédet ( 1 másikat ) a törvény értelmébe adjon IRÁNYMUTATÁST melyiket követelhetem. Azt mondta majd a közjegyző megmondja .
A közjegyző : Ő nem , majd az ügyvéd megmondja .
a 22 es csapdája .
Na én eddig jutottam , de már most tele van velük a törpöm .

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.09.27. 11:44:06

Két gyors válasz:

TV: ha rossz, pénzt nem kérhetsz vissza, nem főigazgatói utasítás, hanem a jogszabály alapján. Csak akkor van erre jogod, ha a kijavítás és a csere nem lehetséges, vagy már megpróbáltátok, s nem segített.

Utazásos értékesítés: 8 munkanapig lehet elállni. Erről kötelező szóban és írásban tájékoztatni, sőt, aláíratni a fogyasztóval egy nyilatkozatot, hogy a tájékoztatást megkapta. Ha ez nem történik meg, akkor a szerződés semmis, azaz az eredeti állapot visszarendezendő.

Erről a két dologról pont számtalan anyag van a neten, de az NFH ebben a két témában több rövidebb és hosszabb kiadványt jelentetett meg, illetve a sajtóban (TV, rádió, újság, internet) is állandóan tájékoztatnak erről.

Én mindenhol védem a fogyasztókat, de odáig ne jussunk el, hogy ezeknek nem lehet utánanézni. Persze segíteni fog, ha a terveknek megfelelően minden üzletben lesz panaszkezelési szabályzat, s az nem térhet el a jogszabályoktól - mindig meg lehet majd nézni - de anélkül sem vagyunk információ nélkül.

gabi999 2011.09.27. 12:12:49

@balafánt: Én magáról az elvröl beszéltem . Van-é hozzáférésed az infóhoz vagy sem.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.09.27. 12:19:26

Igen Gabi, csak tudod ezek nyilvános infók. TV-je mindenkinek van (nem is kicsi), rádiója talán még szintén, internetet a társadalom túlnyomó többsége el tud érni, tudja használni. Kiadványok elérhetőek a felügyelőségeken, civil tanácsadó irodákban országszerte.

Mit tud még tenni az állam, hogy a fogyasztó megismerje a jogait? Volt olyan is (nem értettem vele egyet) amikor egy kormány a beszámolójával együtt küldött ki postán mindenkinek fogyasztói jogokról szóló kiskönyvet. Minden releváns infó benne volt.

A fogyasztónak semmit nem kell tennie, hogy tudatos legyen? Emlékezz a számolós példámra, vagy akár arra, hogy olvasnod is meg kell tanulni, ha tudni akarod, mit tud egy mosógép, vagy akár, hogy mi a márkája.

Úgy gondolom, hogy az információkhoz nemhogy könnyű hozzáférni, hanem egyenesen mindenkinek a szájába van tolva - de nem érdekli. Nem, amíg baj nem lesz, akkor meg a fogyasztóvédelem a hibás, hogy nem oldja meg a már meglévő problémát.

Én azt látom, hogy a bevásárlóközpontban lévő fogyasztóvédelmi tanácsadó pultot karácsony előtti 2 hónapban alig keresik meg. Szinte senki. Érdekes módon Karácsony harmadnapján már özönlenek az emberek, s kérdezik, hogy ezt miért nem veszik vissza, ezért miért csak levásárlást kapok, pedig tényleg nem tetszik, pedig tényleg kettő van, s erre miért csak egy év a jótállás. Ha előtte jönnének, ugyanannyi ügyfél lenne, csak több elégedett ember.

gabi999 2011.09.27. 13:30:48

" Kiadványok elérhetőek a felügyelőségeken, civil tanácsadó irodákban "
Ezt tetszett .
" egy kormány a beszámolójával együtt küldött ki postán mindenkinek fogyasztói jogokról szóló kiskönyvet."
Hol ? Pesten ?Én 1 db ot se láttam belöle TUDTOMMAL .
" az információkhoz nemhogy könnyű hozzáférni, hanem egyenesen mindenkinek a szájába van tolva "
Az álltalános sablonok TALÁN , de az nem mindenre vonatkozik . Részemröl a vitát lezártam . Nem mondom hogy nincs igazad sok pontban , de nem mindenkinek van rálátása igy a dolgokra .
Ég veled Gabi

berajlany 2011.09.27. 13:50:46

@balafánt: Az utazásos történetben nem az a lényeg, hogy miről nem tájékoztatják az ügyfelet, hanem az, hogy mit ért meg mindebből az ügyfél.

Az érintett réteg (kisnyugdíjasok 70 év felett) ugyanis nincs a tudatos fogyasztói magatartásra nevelve. Lazán aláírják, hogy lemondanak az elállási jogukról. Ráadásul, előfordul, hogy azt sem értik, hogy ők most tulajdonképpen hitelt vettek fel. Mire megérkezik a banki csekk, már régesrég letelt az elállási határidő. Ők egészen egyszerűen még nem ebben a világban élnek. Nekik hiába mondod, hogy olvassák el a neten, vagy nézegessék a törvényt, vagy legalább az általuk aláírt papírt olvasgassák.

Ismét nem mondom, hogy ez a szabályozás vagy a PSZÁF hibája, de én a PSZÁF helyében küldenék néhány próbavásárlót teszem azt egy edénykereskedővel egy ilyen utazásra.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.09.27. 13:54:45

A fogyasztói füzetet még 2008-ban vagy 2009-ben küldték ki postán, kormánypropagandaként. Minden háztartás megkapta.

A PSZÁF csak pénzintézetekkel foglalkozik, edénykereskedőkkel nem.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.09.27. 14:02:22

@berajlany: ÉN úgy gondolom, hogy pont amiatt éri vád a hatóságokat, hogy nem tudatos fogyasztóként kezelik az embereket (vagy felnőtt emberként), hanem olyanként, akiket könnyű megvezetni. Ráadásként az Fttv. (a fogyasztóvédelem alapját jelentő jogszabály) szerint a fogyasztó esetében a megfelelően, elvárható szinten tájékozódott fogyasztót kell érteni.

Hatalmas hiszti volt emlékeim szerint pl a pénzintézetek részéről, amikor a PSZÁF ajánlásba írta, hogy adott esetben egyes, kiemelten hátrányos helyzetű rétegek (idősek akik falun élnek, egyedülállók, betegek, gyermekek, stb.) esetében másképpen kezeljék az ügyfelet, alaposabb tájékoztatási tevékenységet végezzenek.

Az elállási jogról egyébként jogszabály alapján nem mondhat le (ha lemondatják, az semmis), nem erről van szó. Amennyiben aláírja, hogy megismerte az elállási jogot, átvette az erről szóló tájékoztatót akkor 8 munkanap az elállás. Ha ilyet nem ír alá, akkor semmis a szerződés.

Azért ne jussunk el oda, hogy a fogyasztónak nem kell tudnia, mit ír alá.... :) Még akkor sem, ha idősekről van szó. Ha nincsen időnk végigolvasni, nem írjuk alá. Ezt kellene megtanulni, semmi nem omlik össze, ha nem veszünk 300 ezerért lábmelegítót, gyapjútakarót és 6 pár kesztyűt, hogy a nyugdíjasok aljas utaztatásos kizsákmányolásáról beszéljünk egy példa erejéig.

berajlany 2011.09.27. 14:11:00

Egy szóval sem mondtam, hogy a fogyasztónak nem kell tudnia, mit ír alá. Azt mondtam, hogy nem tudja, és mire rájön, már késő. Lehet felnőttként kezelni, de nem az. Lehet felháborodni a hátrányos megkülönböztetésen, de akkor csak homokba dugjuk a fejünket.

A tájékoztatás nem akkor tájékoztatás, ha én elmondtam, hanem akkor, ha ő megértette.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.09.27. 14:18:17

Akkor ez egy hatóság szempontjából azt jelenti, hogy amikor vizsgálom, hogy tájékoztatta-e, akkor nem azt nézem, hogy a fogyasztó mit ír alá, hanem megkérdezem, amikor az elmérgesedett ügy a hatósághoz (vagy bírósághoz) jut, hogy anno megértette-e a tájékoztatást. Az addigra már ügyvéddel felszerelt drága jóember nyilván azt mondja majd, amit most a devizahitelesek 95%-a: nem, sosem értettem, a bankban azt mondták, hogy jó lesz ez nekem, én még kérdeztem is, hogy biztosan jó ez? De csak aláíratták velem.

A hatóság meg a bíróság erre komoran bólint, majd leírja, hogy a vállalkozó nem tett az elvárható módon eleget tájékoztatási kötelezettségének, ezért kártérít, bírságot fizet, feketelistára kerül.

Biztos hogy ez a jó megoldás? Mert én csak praktikus szempontból tudom megközelíteni a kérdést, és ezen az úton járva, amit írsz, az ezt jelenti.

Vagy csak beszélünk arról, hogy ez így nem az igazi, a világ már csak ilyen, hogy nem olvassuk el az ÁSZF-et, mielőtt veszünk valamit, úgysem lehet rajta változtatni (bár másik szolgáltatót, másik terméket azért lehet keresni), s persze, ez ellen a hatóságok, meg az állam sem tehet semmit, de azért rossz ez így.

Mert ha erről van szó, akkor én egyetértek, persze :) Azért küzdök vagy 9 éve, hogy minél tájékozottabbak legyenek az emberek, s van is fejlődés, de messze nem akkora, mint kéne. S a küzdelem nyilván tart még, élethosszig. De attól, mert fogyasztókért, az ő tájékozottságukért küzdök, százaknak, ezreknek segítek, még nem gondolom, hogy rendjén van, hogy anélkül vásárolunk, hogy olvasunk, számolunk.

gabi999 2011.09.27. 18:18:34

@balafánt: Bocsánatot kérek , de csak nem állhatom meg szó nélkül .
D/R&EXP AILE POS1 EXP LIN D/R 100% Ez az egyik modellem beállitása .
FELVILÁGOSITOTTALAK ERRÖL ? FEL . Akkor IRD ALÁ!
Hogy te nem teljesen érted az álltalánosan használt szakzsargont? Az a te bajod .
Itt válik fontossá berajlany hozzászólása :"A tájékoztatás nem akkor tájékoztatás, ha én elmondtam, hanem akkor, ha ő megértette."
Jelenleg a hivatalosan használt nyelvezet úgy van megfogalmazva , hogy az ügyintézö azt magyaráz mögé amit akar Legyen az TIGÁZ vagy OTP.
Pszáf levelét úgy írta hogyha nem vagyok egytized %nyit ismerös a pénzügyekbe , semmit se mondott volna . Igy valamit értettem belöle . Még telefonon rákérdeztem , úgy lett tisztább a kép .
Gondolom én , nem heccböl fogalmaznak úgy általánosan hogy a sima mezei ember ne értse meg .
Tisztelendö munkásságod , de lassan ( ilyen ügyekbe ) , (zsargon ) írástudóhoz kell fordulnia az embereknek ?
Tiszta középkor .
Ma fejeztem be 1 kőzjegyzöi 2 lapos nyomtatványt . Hozzáteszem 2 lapos útmutató és kódtár volt hozzá . Erre a mai hétköznapi ember nincs felkészülve . Nem is lehet , mert ehhez vagy pénzügyesnek vagy jogásznak kéne lennie . ( akkor ki szereli meg őnnél a vizet , ki füt ? )
De mi értelme 1 hivatalos papirnak , ha csak ők érthetik meg.
Tehát jöhet infó akárhonnan ,akárhogy , HA nem értelmezhető módon tálalják .

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.09.27. 23:41:49

Gebi, amennyiben így hármasban beszélgetünk, akkor csak annyi, hogy vélhetően félreértetted. Nem írtam olyat, hogy szerintem jó a tájékoztatás minősége. De ha olvastál volna, szólj.

Amit nem tartottam vállalható fogyasztói gondolkodásnak, az az, hogy aláírtam ugyan, hogy tájékoztattak a 8 munkanapos elállási jogomról, de nem figyeltem, fogalmam sem volt róla, ezért vissza az egész.

Ez nem jogbiztonság, mint ahogy az sem, ha aláírunk dolgokat, csak mert: "kell a termék", majd utána amikor baj van, oldja meg a hatóság - illetve miért nem teszi jobban a dolgát.

Ez nem ugyanaz, mintha azt írnám, hogy szerintem a fogyasztó hibája, amiért nem ért egy hitelszerződést.

Maradjunk annál - főleg egy beszélgetés során, hiszen gondolom egyikünket sem ezen posztok alapján választanak királlyá - hogy arra reagáljunk, amit az előttünk író írt.

Ha pedig új beszélgetést indítanál, aminek az általad írottak az alapjai, akkor egyet kell értsek: igen, sok termék és szolgáltatás esetében tényleg igaz, hogy még maga a termék sem érthető, nemhogy a szerződési feltételek. Ugyanakkor kevés alkalommal van kötelezve az ember arra, hogy az általa nem értett termékeket megvegye.

gabi999 2011.09.28. 00:12:48

@balafánt: Na MOST tökéletesen egyet értünk .
süti beállítások módosítása