A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

A TUI már itthon is európai

2011.01.31. 10:04 | balafánt | Szólj hozzá!

Címkék: fogyasztóvédelem utazási iroda megtévesztés tui portfolioblogger árfeltüntetés

Csak a járulékos költségeket kell tételesen feltüntetnie ma a különböző utazási irodáknak, a ténylegesen fizetendő árat nem. Így az ügyfelek gyakorta találkozhatnak olcsó, azonban megtévesztő ajánlatokkal. A TUI új gyakorlata talán változást hozhat a hazai piacon.

Nagy örömünkre ismét napirendre került a téma: az utazási irodák jelenlegi árfeltüntetési gyakorlata teljesen non sense, sem a fogyasztóvédelmi irányelveknek, sem a követendő, európai gyakorlatnak nem felel meg. Ezt korábban a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, több fogyasztóvédelmi civil szervezet, illetve oldalunk is támadta. A 2009-ben elnyert turisztika és fogyasztóvédelem pályázaton több előadáson tételesen mutattuk be, miért megtévesztő a katalógusok, hirdetések tartalma.
 


A piacon elsőként a TUI lépett, s vezette be azt a gyakorlatot, melyet a német iroda saját otthonában is alkalmaz: a feltüntetett, meghirdetett árban benne van minden költség, azaz nem kell külön kalkulálnunk a reptéri illetékkel, vízumdíjjal, foglalási díjjal. A nemrégiben megszűnt Aeroviva vitte a pálmát a megtévesztések terén (hiszen 2-300 ezer forintos útjaikhoz sokszor még további 1-200 ezer forintos költségek járultak), de a többi iroda sem marad adós: az árverseny éles, pár ezer forint is számíthat. A magyar fogyasztó pedig (mondják az utazási szakemberek) csak a hirdetett első ár alapján választanak, így megérte úgy alakítani a jogszabályokat, hogy azok köszönő viszonyban se legyenek a fogyasztóvédelmi alapelvekkel, az európai árfeltüntetési gyakorlattal.

Sajnos közvetlen közelről láthattuk, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság által kezdeményezett eljárások, az azt követő, igen felemásan zárult perek (melyek nagyobbik részét a hatóság elvesztette) után az utazási irodák nem a logikus, a piacot tisztító irányba mozdultak, hanem sikerült elérniük, hogy a jogszabály még egyértelműbben kimondja: teljesen normális (szembemenve a fogyasztóvédelmi törvény ezzel ellentétes árfeltüntetési elvárásaival), ha a meghirdetett ár befizetésével még el sem utazhatunk, ehhez további, 10-30% befizetése szükséges különböző díjakra hivatkozva.

Az elmúlt években egyre inkább szokássá vált a szolgáltatóknál, hogy a viszonylag alacsony díjakhoz rendkívül magas reptéri díj-, illeték- és transzfer árakat kapcsoltak, így a meghirdetett árak gyakorta megtévesztőek voltak. Lássuk, mit gondol a kezdeményezésről, a hazai helyzetről több ismert vezető szakember. A cikk részlet a Napi Gazdaságból származik - köszönet érte.

Ezt kiküszöbölendő, idén nyártól azonban a TUI bruttó áron, azaz az összes járulékos és egyéb költséggel együtt hirdeti utazásait hazánkban is. Terveik szerint így az ügyfélnek a kiszámított kedvezményeken felül nem kell kalkulálni a repülőjegy árával, a reptéri illetékkel, valamint a transzferdíjakkal sem. Egyiptomi utazások esetében még a vízum költségei is benne foglaltatnak az árban - mondta Gyerő Krisztina, az utazási iroda vezetője.

Magyarországon történelmileg alakult ki az a gyakorlat, hogy az utazásszervezők a plusz díjakat külön tüntetik fel - véli Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője. Így a Neckermann is kénytelen volt beállni a sorba és alkalmazkodni a hazai trendhez, bár Nyugat-Európában már a társaság is alkalmazza a bruttó áras ajánlatokat.

A felárak alkalmazásának egyik oka - Zám Tibor, a Best Reisen vezérigazgatójának véleménye szerint - hogy a charterjáratok esetében sok költséget az illetékbe építenek be, mert a jegyár itt igazából nem a tényleges jegyárat, hanem a gép egy ülésére szóló bérleti díjat jelent.

Magyarországon törvényileg kellene szabályozni a végső árak feltüntetését - véli Császár Dániel, a Quaestor Utazási Iroda marketingmenedzsere. A szabályozás mellett egyébként Zám Tibor is kiáll, valamint kiemeli: A végső ár mindig magasabb, így aki ezzel jelenik meg a piacon óriási hátrányba kerül, éppen ezért lenne szükség a szabályozásra.

Csak drukkolni tudunk, várjuk, hogy további lépések történjenek a TUI úttörő kezdeményezése után. Félő azonban, hogy itthon csak a harmonizált, utasbarát szabályozás teremthet európai állapotokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr722625403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása