A tegnapi napon a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete adott ki sajtóközleményt, mert nyáron számos fogyasztó jelezte, hogy akciósan hirdetett utat keresett, ám mire az irodába ért, már szó sem volt a kedvezményes szálláslehetőségről (azt már régen (sic!), akár egy hete) lefoglalták, de helyette - nem meglepő módon van másik. Ami szintén nem meglepő módon drágább, mint a figyelmünket felkeltő út.
Korábban már írtunk arról, hogy rendkívül rossznak tartjuk azt a szemléletet, amikor a spórolós, az akció ész nélkül kereső fogyasztót nevezzük tudatos fogyasztónak. A tapasztalatok azt mutatják most is, hogy a meghirdetett akcióra azonnal ráugrik a fogyasztó, ám amikor a hirdetett terméket nem találja, akkor azonnal felajánlanak neki egy másik terméket, ami azért annyira már nem kedvezményes.
Ez - a FOME óvatos közleménye ellenére - a klasszikus becsalogató reklám, amikor a kedvezményes ajánlattal az üzletbe térő vásárló már nem fog kimenni szerződéskötés nélkül. A döntés pszichológiája ott érhető tetten, amikor az új ajánlat ismertetése esetén elhangzanak a "de nem árt gyorsan foglalni, mert hamar lefoglalják ezt is", "akkor biztos a hely, ha most azonnal lefoglalja" kezdetű szövegek.
Ezek alkalmazása a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi magatartás tilalmáról szóló törvény (Fttv.) a megtévesztés melletti másik tiltását is felveti, hiszen ezt nevesíti a szakma agresszív kereskedelmi gyakorlatnak (sürgetés), persze bizonyos feltételek teljesülése esetén. A Gazdasági Versenyhivatal más esetben már többször szankcionált gazdálkodó szervezeteket azért, mert a hirdetett akciós termékből nem volt annyi, amennyi elvárható lett volna. Reméljük, hogy ebben az esetben is születnek majd szankciók akár a GVH, akár az NFH részéről.
Sajnos az utazási irodák piaca nem tiszta. Igaz ez a számos illegális utaztatóra, az átláthatatlan, a fogyasztó megtévesztésére alkalmas árfeltüntetések (a hirdetett szolgáltatási díj sokszor akár a díj 20-30%-ával nőhet az illetékek, vízumok és egyebek miatt, ami csak kis betűvel, másutt van feltüntetve), a Békéltető Testületek feketelistáin is olvasható számtalan rossz minőségű út, mely után kártérítést nem, vagy csak nevetséges mértékben fizettek ki.
Csak remélhető, hogy a kisebbség, az az utazási iroda, vagy azoknak a köre, akik másodszor is szeretnének szerződni egy utassal, erősebb hatást gyakorolnak a piacra, mint a visszaélők, a zavarosban halászók. De ehhez mi, fogyasztók is kellünk. Elsősorban például úgy, hogy nem kapjuk fel a fejünk egy akcióra, s hozunk később megbánt, gyors ügyviteli döntést. Egyik értékesítő ismerősöm mondta: "ha az ügyfél egyszer már bejött az üzletbe, én hibázok, ha vásárlás nélkül megy ki". Na ez a baj.