A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Mindent megeszünk, ami akciós, s ezt pontosan tudják...

2010.08.05. 08:45 | SMáté | 1 komment

Címkék: fogyasztóvédelem last megtévesztés minute díjszabás portfolioblogger

A tegnapi napon a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete adott ki sajtóközleményt, mert nyáron számos fogyasztó jelezte, hogy akciósan hirdetett utat keresett, ám mire az irodába ért, már szó sem volt a kedvezményes szálláslehetőségről (azt már régen (sic!), akár egy hete) lefoglalták, de helyette - nem meglepő módon van másik. Ami szintén nem meglepő módon drágább, mint a figyelmünket felkeltő út.

Korábban már írtunk arról, hogy rendkívül rossznak tartjuk azt a szemléletet, amikor a spórolós, az akció ész nélkül kereső fogyasztót nevezzük tudatos fogyasztónak. A tapasztalatok azt mutatják most is, hogy a meghirdetett akcióra azonnal ráugrik a fogyasztó, ám amikor a hirdetett terméket nem találja, akkor azonnal felajánlanak neki egy másik terméket, ami azért annyira már nem kedvezményes.

Ez - a FOME óvatos közleménye ellenére - a klasszikus becsalogató reklám, amikor a kedvezményes ajánlattal az üzletbe térő vásárló már nem fog kimenni szerződéskötés nélkül. A döntés pszichológiája ott érhető tetten, amikor az új ajánlat ismertetése esetén elhangzanak a "de nem árt gyorsan foglalni, mert hamar lefoglalják ezt is", "akkor biztos a hely, ha most azonnal lefoglalja" kezdetű szövegek.

Ezek alkalmazása a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi magatartás tilalmáról szóló törvény (Fttv.) a megtévesztés melletti másik tiltását is felveti, hiszen ezt nevesíti a szakma agresszív kereskedelmi gyakorlatnak (sürgetés), persze bizonyos feltételek teljesülése esetén. A Gazdasági Versenyhivatal más esetben már többször szankcionált gazdálkodó szervezeteket azért, mert a hirdetett akciós termékből nem volt annyi, amennyi elvárható lett volna. Reméljük, hogy ebben az esetben is születnek majd szankciók akár a GVH, akár az NFH részéről.

Sajnos az utazási irodák piaca nem tiszta. Igaz ez a számos illegális utaztatóra, az átláthatatlan, a fogyasztó megtévesztésére alkalmas árfeltüntetések (a hirdetett szolgáltatási díj sokszor akár a díj 20-30%-ával nőhet az illetékek, vízumok és egyebek miatt, ami csak kis betűvel, másutt van feltüntetve), a Békéltető Testületek feketelistáin is olvasható számtalan rossz minőségű út, mely után kártérítést nem, vagy csak nevetséges mértékben fizettek ki.

Csak remélhető, hogy a kisebbség, az az utazási iroda, vagy azoknak a köre, akik másodszor is szeretnének szerződni egy utassal, erősebb hatást gyakorolnak a piacra, mint a visszaélők, a zavarosban halászók. De ehhez mi, fogyasztók is kellünk. Elsősorban például úgy, hogy nem kapjuk fel a fejünk egy akcióra, s hozunk később megbánt, gyors ügyviteli döntést. Egyik értékesítő ismerősöm mondta: "ha az ügyfél egyszer már bejött az üzletbe, én hibázok, ha vásárlás nélkül megy ki". Na ez a baj.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr242199524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rolli · http://soromok.blog.hu/ 2010.08.05. 11:22:13

Hát igen, ez a kereskedői mentalitás nem mindig, sőt ritkán hoz visszatérő vendégeket, vagy egyáltalán nem. El kellene gondolkodni, hogy korrekt tájékoztatással nagyobb bizadalma lenne egy utasnak adott iroda felé, akár még vissza is térhet. Mi bulgáriába szoktunk (2-szer voltunk velük, ez már szokás:)) egy irodával menni. Lehet van olcsóbb, jobb, de eddig nem csalódtunk bennük, reméljük ezután sem.
Mellette pedig kellene egy leendő utasnak annyi igénye utánajárni dolgoknak, hogy nem a legolcsóbbnak látszó útra csap le egyből, mert lehet ha jobban körbenéz talál ténylegesen olcsóbb, korrektebb tájékoztatással rendelkező irodákat, ahol nem éri meglepetés.
süti beállítások módosítása