Mivel közeledik a hosszú hétvége, reménykedünk benne, hogy olvasóink komoly többsége (részben a jó idő hatására) rászánta magát egy kis kiruccanásra. Mi is rászántuk magunkat, az ország talán kicsit ritkábban látogatott, de nagyon szép vidékére: a Kőszegi-hegységbe. A jó előre lefoglalt szállás falusi szálláshelynek számít, bejáratott, szép állapotú, nem is olcsó, rutinos üzemeltetőkkel. Ennek ellenére rossz élményekkel, korábban távoztunk. Cikkünkből megtudható, mire kell figyelni, mire kell számítani szállásfoglalás esetén.
A szálláshely a bozsoki Nagy Vendégház volt, mely a falusi turizmus összes szépségével hívogatott. Bizalomgerjesztő honlap, átlag feletti árak, szép képek, informatív tájékoztatás - le is foglaltuk a szállást legalább 2 hónappal előre. Lehet, hogy itt volt a baj. Feleségem többször említette, hogy az előleg átutalása ellenére többször hívtak a vendéglátók, hogy "biztosan megyünk-e". Mikor ezt már harmadszor említette, mosolyogva kérdeztem, hogy megvan-e még a foglalásunk. Korábbi, a falusi szolgáltatók fogyasztóvédelmi oktatásakor szerzett tapasztalataim azt mutatták, hogy vannak, akik nem szeretik előre közölni, ha változás van - "úgyis csak lemondaná a foglalást" hivatkozással.
Nem sejtettem, hogy igazam lesz. Útra keltünk ketten, egy 4 hónapos kisgyermekkel. Este 8 körül érkeztünk meg a foglalóval biztosított ház elé, telefonhívásunkra autóval jelent meg a tulajdonos, köszönt, majd intett, hogy kövessük. Autóval. A fentiek miatt már meg sem lepődtem, amikor utunk kivitt a faluból, majd a szőlőhegyre kanyarodtunk. Ott egy ház mellett megálltunk.
A tulajdonos egy szem elnézéskérés, vagy kedvesség nélkül nekiállt a mondókájának, hogy a másik házba egy nagy csoport költözik, s az nyilván zavarna minket, ezért ő ebben a kisebb fa apartmanban ajánl fel nekünk szállást - kedvezményesen. Listaár alapján 9000 helyett 10000-et kell itt fizetni, s tény, hogy saját a nappali, de kívül van a falun, a reggeli így problémás, internet nincs (sem wifi, sem 3G), térerő alig van, stb.
Sok választási lehetőségünk nem volt, elfogadtuk. Visszakérhettük volna persze a foglaló dupláját, mehettünk volna más szállásra. De igazság szerint körbenéztünk, s más környékbeli szállást az interneten nem találtunk, ahol hely is volt, s tetszett volna. Autóba ülni este 8-kor egész napos utazás után egy szoptatós kisgyermekkel sem volt kedvünk. Igent mondtunk.
Azt döntöttük el, hogy mivel kirándulni jöttünk (Írott-kő, stb.), itt maradunk, bár dolgozni szerettem volna, s internet nem volt. El is mentünk, gyönyörű kirándulásban volt részünk. Kicsit könnyítette a döntésünket, hogy a réten álló apartmant igen komoly allergének vehették körül, s folyamatosan folyt az orrom/szemem, illetve, hogy a kért és ígért babakádért nekünk kellett külön átmennünk a korábban lefoglalt szálláshelyünkre. Második éjszaka (három éjszakára foglaltunk) úgy döntöttünk, hogy inkább átmegyünk Sárvárra wellness programra.
Reggel hívtuk a tulajdonost, aki ugyanazzal a szenvtelen arccal vette tudomásul a lemondást, mint ahogy bejelentette a kipaterolásunkat. Mondta ugyan, hogy lett volna érdeklődő, s dönthettünk volna hamarabb, de erre könnyű volt mondani, hogy megfelelő időben történő tájékoztatást ő is tanulhatna. Számlát ugyan nem kaptunk, üdülési csekkel fizettünk, majd kifizettük az IFA-t is. Ez külön érdekes (s régi szakmai károgásomat támasztja alá), ugyanis úgy, hogy bejelentőt nem kaptunk, számlát/nyugtát szintúgy, elkéri az IFA árát úgy, hogy semmi sem kötelezi arra, hogy azt az önkormányzatnak befizesse. Pont ezért tartom fontosnak, hogy a megfelelő jogszabályt meg kell változtatni, s az IFA kerüljön beépítésre a szállásdíjba akkor is, ha egyes utasoknak (gyermek, idősek) így többe fog kerülni a szállás. Sajnálom, ha megsértem a szállásadót azzal, hogy vélelmezem, nem fizeti be az önkormányzat nevében beszedett adót, de ezt csak magának (a nyugtaadás és a bejelentés elmulasztásának) köszönheti.
Elmentünk tehát, s rossz élménnyel gazdagodtunk, holott korábban csak szinte teljesen pozitív élményeink voltak, olcsóbb esetekben sem - az elvárásainknak megfelelően. Ez pedig egyszerűen csak abból kifolyólag történt, hogy a szállásadó a saját pénze védelmében nem volt hajlandó tájékoztatni, s elvette tőlem a választás lehetőségét.
Sajnálom, sajnáltam.