A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Portfolio

Portfolio hírek

Hosszú hétvége előtt: figyelj a szállásokon!!!

2012.04.26. 14:56 | balafánt | 7 komment

Címkék: falusi turizmus fogyasztóvédelem megtévesztés szálláshelyek portfolioblogger megtévesztő tájékoztatás

Mivel közeledik a hosszú hétvége, reménykedünk benne, hogy olvasóink komoly többsége (részben a jó idő hatására) rászánta magát egy kis kiruccanásra. Mi is rászántuk magunkat, az ország talán kicsit ritkábban látogatott, de nagyon szép vidékére: a Kőszegi-hegységbe. A jó előre lefoglalt szállás falusi szálláshelynek számít, bejáratott, szép állapotú, nem is olcsó, rutinos üzemeltetőkkel. Ennek ellenére rossz élményekkel, korábban távoztunk. Cikkünkből megtudható, mire kell figyelni, mire kell számítani szállásfoglalás esetén.

A szálláshely a bozsoki Nagy Vendégház volt, mely a falusi turizmus összes szépségével hívogatott. Bizalomgerjesztő honlap, átlag feletti árak, szép képek, informatív tájékoztatás - le is foglaltuk a szállást legalább 2 hónappal előre. Lehet, hogy itt volt a baj. Feleségem többször említette, hogy az előleg átutalása ellenére többször hívtak a vendéglátók, hogy "biztosan megyünk-e". Mikor ezt már harmadszor említette, mosolyogva kérdeztem, hogy megvan-e még a foglalásunk. Korábbi, a falusi szolgáltatók fogyasztóvédelmi oktatásakor szerzett tapasztalataim azt mutatták, hogy vannak, akik nem szeretik előre közölni, ha változás van - "úgyis csak lemondaná a foglalást" hivatkozással.

Nem sejtettem, hogy igazam lesz. Útra keltünk ketten, egy 4 hónapos kisgyermekkel. Este 8 körül érkeztünk meg a foglalóval biztosított ház elé, telefonhívásunkra autóval jelent meg a tulajdonos, köszönt, majd intett, hogy kövessük. Autóval. A fentiek miatt már meg sem lepődtem, amikor utunk kivitt a faluból, majd a szőlőhegyre kanyarodtunk. Ott egy ház mellett megálltunk.

A tulajdonos egy szem elnézéskérés, vagy kedvesség nélkül nekiállt a mondókájának, hogy a másik házba egy nagy csoport költözik, s az nyilván zavarna minket, ezért ő ebben a kisebb fa apartmanban ajánl fel nekünk szállást - kedvezményesen. Listaár alapján 9000 helyett 10000-et kell itt fizetni, s tény, hogy saját a nappali, de kívül van a falun, a reggeli így problémás, internet nincs (sem wifi, sem 3G), térerő alig van, stb.

Sok választási lehetőségünk nem volt, elfogadtuk. Visszakérhettük volna persze a foglaló dupláját, mehettünk volna más szállásra. De igazság szerint körbenéztünk, s más környékbeli szállást az interneten nem találtunk, ahol hely is volt, s tetszett volna. Autóba ülni este 8-kor egész napos utazás után egy szoptatós kisgyermekkel sem volt kedvünk. Igent mondtunk.

Azt döntöttük el, hogy mivel kirándulni jöttünk (Írott-kő, stb.), itt maradunk, bár dolgozni szerettem volna, s internet nem volt. El is mentünk, gyönyörű kirándulásban volt részünk. Kicsit könnyítette a döntésünket, hogy a réten álló apartmant igen komoly allergének vehették körül, s folyamatosan folyt az orrom/szemem, illetve, hogy a kért és ígért babakádért nekünk kellett külön átmennünk a korábban lefoglalt szálláshelyünkre. Második éjszaka (három éjszakára foglaltunk) úgy döntöttünk, hogy inkább átmegyünk Sárvárra wellness programra.

Reggel hívtuk a tulajdonost, aki ugyanazzal a szenvtelen arccal vette tudomásul a lemondást, mint ahogy bejelentette a kipaterolásunkat. Mondta ugyan, hogy lett volna érdeklődő, s dönthettünk volna hamarabb, de erre könnyű volt mondani, hogy megfelelő időben történő tájékoztatást ő is tanulhatna. Számlát ugyan nem kaptunk, üdülési csekkel fizettünk, majd kifizettük az IFA-t is. Ez külön érdekes (s régi szakmai károgásomat támasztja alá), ugyanis úgy, hogy bejelentőt nem kaptunk, számlát/nyugtát szintúgy, elkéri az IFA árát úgy, hogy semmi sem kötelezi arra, hogy azt az önkormányzatnak befizesse. Pont ezért tartom fontosnak, hogy a megfelelő jogszabályt meg kell változtatni, s az IFA kerüljön beépítésre a szállásdíjba akkor is, ha egyes utasoknak (gyermek, idősek) így többe fog kerülni a szállás. Sajnálom, ha megsértem a szállásadót azzal, hogy vélelmezem, nem fizeti be az önkormányzat nevében beszedett adót, de ezt csak magának (a nyugtaadás és a bejelentés elmulasztásának) köszönheti.

Elmentünk tehát, s rossz élménnyel gazdagodtunk, holott korábban csak szinte teljesen pozitív élményeink voltak, olcsóbb esetekben sem - az elvárásainknak megfelelően. Ez pedig egyszerűen csak abból kifolyólag történt, hogy a szállásadó a saját pénze védelmében nem volt hajlandó tájékoztatni, s elvette tőlem a választás lehetőségét.

Sajnálom, sajnáltam.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr224474823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

berajlany 2012.04.27. 08:12:52

Hú, ez elég rosszul hangzik... Sajnálom. Remélem, a wellness program kárpótolt azért! :) És mi volt a nagyokkal? Ők hol voltak?

Mezzanine 2012.04.27. 09:41:05

Én múltkor a Hotel Hunorban nem kaptam számlát, pedig az elvileg 4 csillagos szálló. (Valójában 2 csillagot se adnék nekik egyébként...) Szóval Magyarországon ez a zsebbe dolog elég általános, azt hiszem...

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2012.04.27. 11:58:29

Mezzanine: Nekem jobban fáj az, hogy "elfelejtett" előre szólni arról, hogy a lefoglalt és lefoglalózott szoba másnak lett kiadva, elvéve a választási lehetőségemet.

Sok vetülete van ennek a kérdésnek. Amielőtt a Bajnai kormány megszüntette a válság hatására (?) a falusi szálláshely-szolgáltatók átalányadózási rendszerét, sokkal többen adtak számlát. Ott tényleg működött az az alapelv, hogy ha korrekt mértékű az adó, akkor befizetem - s mivel már úgyis adott számlát, bejelentette és befizette az IFA-t is az önkormányzat felé. Kifejezetten kíváncsi vagyok, mennyivel kevesebb adó folyik be most ebből, mint 2009-ben, vagy az előtt. Arról nem is beszélve, hogy számos szálláshely be is zárt.

De ez a fenti magatartást és a hasonlókat persze nem menti.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2012.04.27. 12:07:28

@berajlany: Nagyfiúk itthon maradtak. :) Nem volt szörnyű, inkább csak szomorú. Az legyen mindenkinek a legkomolyabb fogyasztói problémája, hogy túlbookolt szállása helyett máshová irányították - főleg ha az azért nem lepratanya.
Sárvár jó volt :) Bár (üvöltő) kis gyermekkel azért más élmény a wellness is :)

berceli 2012.09.24. 17:39:08

Hasonlóan keserű szájízzel gondolok vissza az elmúlt hétvégére és tanácsot kérek, hogyan nyugtathatnám meg az igazságérzetemet. Az történt, hogy Salgóbányán lefoglaltunk két szobát két éjszakára egy vendégházban 09.13-án, és befizettünk 20e Ft-ot (szobaár 30%-át - nem specifikált jogcímen, azaz nem volt említés arra vonatkozóan, hogy ez előleg vagy foglaló) Sajnos a kisebbik gyerekem beteg lett, így nem mertünk elindulni, csütörtökön lemondtuk az egyik szobát. A másik család elfoglalta az egyik lefoglalt szobát. Szombat reggel úgy döntöttünk, hogy annyira jól van a lurkó, hogy elindulunk. A vendégházban azt mondta a házigazda, hogy itt a kulcs, mehetünk a szobába. A szállás szép, kulturált, hangulatos, tiszta - teljesen korrekt volt. Másnap reggel - távozás előtt - lementünk fizetni. A házigazda mondta, hogy még 24e Ft-ot kér még tőlünk a szobáért, hiszen két éjszakára foglaltunk, így ki is KELL fizetnünk az árat. Kérdésem: jogszerű ez az összeg?
Továbbá számlát "természetesen" sem mi, sem a másik család nem kapott. A felhorgadó bosszúvágyat őszintén megvallva nehezen nyomom le magamban a számlaadási kötelezettség elmulasztása miatt... :))) Másik kérdésem: milyen jogorvoslati lehetőségeim vannak? Tanácsokat, véleményeket szívesen meghallgatnék. Üdv!

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2012.09.24. 23:12:19

A probléma itt nem az, hogy a gazda eljárása (1 nappal előtte lemondott szoba ki"számlázása") ütközne a nemzetközi vagy hazai gyakorlattal. A gond az, hogy erről nincsen tájékoztatás. Vagyis előtte kell egyeztetni a feltételeket, hogy lemondás esetén mik a feltételek. Azt elég igazságtalan lenne elvárni, hogy betegség ide vagy oda a gazda (főleg kisebb szálláshelyen, ahol nem gyakori a beeső vendég) utolsó napi lemondás esetén eltekintsen egy éjszakás szállásdíjtól - neki ez 100% veszteség, másnak nem tudta kiadni. Az ilyen esetekben a fogyasztói (utazói) pénzmentésre találták ki a stornóbiztosítást.

Azt ugyanakkor, hogy leírja, mikor milyen feltételek mellett lehet lemondani, s ennek megfelelően járjon el, vagy gyakoroljon méltányosságot, igenis elvárható. A számla elmaradása kapcsán lehet okolni a tényleg méltánytalan és buta adórendszert, de nem túl etikus.

Számla nélkül elég nehéz fellépni, azt kérni kell, különben elveszítjük reklamációs jogunkat is - a szállás igénybevételét ezzel lehetne igazolni. Anélkül még Békéltető Testület előtt sem vagyunk könnyű helyzetben.

Amennyiben a szálláshely FATOSz tag, javaslom a Szövetség megkeresését, tudtommal van etikai eljárásuk.

berceli 2012.09.25. 10:29:03

@balafánt: Igen, abszolút egyetértek és nem is az fáj, hogy kifizettette mindkét éjszakát, hiszen ha nem megyünk, akkor amúgy is bukjuk a "foglalót". Inkább a sunnyogás, illetve annak a lehetőségnek a megtagadása, hogy eldöntsük, hogy 10e Ft-ot bukunk egy éjszaka nélkül vagy önként átadunk plusz 24e Ft-ot egy éjszakára... Az infót köszönöm, próbálkozom a FATOSz-nál.
süti beállítások módosítása