Na persze nem úgy, hogy kétszer annyi romlott húst adnak, ha a kissé zöldbe hajló mellfilével visszabattyogsz. Pénzt kapunk vissza, (éppen) erősödő magyar forintot. Ritka, hogy egy fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal a Tesco-t dicséri, de ezúttal nem lehet vállveregetés nélkül elmenni a nemrég fotózott "húsgaranciájuk" mellett.
Amennyiben elsőre valakinek nevethetnékje támad, ne tegye, mert nem feltétlen az az akció, aminek elsőre tűnik, egyszerű parasztvakítás. Mert hiszen mondhatjuk, hogy persze, persze, senki nem fogja visszavinni azt a húst, amit egyszer már megvett - volt ideje megnézni, mikor kézbe kapta megszagolni, csak nem vesz meg valami ehetetlen fertelmet az ember fia/lánya.
De ha csak egy kicsit is mélyebben elmerengünk, déja vu érzésünk támad, s máris kerregnek, csattognak agyunkban a fogaskerekek, hogy hol is láttunk mi már ilyet. Szerintünk akkor, amikor a vendéglátó, vagy más üzletben ki van írva: "amennyiben vásárlásakor nem kapott nyugtát, fogyasztása ingyen volt". Nem egy ilyen van, s komoly üzenet áll egy ilyen felirat mögött: ITT BIZONY MINDIG KAPSZ NYUGTÁT. Amellett, hogy ez persze a fogyasztónak is rendkívül fontos (gondolom hosszú sorokban kígyóznak a hon tudatos vásárlói, akik sosem vásárolnának olyan üzletben, ahol nem fizetik be az állam által elvárt adót), egy ilyen akció esetén az üzletvezető/tulajdonos közel biztos lehet abban, hogy az alkalmazottak nem hibáznak.
S ez egy, a felirattal akár csak 5 másodpercet törődő vásárló számára is egyértelmű üzenet. Egyértelmű a Tesco é a hús esetében is, itt az üzenet kicsit más: ITT BIZONY NEM KAPSZ ROMLOTT HÚST! Bizalomgerjesztő, mert ha utánajárunk, számos pletyka és élettapasztalat terjeng a neten, mely a hipermarketek borzasztó és még annál is undorítóbb húspultjait minősíti. Itt a cáfolat: kérem, jöjjenek, vegyék, s ha véletlenül nem tetszik, hozzák vissza, s a dupláját fizetem.
Nem árt azért tudni, hogy ezt csak bizonyos feltételek mentén teszik meg nekünk. A nyugtát vinnünk kell, ez talán nem is kérdés. Kérik még a mérlegcímkét (amennyiben az nem a hús csomagolására ragasztott vinyetta, ilyet kapott már valaki?), és előírják, hogy csak a vásárlást követő 24 órán belül lehet eredményesen reklamálni minőségi probléma esetén.
Érthető a 3 kilós felső korlát (azaz ennél nagyobb tömegű árura a garancia nem vonatkozik), ám annál viccesebb jelenség az, hogy a 3 kg-on belül a marhahús aránya legfeljebb 1,5 kiló lehet. Vagyis: vigyázz vásárló, mert ha 15 főre készítesz marhapörköltet, a romlott húsra már nincsen garancia...
Minden mellékzönge mellett én kiemelten pozitívnak érzem ezt a lépést, mert elszántságot olvasok ki belőle. Elszántságot, hogy változzon valami, ami nem feltétlenül volt jó, ám kis odafigyeléssel (a megfelelő, meglévő technika kihasználásával) megváltoztatható. És elszántságot, hogy az igen alacsony fogyasztói bizalom emelkedjék, minél magasabbra (és "virágozzék száz virág").