A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Portfolio

Portfolio hírek

Pert nyert a hibás autót vásárló

2013.04.23. 11:00 | SMáté | 3 komment

Címkék: bíróság szavatosság garancia fogyasztóvédelem használt használt autó jótállás portfolioblogger használt autó garancia használt autó szavatosság VW Passat

Sokan és gyakran mondják, hogy nincsen értelme hibás autó esetén bíróságra menni. Hosszan sorolják, hogy mennyibe kerül és mennyi ideig tart a per, s hogy Sziszifusz is többet pihenhet két kőgurigatás közben, mint a felperes, akinek állandóan újabb és újabb szakértőkkel kell harcolnia. Esetünkben ugyanakkor nagy értékű használt autó kapcsán nyert pert a tulajdonos oly módon, hogy a szavatossági idő lejárta után próbálta behajtani a költségeket. A két év alatt 3 nagy javításon is átesett használt VW Passat közel 4 millió forintba került, a közel 2 milliós javítási és perköltségeket a Porsche-Inter Auto Hungária fizette. A határozat jogerős.

A 3 éves autót nagy reményekkel vásárolta meg a család, 135 ezer kilométerrel, 2008 novemberében. A közel 4 millió forintos vételár reális volt az akkori piacon. A vásárláskor állapotfelmérő lap készült, melyben kavicsfelverődésen kívül nem jeleztek hibát. Érdekes volt, hogy az eladót ismerte a vásárló, ám az eladó sem jelzett semmilyen különös hibát. A megvásárolt autóval rövid ideig lehetett elégedett a család, ugyanis már december 2-án kormánymű cserét hajtottak végre. Ennél a cserénél még hajlott az egyezségre az eladó forgalmazó, és a költségek kb 40%-át állta (150 ezer Ft), míg a szerencsétlenül járt tulajdonos 186 ezer Ft-tal lett rövidebb. A történetnek ezzel a javítással és megegyezéssel ugyanakkor nem lett vége.

Több mint fél évvel később, 2009 augusztusában sebességváltót cseréltek a gépjárműben, közel 1,5 millió forintért. Ezt teljes egészében a vásárló állta, de még itt sem nyugodhatott meg, 2010 július végén kormányoszlop csere következett, itt már potomnak mondható 50 ezer Ft értékben. Bár az autó tulajdonosa kérte, az eladó elzárkózott a költségek megtérítésétől.

Az új tulajdonos itt már nem hagyta annyiban, s szakértőhöz fordult, aki megállapította, hogy ezek a hibák már a vásárlás pillanatában megvoltak, vagyis annak ellenére, hogy kötelező jótállás nem vonatkozott a 3 éves autóra, szavatossági igényt lehet érvényesíteni. Sokan sajnos nem tudják, hogy a szavatossági igény használt termékek esetében is áll, s legalább egy évig érvényesíthető.

Az autó tulajdonosa csak azért nem tudta a teljes költséget visszaigényelni, mert külön megállapodást kötött a javítás költségeinek megosztásáról, így az első javítás eladóra eső összegét nem igényelhette már vissza. A többi javítás esetében ugyanakkor helyesen nem fogadta el a rá nézve hátrányos újabb költségmegosztást, s eljárást indított.

A kérdés a bíróság előtt már csak az lehetett, hogy ismerhette-e a hibákat a vevő a vásárláskor, hiszen így mentesülhetett volna az eladó a szavatossági kötelezettség alól. Ezt nem tudta megfelelően bizonyítani, sem tanúk meghallgatásával, sem a szakértői vélemény alapján.

Összességében a tanulságok:

  1. Ha vásároltunk egy új vagy használt autót, s komoly, nekünk fel nem róható hibákat nagy összegben javítani kell, terheljük az összeget az eladóra.
  2. Ha használt autót vásárolunk, azt ne magánszemélytől vegyük, a szerződésen az eladó legyen a kereskedő, hiszen így van annak szavatossági kötelezettsége (fogyasztói szerződés).
  3. Ne engedjünk a megegyezési kísérleteknek, legfeljebb ha tudjuk, hogy nekünk is felróható a hiba, vagy ha nem bizonyítható kellőképpen az, hogy a hiba már a vásárláskor megvolt.
  4. Használt autókra is érvényes a szavatosság.
  5. Ha autót vásárolunk, figyeljünk az állapotfelmérő lapra, amit ott jeleztek, annak kapcsán nem fogunk tudni szavatossági igényt érvényesíteni.

És ne féljünk a pertől, azért mert hosszú, még nagy veszteségtől menthet meg minket - ha megfelelő szakértelemmel és szakértőkkel indulunk harcba. Az ismertetett határozatokat első fokon a PKKB, másodfokon a Fővárosi Törvényszék hozta - utóbbi 2013 tavaszán.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr155242636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AutoAudit.hu Állapotfelmérés · http://www.autoaudit.hu 2013.05.22. 13:33:40

Ezért lenne több értelme még vásárlás előtt egy állapotfelmérésre elvinni az autót, hogy egyrészt ne kelljen pereskedni, másrészt egy valódi állapotlap alapján könyebben eldönthető mi lehetett rejtett hiba már az adott időpillanatban.

SMáté · http://www.cpcontact.hu 2013.05.22. 13:40:55

Sajnos az állapotfelmérés a legritkább esetben előzi meg a pereskedést, mivel azt a forgalmazók sokszor időhúzásból, illetve a vásárló kifárasztása (értsd, folyamatos költségek és elhúzódó per) érdekében indítják, s nem azért, mert meg vannak győződve az igazukról.

Ettől függetlenül azzal teljes mértékben egyetértek, hogy egy komoly állapotfelmérés sokat segíthet a jó döntés meghozatalában, sőt - tudatos vásárló enélkül nem vesz autót.

De hogy egy állapotfelmérés minden rejtett hibát feltárjon - azt azért szintén nem hiszem.

rantottsajtpanirban · http://komplexauto.hu 2013.10.24. 09:36:12

Sajnos tényleg kevesen költenek állapotfelmérésre. Ritka az olyan autó, amely ránézésre is tökéletes, ilyet ki lehet fogni alkalmanként. Mindamellett még egy szerelő barátom is, aki szakember, tévedett már vásárláskor, hiába volt óvatos.