A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Fizetünk a kártyás vásárlásért?

2013.01.09. 08:42 | SMáté | 3 komment

Címkék: díjak bank fogyasztóvédelem költségek pszáf bankszámla megtévesztés díjszabás portfolioblogger kereskedelmi kultúra bankszámlaváltás tranzakciós jutalék

Kérdésre válaszolni illik: Igen, egyre többen fizetünk érte. Méghozzá két ezreléket, ami matematikailag gyengébbek kedvéért így néz ki: (0,2%). De a lényeg, hogy nem mindenhol. A Privátbankár gyűjtését alapul véve egy nagyon fontos pontot, a tudatos fogyasztói magatartás egy nagyon fontos elemét szeretnénk kiemelni.

Nem szeretnék azzal foglalkozni, hogy miért, miért pont most és miért így emelnek díjakat a bankok, ezt tegyék meg azok, akik ezzel szeretnének foglalkozni. Ebben a kérdésben is azt vallom, hogy a megoldást kell megkeresni, a legegyszerűbb eszközökkel. Azt gondolom, hogy egy piaci szereplőnek joga van árat emelni a jogszabályok adta keretek között (értesítés, tisztességes tájékoztatás, jogszabály adta szerződés-módosítási keretek betartása).

A Privátbankár gyűjtése alapján több intézmény - Budapest Bank, CIB, FHB, MKB, Raiffeisen költségessé tette a Magyarországon hagyományosan ingyenes bankkártyás vásárlást. Nem minden csomag esetében, de érdemes megnézni, hogy ki melyik csomag szolgáltatását veszi igénybe, mert meglepetések érhetik. A lényeg, hogy ezeknél a társaságoknál a számlavezetési díjon, és egyéb tranzakciós díjakon túl fizetünk akkor is, ha a kártyát vásárlásra használjuk. Többségében minden 1000 forint után két forintot.

És itt jön a lényeg. Mert nem minden csomag esetében, s főleg, nem minden bank (vagy szövetkezeti hitelintézet) esetében. És a fogyasztó választási szabadsága (egyelőre) megvan. S az okos fogyasztó választási szabadsága nem abban kell, hogy testet öltsön, hogy szidja a bankokat, a kormányt, a felügyeletet vagy a gazdag szomszédját. Abban a kísérleti szakaszban ami most van, lép, választ, üzenetet küld.

Üzenetet küld a bankjának, aki a mostani időszakban kérdést tett fel. A kérdés pedig az, mennyire tudatos a magyar fogyasztó. Észreveszi-e egyáltalán, hogy olyan díjtételekért is fizet, melyek eddig nem voltak? Észreveszi, hogy egyes díjtételek megduplázódtak? Észreveszi és legyint, vagy nekiindul és változtat? Mert a bank erre figyel. Nézi, hogy ki legyint és fizet kétszer annyit, akkor ugyanis belefér még egy kis további emelés. Vagy kalkulátorok (PSZÁF, Biztositas.hu) után néz, s kiszámolja, melyik pénzintézetnél jár jobban?

Ha a listát végignézzük, láthatjuk, hogy még az sem biztos, hogy az jár rosszabbul, aki a vásárlás után fizet. Más intézményeknél ugyanis akár kétszerese is lehet a készpénzfelvételi díj. A megoldás csak egy lehet: kalkuláljunk, nézzünk meg minden ajánlatot, legyünk tisztában a szokásainkkal (hány utalás, mennyi KP felvétel, mennyi vásárlás, stb.) s lépjünk. Az új számlaszámot csupán egy-két helyen kell megadnunk, ha intézményt váltunk, ha bankon belül váltunk számlát, még ennyi dolgunk sincsen. Számlát váltani pedig már interneten is lehet...

De ha nem lépünk, biztosak lehetünk benne: minden intézmény minden számlájánál megjelenik a kártyás vásárlást terhelő díj. S nem azért, mert kartelleznek a bankok, vagy mert megegyeztek a kormánnyal. Nem, hanem azért, mert úgy látták a mostani kísérleti időszakban, hogy a magyaroknak nem éri meg évi 10-20 ezer forintért váltani, s inkább fizetnek többet, de ülnek otthon, s nézik a TV-t. S így sosem a fogyasztók diadalmaskodnak a fársángi (sic) bálon...

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr155007609

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vakmacska 2013.01.09. 10:17:49

Szerintem meg Matolcsy rendszere épp a bankváltást nehezítette meg.
Ne arra a fogyasztóra gondolj, aki az utolsó petákig elköltötte a pénzt minden hónap huszonnyolcadikára, hanem aki mondjuk megtakarítással is rendelkezik az adott pénzintézetnél - ha felszámolja a számláját akkor tehát kinéz neki tranzakciós díj (utalás az új számlára), számlamegszüntetés-zárási díj, értékpapírok visszaváltási díja, csopbeszek átterelése miatti rohangálás mindenféle majom ügyfélszolgálatra, apám micsodája.

Mindez esetleg félévente, mert ide-oda rángatják a díjakat, a kamatokat meg bármely más feltételt, pl hogy hány ezres bevételed legyen a kedvezményhez havonta, hány részletben.

Szóval a váltás adott esetben jelentheti azt, hogy évi 12 ezres megtakarításhoz az első évben kidobsz 6-15 ezret a régi számla zárásakor....a következő évben meg lehet már nem is takarítasz meg az új számlával annyit. na ennyit a tudatos számlahasználatról, ahhoz viszonylag állandó (mondjuk fő paramétereit illetően legalább egy évre) feltételrendszer kéne hogy legyen, nem ez a katyvasz.

SMáté · http://www.cpcontact.hu 2013.01.09. 15:37:06

@Vakmacska: A felütést nem értem, nem állítottuk a cikkben, hogy a rendszer könnyítette vagy nehezítette volna a bankváltást... :) Ugyanakkor tökéletes kiegészítése a cikk fő sodorvonalának, hogy erre is figyelni kell.