A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Portfolio

Portfolio hírek

Átvernek a külföldi webáruházak?

2012.07.25. 09:18 | balafánt | Szólj hozzá!

Címkék: átverés fogyasztóvédelem e kereskedelem webáruház megtévesztés elállás portfolioblogger webes csalás megtévesztő mulasztás

A Európai Bizottság fogyasztóvédelmi főigazgatóságán készült "Eurobarometer" adatai alapján kiemelkedően sok esetben fordul elő, hogy a magyar vásárlók által más országból megrendelt termékek vagy szolgáltatások egyáltalán nem érkeznek meg. Utaznak ránk, vagy mi csinálunk rosszul valamit? Fogyasztóvédelmi adatok a netes vásárlásról - egyszer végre elégedettek (elégedettebbek) vagyunk a hazai szolgáltatókkal.

Az Eurobarometer minden évben összefoglalja a fogyasztóvédelmi szempontból meghatározó tendenciákat, figyelembe véve az egyes országok belső piacain, valamint a határokon átívelő kereskedelemben meglévő tendenciákat is. Külön fejezet foglalkozik a távollévők között kötött szerződésekkel (jellemzően: interneten, postán, telefonon rendelet termékek, szolgáltatások), illetve azzal, hogy a megrendelt termékek hány %-a érkezik késve, vagy hány %-a nem érkezik meg egyáltalán.

Amikor itthon vásárolunk

A hazai válaszadók tapasztalatai azt mutatják, hogy a hazai webáruházak a vállalthoz képest korrekt időben küldik ki a termékeket, hiszen mindösszesen a válaszadók 11%-a jelezte, hogy az elmúlt 12 hónapban előfordult, hogy késve kapott meg csomagot. Az EU 27 tagállamának válaszadói 18%-ban tapasztaltak késést. A legjobbak a lett (7%), a legrosszabbak a holland (23%) szállítók voltak. Külön kérdés persze, hogy mennyi a kiszállításra vállalt idő (nem mindegy, hogy 1 napot, vagy 1 hetet vállal a szolgáltató), ám az első és legfontosabb fogyasztói szemszögből az, hogy a vállalt határidőt tudja tartani a szolgáltató.

Fogyasztóink az elégedettebbek közé tartoznak azon a téren is, hogy tapasztaltak-e teljes átverést, azaz előfordult-e, hogy egyáltalán nem kapták meg a megrendelt terméket/szolgáltatást. Válaszadóink 5%-a jelezte, hogy ez előfordult, amikor hazai kereskedőtől rendeltek terméket (az EU átlag 6%). A legkevesebbszer a máltai és ciprusi fogyasztókat verték át (1%), ám a szlovákokra rájárt a rúd (9%). 2012 ősze óta Magyarországon elindult egy kiemelt webáruház-minősítési rendszer, mely olcsón elérhető a tulajdonosok számára, s jól kommunikál a fogyasztók felé is.

Amikor külföldi webáruházból rendelünk

A magyarok nem csak hazai internetes áruházakban vásárolnak, hanem külföldről is, dacára a viszonylag gyenge idegennyelv-tudásnak. Ebben az esetben feltűnően sokszor verik át a magyar vásárlókat, hiszen élbolyba tartozunk a késve megérkezett termékek esetében (23% válaszolta, hogy kapott késve megrendelt terméket, szolgáltatást, az EU átlag 16%), s kiemelkedően első helyezettek lettünk az elmaradt teljesítések tekintetében (17% az EU átlag 5%).

Ez utóbbi azért is ijesztő, mert a második legmagasabb eredmény is csak 12% (Portugália), az átlag pedig a már említett 5%.

Mi lehet az ok? A korábban említett gyenge nyelvtudás mindenképpen, ennek híján akár az is előfordulhat, hogy nem töltünk ki helyesen valamit, nem olvasunk el olyan figyelmeztetést vagy tájékoztatást, melyet el kellett volna. Ok lehet az is, ha a magyar internethasználók nem megfelelő tudatossággal választják ki azokat az oldalakat, ahol vásárolni fognak. A kérdés nyitott, ám a magunk részéről nem gondoljuk, hogy az átlag magyar internethasználót feltétlenül a külföldi webáruházak használatára kellene biztatnunk. Az EU fogyasztóvédelmi politikájának ugyan ez az egyik sarokpontja, ám megfelelő nyelvtudás és körültekintés nélkül ennek számos kockázata lehet.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr554673240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.