A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Portfolio

Portfolio hírek

Vékony jégen a Kuponvilág

2011.10.17. 09:13 | balafánt | 7 komment

Címkék: akció fogyasztóvédelem e kereskedelem versenyhivatal megtévesztés portfolioblogger árfeltüntetés Kuponvilág GVH akciós ár

Nem első alkalommal háborodnak fel vásárlók a "kuponos" vásárlást lehetővé tevő oldalak akcióin. Vélhetően nem is utoljára, s nyilván több alkalommal nem a vásárlóknak van igazuk, főleg, ha a jogszabályok betartását tekintjük "igazságnak". A legutóbbi eset jogi oldalról is "gyanús", bár a pontos választ csak egy GVH vizsgálat eredménye tudná megadni. Az fontos kérdés ugyanakkor, hogy az akár jogsértő, akár nem jogsértő, de a vásárlókat felháborító akciók nem erodálják-e túlságosan a társaság jó hírét.

Fontos leszögezni, hogy álláspontom szerint ez a túlságosan már nem is új vásárlási forma kiváló ötlet, nagyszerű újítás, s lehet hosszú távon, sok ember és cég megelégedésére folytatni. Tény ugyanakkor, hogy hibázni is sokat lehet. Nézzük konkrétan, mi volt az az eset, amit a Haza talán legismertebb fogyasztóvédelmi blogja is közzétett, s számos fogyasztó felháborodását váltotta ki.

Friss akciójában a Kuponvilág olajsütőt kínál. Az olajsütőt megfelelő számú megrendelő esetében 16800 forint helyett feléért, 8400 forintért kínálják. A terméket eredetileg az Alpina webshop kínálta fel, itt lehet megfelelő számú jelentkező esetén olcsóbban megkapni a terméket. Ezt mind a honlapjukon, mind facebook oldalukon, mind más felületen hirdetik. Kiemelt helyen jelenik meg, az oldal rendszerében ez az aktuális ajánlat, imígyen:

kuponvilag_olajsuto.bmp

 

Jól látható, hogy a hangsúly az adott pillanatban ezen a terméken van. Amennyiben a terméken túl (ez talán a legfontosabb információ a hirdetésben) az egyéb, igen fontos információkat (ár, ajánlat érvényessége, kedvezmény, jelentkezők száma, stb.) keressük, azok a bal felső sarokban egy keretes részben találhatóak. Jól látható, hogy a hangsúly az 50% kedvezményen, a 8400 forinton, illetve a "Vedd meg most" adatokon, kifejezéseken van. Ezek nagy mérettel, feltűnőbb színnel vannak jelölve.

A facebook oldalon és a Tékozló Homár oldalán kommentelők alapvető problémája, hogy más eladási helyeken ennek a terméknek az ára meg sem közelíti a 16000 forintot, jellemzően 10000 körül kapható. Vagyis két megállapítást lehet tenni (így nem tévedhetünk nagyot): a termék fogyasztói ára még így is alacsony, illetve vélhető, hogy az akció alapját adó eredeti ár vagy nem is létezett soha, vagy kirívóan magas volt.

Tény, hogy az oldal a hangsúlyt még az árnál is inkább az 50% engedményre helyezte - a különleges akciók sorában jellemzően amúgy is legalább ennyi engedményt "szokás" adni az oldalon - bár szabályzatában, leírásaiban az "akár 80%" szerepel - az akár szó használatáról nemrég írtunk.

Arról, hogy ez az eset jogsértő-e, vagy sem, mint írtuk, a GVH jogosult dönteni, eljárását a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényre (Fttv.) alapozva. Amennyiben régebbi, a témában meghozott ügyeket nézünk, a hasonló esetekben a GVH több elmarasztaló határozatot hozott, erről még régebben írtunk egy rövid és nem teljes összefoglalást. Jól látható, hogy nem egy esetben, s kisebb-nagyobb cégeknél is előfordult már, hogy tisztességtelen, megtévesztő gyakorlatnak minősül az, ha egy akció, egy kedvezmény alapjául korábban sosem létező, vagy alá nem támasztható árat rendel az eladó.

Tény, hogy a vásárlónak mindig pontosan utána kell járnia, amennyiben azonban a 16800 véletlenül tényleg egy fiktív, korábban nem (vagy csak rövid ideig) alkalmazott ár lenne, a jogsértés nyilvánvaló: az eredeti árat csak a nagyobb kedvezmény látszatával, megtévesztő információként alkalmazták. Ha ez nem így van, s tényleg egy állandóan, hosszú ideje, alapos indokkal meghatározott eredeti árról van szó, akkor ellenben azt kell végiggondolnia a társaságnak, hogy ad-e kedvezményt olyan szolgáltató áraiból, amelyek nagyságrendekkel magasabbak, mint a terméket árusító más üzletek árai. Vagyis nem árt figyelni arra, hogy a tudatos, körültekintő fogyasztók ne érezzék becsapva magukat akkor sem, ha a társaságnak nem róható fel szándékos megtévesztés.

Utóbbi feltételezés esélyeit rontja, hogy amennyiben a google keresőbe a termék nevét és az alpina url címét beütjük, s a tárolt változatot kérjük elő, a szeptember 7-i adat szerint a termék éra éppen 9990 forint volt. Éppen az Alpina oldalán, éppen ez a termék, alig több, mint 1 hónapja. A lehetőség persze még mindig kettős: lehet, hogy csak a webshop a "huncut", lehet, hogy a Kuponvilág is.

alpina_olajsuto.JPG

Azt már csak úgy mellékesen tenném hozzá, hogy jelenlegi állapotában a vásárlás eredeti helye, a http://www.alpinahungary.hu oldal nélkülöz szinte minden fontos, az e-kereskedelmi tevékenységhez szükséges előírást (szerződési feltételek, jótállás, szavatosság, elállás, vásárlás menete, cég képviselője, egyes elérhetőségei, egyes adatai, stb.). Amennyiben a Kuponvilág ad magára, ilyen céggel nem szerződik.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr33302881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

is 2011.10.17. 09:46:27

a kuponosok a saját csapdájukba sétáltak be. 50% kedvezmény, olyan nincs, mert abba mindenki belerokkan., az a cég csődbe megy. sőt, mivel a kuponos cég még el is teszi a pénz felét(!) 75% kedvezményről beszélünk.

ha a kuponos cégek 5-10% kedvezménnyel jöttek volna, akkor az egy hosszú távon működő dolog lett volna. sajnos ma már a piac visszafordíthtatlan, így viszont a szakadékba rohannak. addig is, amíg beleesnek, ilyen húzásokkal próbálnak túlélni. mert mi történt? 15% kedvezményt kínálnak 166 vásárlónak. ez egy teljesen reális kedvezmény, de ha ezt írják ki, akkor az 50%-kal) beetetett vásárlók nem jönnek el az oldalra, meg akkor a saját ('minimum50% kedvezmény') szlogenjüket sem hozzák. ördögi kör ez, örvány, mely a mélybe húz.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.10.17. 10:17:54

Az üzleti modell pontos ismerete nélkül én ehhez nem szeretnék hozzászólni, ám tény, hogy vannak bizonyos játékszabályok, melyeket egyre több cég tart be - amihez kellett az, hogy ismertek legyenek a játékszabályok (lásd a GVH eljárási gyakorlata).
Az a véleményem, hogy sem új üzleti modell, sem más nem ok arra, hogy a szabályokat korrektül betartó vállalkozások hátrányba kerüljenek a szabályokat megsértőkkel szemben.
Nem mellékesen nem árt, ha a fogyasztókat sem téveszti meg a társaság, ebben az esetben is kéz a kézben jár a kettő: fogyasztó megtévesztése, versenyelőny tisztességtelen megszerzése.

zsebpénzelemző · http://apamsecret.blog.hu/ 2011.10.17. 14:29:32

@is: Úgy látom, hogy az üzleti modell ismeretének totális hiánya magabiztossá tesz. Ha fenti tények igazak, akkor az nagyon gáz. Viszont ebből nem következik, hogy ne lehetne maga a modell működőképes.
Vegyünk egy éttermet. Most indul, szeretné reklámozni magát, de nagyon nehéz lenne a célközönséget megtalálni, találomra elszórt reklámok pedig költségesek, de legalább semmit sem érnek. Ha egy ilyen vagy olyan kuponos cégnél van egy viszonylag megbízható potenciális vevői lista, akkor sikeresen is felhasználhatja. A reklámköltséget részben maga a fogyasztó kapja meg akció keretében, részben maga a cég, mint megbízási díj. Szóval létezik és működik is, vagy legalábbis lehetséges a tisztességes kuponos játék.
A fenti példa persze éppen mintha ennek ellenkezője lenne: ezért lenne mindenkinek az érdeke, hogy ilyenek nagyon gyorsan, méretes bírságok keretében kitakarodjanak a piacról. Ez most mint a kuponos akciókról lassan leszokó vásárló mondom - bár a fentiekhez hasonló ocsmány árverés nem volt, csak nagyon hígult a kínálat.

kuponblog · http://kuponblog.blog.hu/ 2011.10.18. 13:01:35

Az hogy a modell működik, szerintem rövidtávon biztos, hogy hosszabb távon mi lesz az már egy másik kérdés. Erre jelenleg még a Groupon se lehet tökéletes példa.
Amit @zsebpénzelemző: mondott, hogy lehetséges marketing csatorna a kisebb cégeknek teljesen igaz. Ezt rengeteg cég hasznája, szerintem jól is teszik.
Viszont visszatérve a kuponoldalak felelősségére, volt például a pizzakupon botrányt, nem tudom hogy hallottatok-e róla, itt a kuponoldal (bónuszbrigád) nem hibázott. Az eladott kuponok tökéletesek voltak, viszont a szolgáltató cég túlvállalta magát. (Még így is visszafizette a kupnok árát) Ilyen esetben is szerintetek a kuponoldal a hibás?

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.10.18. 13:48:58

A kuponoldalak felelősségi köre, annak pontos kiterjesztése olyan dolog, melyben elmondhatom, hogy szerintem meddig terjed, de bíróság határozhat teljesen másképpen. Én ebben konzervatív álláspontot foglalok el, s amikor üzleteknek, piactereknek, üzemeltetőknek tanácsot adok, mindig az E-bay pert javaslom alapul tekinteni. Itt egyértelműen ki lett mondva, hogy az online piactér felelőssége kiterjed arra, hogy az eladó nem terjeszthet hamis, vagy veszélyes terméket a felületén. Erről itt írtunk már: csakakorrekt.blog.hu/2011/07/13/felelos_az_ebay_ha_hamis_termeket_arulnak_rajta

Én úgy vélem, hogy a kuponoldal az a hely, ahol az akciót megismeri a fogyasztó, itt is hoz vásárlási döntést, ennek megfelelően ami itt szerepel, annak valósnak és korrektnek kell lennie. Mivel a vásárlási döntést itt hozza meg a fogyasztó, a felelősség is itt keletkezik (már amennyiben a fenti logikát veszem alapul) - vagyis a kuponoldalnak meg kell győződnie arról, hogy az akciós termék háttere korrekt, a szolgáltatás rendben van, s például az ár, amiről az engedményt adják, valós, alkalmazott ár. Ezt a sort egy jó, részben fogyasztóvédelmi kérdésekből összeállított sorvezetővel végig lehet futtatni. Arról már nem is beszélek, hogy a szerződésben az ilyen irányú felelősséget nyilván át lehet hárítani, de ne legyen kétségünk: egy ilyen esetben a GVH nem a "svájci" oldalt, hanem a Kuponvilágot büntetné. S hiába hárítja át a KV a bírságot a cégre (ha az ki tudja egyáltalán fizetni), a jó hírnevét már nem tudja visszaállítani.

A pizzás eset pontos ismerete nélkül, de remélve, hogy a kérdés logikáját értem, ezt gondolom. De sokkal tovább nem mennék, mert az már a tanácsadási mező, ez meg egy figyelemfelkeltő blog :)

KuponKriszta 2011.10.18. 15:48:11

A Kupon Világ Kft. tájékoztatja vásárlóit a kuponvilag.hu oldalon 2011.október 13-án megjelentetett ajánlattal kapcsolatosan:

A Kupon Világ Kft. elismeri felelősségét, amiért nem tett előzetes még részletesebb vizsgálatot az Audio Szi-Ti Kft. olajsütő ajánlatával kapcsolatosan. Mivel partnereinkkel körültekintő szűrés után kötünk szerződést, a korábbi gyakorlatot követtük, s ezáltal elkerülte figyelmünket, hogy partnerünk termékének valós ára az ajánlat kikerülését megelőzően 9990 Ft volt. A korábbi árra vásárlóink hívták fel figyelmünket, az ajánlat alatt található fórumban, amelyet ezúton megköszönünk nekik.

A Kupon Világ nem ért egyet semmilyen formában a termékek felárazása utáni kedvezmény-nyújtással, mivel a velünk szerződött partnerek számára az oldalunkon való hirdetés marketing-költségként jelentkezik. Felismertük és érzékeljük a problémát, amely miatt vásárlóink bizalma rendülhet meg a kuponos vásárlásban, valamint a daily deal üzletágban.

A Kupon Világnál mindig nagyon körültekintően figyeltünk arra, hogy CSAK valós információk alapján hirdessük meg partnereinket.
Mi, az ajánlat közvetítői vagyunk, semmilyen formában nem szeretnénk becsapni vásárlóinkat, hiszen mint hosszútávon gondolkodó szereplőknek ez nem lehet érdekünk.

A Kupon Világ nagyon büszke arra, hogy vásárlóit soha semmilyen körülmények között nem hagyja megkárosítani. Kifejezetten erre a célra keltettük életre a Kupon Világ 100% garancia lehetőségünket, ahol vásárlóink, amennyiben úgy érzik nem kapták meg a megfelelő szolgáltatást visszakaphatják vásárlásuk összegét.

A Kupon Világ Kft. hibát követett el, amikor az Audio Szi-Ti Kft.-t tévesen Alpina Hungary Kft.-nek tüntette fel az oldalán. Ezért mind a partnertől, mind vásárlóinktól elnézést kérünk.

A Kupon Világ fontosnak érzi, hogy fellépjen az ilyen jellegű, megtévesztő ajánlatok ellen, ezért saját maga kér kivizsgálást a GVH-tól. A Gazdasági Verseny Hivatal vizsgálatának eredményéről mi magunk fogunk beszámolni információs csatornáink segítségével.
Azon vásárlóink, akik úgy érzik az ajánlatunkkal nem jártak jól, természetesen maradéktalanul visszakapják a hozzánk befizetett összeget, melyet a kupon@kuponvilag.hu címen igényelhetnek vissza.

A Kupon Világ kampányt indít útjára 2011.november 1-én más e-commerce szereplőkkel és mindazokkal, akik fontosnak tartják hogy hasonló módszerekkel a jövőben ne károsíthassák meg a vásárlókat, ezért kérünk minden bloggert, vállalkozót, újságírót, szervezetet és magánszemélyt aki szeretne ehhez a kezdeményezéshez csatlakozni jelentkezzen az info@kuponvilag.hu címen vagy a +36 30 246 2671 telefonszámon.

Végezetül elnézést kérünk mindenkitől, aki úgy érezte ajánlatunkkal becsaptuk, megkárosítottuk. A Kupon Világ sem most, sem a jövőben nem szándékozik megtévesztő ajánlatokat közzétenni.

a Kupon Világ Csapatának nevében:

Sherhyar Piracha
alapító, ügyvezető igazgató

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.10.25. 12:57:12

Kedves Sherhyar Piracha!

Én nagyon örültem a levélnek, s annak is, hogy azt itt (is) közzétették. Sokat gondolkodtam, mit reagáljak erre, mert a kereskedelmi kultúra nézőpontjából nagyszerű döntésről és korrekt módon megfogalmazott levélről van szó. Mottónk mindig az volt, hogy hibázni lehet, de tudni kell a hibát tökéletesen kezelni.

A november 1-jjén induló kampány esetében úgy gondolom, hogy hitelesebb, kiegyensúlyozottabb és népszerűbb is lenne, ha ezt nem egy, a piacon épp az adott problémával "szenvedő" társaság indítaná, hanem támogatná egy hiteles civil szervezet, a szektor egy érdekképviselete, vagy akár a fogyasztóvédelmi hatóság ilyen irányú munkáját. Ők mind hosszabb ideje, esetenként évtizedek óta ezekért a célokért küzdenek, de mindig vannak, akik miatt marad munkájuk.

Összefoglalva azonban: inkább boldog vagyok a levelük miatt, mint szomorú, hogy megint saját PR célokra akarják használni a fogyasztóvédelmet.