A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Portfolio

Portfolio hírek

Vendéglátós átverések: az ásványvíz

2011.05.09. 09:02 | balafánt | 4 komment

Címkék: étterem vendéglátás fogyasztóvédelem ásványvíz szóda pincér megtévesztés szódavíz portfolioblogger

Korábbi, turisztikai szolgáltatások területén eltöltött hosszú idő ellenére is meglepődtem akkor, amikor megtudtam: egy nagyobb vendégsereg összesítésben ásványvizet fogyaszt a legtöbbet, még egy olyan, bevallottan alkoholizálásnak szentelt eseményen is, mint egy esküvő. Úgy gondoljuk legalábbis, hogy ásványvizet, ám az esetek többségében éppen ez az a termék, ahol a vendéglátósok a legtöbbet keresik rajtunk.

Siralmas tapasztalatok

Az éttermek, illetve egyéb vendéglátóipari egységek természetes szokása, hogy az ásványvizes palackokba szódát, vagy csapvizet töltenek, majd azt adják lehűtve a vendégnek, ásványvíz gyanánt. Hogy mekkora a vendéglátásban azon cégek aránya, akik ténylegesen ásványvizet adnak, amennyiben azt rendelek, kérdés. Az azonban bizonyos, hogy az elmúlt egy évben, havi 5-20 éttermi rendelésünk során mindösszesen 8 olyan egységgel sikerült találkozunk, ahol felszolgálták a termékeket (nem önkiszolgáló), s az asztalnál nyitották ki az ásványvizet.

A szóda, illetve csapvíz ásványvízként való felszolgálása a jelen jogszabályok alapján a fogyasztó megtévesztésének minősül (amennyiben a terméket vendéglátós természetes személynek adja el), hiszen a kettő ára között lényeges különbség húzódik, s amennyiben az árlapon kínált termékek közül a fogyasztó azzal a tudattal vásárol, hogy egy adott márkájú, s minőségű terméket kap, az ügyleti döntését is befolyásolja, ha a csomagolás mögött más rejlik.

Hungarikum az emésztőben

Siralmas ezzel párhuzamosan a hungarikumok jeles körének "szódavíz" nevű tagja, illetve annak státusza is. Ahelyett ugyanis, hogy a szódavíz nem egy megbecsült, korrekt, de az ásványvízhez képest alacsony áron ajánlott termék, még az étlapok többsége is megfelejtkezik róla. Felmerül a gyanú az emberben: még a végén feltűnne az egymás után szódát és ásványvizet fogyasztó vendégnek, hogy ugyanazt kapja, csak az egyikért háromszor-négyszer annyit fizet? Nem kell marketing gurunak lenni ahhoz, hogy a szódavíznek nagyobb reklámot csapjunk, s ezzel párhuzamosan sokat kereshessen a vendéglátós anélkül, hogy átverné ügyfelét.

Szódát lehet ugyanis gusztusos, akár antik szódásüvegben adni, vagy nem elvetélt ötlet a termék alapjául szolgáló vizet nem simán a csapból, hanem adott, jól megválogatott, alacsony ásványianyag-tartalmú, üdítő ízű forrásvízből adni. Lehetne közel olyan vonzó, mint egy belga sörcsap a 24-féle sörével: 5-10 féle forrás-, és ásványvízből kínált szódacsap...

Mit tehet a kevéssé kreatív vendéglátós?

Először is: nem veri át a vendéget. A vendégek jó része ugyanis semmiképpen sem ütődött. Még pesti vicc is van az ásványvíznek álcázott, szódával frissen töltött terméket felszolgáló pincér foga között elmorzsolt szisszenésről, mely a szénsav szabadulását hivatott pótolni. A emberek tudomásul veszik ezeket az átveréseket, mivel botrányt senki nem szeret okozni, azt a sértődést és pofavágást pedig már többször átéltem jómagam is, amikor szóltam, hogy szeretném, ha a vizet az asztalnál nyitnák ki - holott felszolgálási alapszabályról van szó. A megtévesztések állandósulása megsemmisíti a bizalmat a szolgáltatói szektor iránt, aminek egyenes következménye a forgalomcsökkenés, illetve a borravaló, s költés minimalizálódása: legfeljebb a "kötelezőt" fizeti a vendég.

Másodszor: a bizalomért jó minőséggel (mind a termék, mind a felszolgálás) lehet harcba szállni, melynek alapja, hogy az italokat a helyszínen, az asztalnál nyissák ki, amennyiben ez jellegénél fogva lehetséges. Legyen az bor, üveges sör, ásványvíz, üdítő, vagy bármi más. A pótcselekvés undort keltő, mint például amikor eleve a kézben hozza a kupakot a pincér, majd miután a felét kitöltötte pohárba, komoly műgonddal rácsavarja a maradék vízre a kupakot...

A fogyasztói felelősség

A hatósági ellenőrzések fontosságát lehet ismételten hangsúlyozni, hiszen amennyiben az élelmiszerekkel kapcsolatos minden fogyasztóvédelmi hatáskört bekebelező MGSZH komolyan venné a fogyasztói érdekek védelmét, egy évben kétszer tartana nagyobb razziát, s vizsgálná meg a felszolgált "ásványvizek" minőségét, majd bírságolná az érintetteket, komolyan szűkülne azok köre, akik megpróbálkoznak a "trükkel". S hogy utána a "szakma" érdekképviselői teleüvöltenék a sajtót azzal, hogy a hatóság pár példára alapozva rontja a szakma hitelét, már más kérdés. Akinek van erre képe, bőre, tegye.

A fogyasztó ugyanakkor szintén tehet azért, hogy változzon a helyzet. Ha azt szeretne inni, akkor kérjen szódavizet (hivatalosan akkor teheti meg, ha az étlapon szerepel, de ha szerepel a fröccs, akkor már joggal kérheti tisztán is), vagy igenis várja el, hogy a terméket a helyszínen, az asztalnál bontsák ki. Nézze meg a palackon az ásványvíz minőségmegőrzési idejét, sok esetben az már régen lejárt, vagyis sokadszorra töltik újra.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr682888479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hitelkarosultak · http://hitelkarosultak.blog.hu/ 2011.05.09. 15:00:13

Így igaz, csak nem a cég ver át, hanem a pincér. Valamiből meg kell élnie, ha a főnöke minimálbérért foglalkoztatja.
Nagyon-nagyon bátor ember az, aki nem ad jattot és visszajáró vendég egy étteremben. :)

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.05.09. 15:29:32

Biztos van ilyen is, sajnos én az üzemszerűségről is tudok, nem is kevésről.

dany27 2011.07.14. 21:51:52

Hogy te mekkora egy gyökér vagy hallod!(itt a cikk szerzőjére gondolok!)

Attól hogy nem az asztalnál bontják ki a vizet attól még lehet gyári!
Én is vendéglátással foglalkozom és nálunk a pultnál kinyitják a vizet mivel így nem kell vesződnie a pincérnek a sörnyitóval! De attól még gyári a víz!
Természetesen ez alól kivételt képez ha az adott egység csavaros tetejű ásványvízzel dolgozik! Ilyen esetben tényleg az asztalnál kellene kinyitni a vizet!
Ennyiből hogyan szűröd le mégis? Hivatalos vizsgálat nélkül ez csak találgatás!

Jó persze az köztudott hogy szeretnek vele simlizni, de megnyugtatlak hogy attól hogy az asztalnál lett kinyitva még lehet újra palackozott!
Olyan sörnyitót használsz ami nem hajtja meg a kupakot és már is újra tudod később palackozni! Főleg hotelben dolgozó kollégák használják előszeretettel!

Ha nem értesz hozzá akkor inkább meg se szólalj!

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2011.07.15. 11:05:08

Köszönöm a szép minősítést :)

Úgy gondolom, a cikkben sem azt írtuk, hogy amikor nem az asztalnál bontják ki, akkor mindig valami más van a palackban, mint amit eredetileg beletöltöttek. Nem is gondoljuk ezt.

De mivel sajnos előfordul több helyen is, hogy ezt megteszik, alapvető bizalmi kérdés vizet, bort, sört, más nyitható palackos kiszerelésű üdítőt az asztalnál kinyitni. Amennyiben a vendéglátós nem teszi meg, nem csodálkozhat, ha a vendég bizalmatlan lesz. Főleg, ha a termék íze a megszokottól eltér.

Jó pár éven keresztül szerzett felszolgálói tapasztalatom során sajnos elég sokat láttam... :(