A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Portfolio

Portfolio hírek

Megtévesztés: ál-narancs az IKEA-ban

2010.11.17. 10:25 | balafánt | 4 komment

Címkék: akció ikea fogyasztóvédelem megtévesztés portfolioblogger árfeltüntetés

Korábban nagy híve voltam az áruháznak, elsősorban mindig a szolgáltatások minősége volt, ami tetszett. Lehet, hogy rossz minőségű volt a szekrény, az ágy, de ha kellett jöttek, cseréltek, de előfordult, hogy a pénzt is visszaadták. A laza elegancia tapasztalataim szerint nem csak a tegezős kommunikációban, de a reklamációs ügyintézés terén is megjelent, amit vélhetően már kevesebben kritizálnának, mint előbbit. Az utóbbi időben azonban egyre többször vonogattam a szemöldököm, hétvégén pedig egy megtévesztéses eset került előtérbe.

Nem örültem persze, amikor két olyan, minőségi fenyő bútort vontak ki a forgalomból, amivel felszereltem a lakásomat, s éppen kellett volna még egy. De ez előfordul.

Nagyon nem örültem, amikor országos kampány során igen olcsó komódot hirdettek mindenfelé, ám a tárgyat már az akció második napján sem lehetett kapni. Ez is előfordulhat - mondhatnánk a nyilvánvalóan feketelistás Fttv. eset kapcsán is - ám az végképp idegesítő volt, amikor telefonon bátorított az ügyfélszolgálat, hogy másnap reggel lesz biztosan (még a darabszámot is közölték), ám huszadmagammal csak fél óra várakozás után szembesültünk, hogy a bútorra bizony hiába várunk.

Pozitív volt, hogy a másodszorra reklamált ágykeret (fakerekes kocsiderekak nem nyöszörögtek úgy 100 éve a makadám-úton, mint ezek, minden szerelés ellenére) ellenőrzésére kiérkezett szakember elfogadta a reklamációnkat, s az ágykeret árát levásárolhattuk (nem mellékesen gond volt egy székkel is, melyen a gyári ragasztás engedett el, de ezt is levásárolhattuk).

A levásárlást szombaton terveztük, ám a fent említett termékek kivonása miatt sűrű mozdulatokkal vakargattuk nem létező szakállunkat. Semleges kinézete miatt még gondolkodtunk egy BILLY polcrendszerben, ám legfeljebb a fekete jöhetett szóba, melyhez azonban (szintén elég érdekes módon) nincsen magasító, ami az összes többi színben elérhető. Így aztán ebédelni mentünk.

Az ebédlőben korrektnek tűnő akció, hogy 200 forintért egy pohárral az automatához járulhatok, s annyiszor töltöm meg, ahányszor csak akarom. Kólát nem akartam, de megakadt a szemem két szép automatán, melyek ínycsiklandó narancs és grapefruit darabokkal voltak feltöltve, és rájuk is volt írva: "narancs" illetve "grapefruit". Egyéb információ nincs.

Az egyszeri (akár tudatos!) fogyasztó simán gondolhatja, hogy ez itt a kánaán, hiszen nyakra-főre vedelheti a jó kis narancslevet (szaknyelven a 100%-os), ám meglepetésemre legfeljebb narancs-nektár (>25%), vagy még inkább narancs ital (<25%) lehetett a drága nedű. Haladóbb országokban eleve elvárt, hogy ki legyen írva, mit is várhatok. Ezt ma Magyarországon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság ellenőrizheti is. A korábban fentebb idézett Fttv. alapján azonban (szintén az NFH) eljárhat akkor is, ha azt a látszatot kelti egy üzlet, hogy narancslevet kaphatok (az automatában szépen elrendezett narancsok erre alkalmasak), ám végül ennél csak jóval gyengébb minőséget kapok. Fontos, hogy a narancsok a fogyasztó ügyviteli döntését befolyásolták, s így az elrendezés és a tájékoztatás alkalmas a fogyasztó megtévesztésére.

Valahol európai stílusnak azt tartom, hogy ilyenkor nem rohanunk egyből a hatósághoz - mint ahogy a fent részletezett akció kapcsán sem tettem, kicsit bánom is már - mert hiszek az áruház kereskedelmi kultúrájában, illetve egy kicsit a webkettő hatalmában is. De fogok még arra járni, s persze kíváncsian, árgus szemekkel nézem majd az italkimérést...

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr972453595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rolli · http://soromok.blog.hu/ 2010.11.17. 14:22:38

Hát igen, nem emlékszem, hogy narancs ital, vagy nektár volna kiírva, és nagyon ott van a kis búra alatt a friss narancs. Biztos fognak jönni olyanok, hogy ajándék lónak... és hasonlók, de azért csak kifizeti az ember, azért meg tudja már, hogy mit iszik...
Egyébként az IKEA-t látom az egyik legvevőbarátabb bútoráruháznak akár reklamáció kezelés terén is.

Basszuska 2011.02.24. 20:47:25

Az Örs vezér téri Ikeában van viszont egy TÉNYLEG CSAK NARANCSBÓL(!!) narancslét facsaró automata is. Én még ilyet máshol nem láttam, de ez igazán zseniális...
Szemmel követhető a préselés folyamata, nincs kétségem, hogy igazi!:)
290 Ft-ba kerül de én mindíg iszom belőle, az illatából kiderül, hogy ez nem kamu!

Frau Rindfleisch 2011.03.03. 21:20:08

Csak tudnám, hogy milyen narancs az, amire rá van írva, hogy a héja nem fogyasztható (én zselézni szoktam), és nincs magja. Netalántán génmódosított narancs, csak nem tudunk még róla?

Basszuska 2014.01.01. 12:08:28

@Frau Rindfleisch: A facsaróban lévőre nincs ráírva, hogy a héja nem fogyasztható, de szerencsére nem is a héjat kell meginni...
Egyébként minden nem bio gyümölcsöt permeteznek, ezért nem javasolt mosás nélkül SEMMILYEN gyümölcsöt megenni!
Ez vonatkozik a szőlőtől az almán át a narancsra is.