A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Portfolio

Portfolio hírek

Minimum 80, vagyis több, mint 110. Mi vaaan????

2010.09.06. 08:31 | SMáté | 1 komment

Címkék: parkolás centrum fogyasztóvédelem megtévesztés portfolioblogger

Fogyasztóvédőként sok parkoló társaságokkal szemben érkezett panasszal találkozthatunk. Többsége utólag rekonstruálhatatlan történet, van a jogszabályok eleve egyoldalú, nehezen betartható, esztelen felépítéséből következett. Vagyis praktikusan a hétköznapokban nehéz volt velük bármit is kezdeni. Az egyik olvasói levél azonban olyanra derített fényt, amelyről mi - őszintén szólva - még nem hallottunk. Hogy a kereskedelmi kultúra a parkolási szolgáltatások területén erős fejlesztésre szorul, tudtuk. De hogy ennyire???

Olvasónk levelét kis részletekben szerkesztve közöljük:

 2010. augusztus 23-án parkoltam az I. kerület, Naphegy u. - Mészáros u. sarkán lévő gyógyszertár előtt. Tudatában annak, hogy ez fizetős rész, az automata felé vettem az irányt - két velem lévő hároméves gyermekkel együtt -, és fizetni próbáltam. Az automata ekkor 17 óra 46 percet jelzett. Bedobtam 100 forintot, mire a gép nem azt írta ki, hogy meddig parkolhatok, hanem azt, hogy a minimum összeg 80 Ft. Mivel úgy tanultam, hogy 100 Ft több a 80-nál, megnyomtam a zöld gombot, hogy parkolójegyet kérjek. Erre a gép visszaadta a százforintosomat. Újra próbálkoztam. Ekkor már 110 forintot dobtam be, és ugyanaz ismétlődött meg, mint az előbb: A gép kiírta, hogy a minimum összeg 80 Ft, és a zöld gomb megnyomásakor visszakaptam a 110 forintomat. Ekkor 17.48-at mutatott az automata. Arra gondoltam, talán valami meghibásodás történhetett a gépben, és abban a reményben, hogy a díjköteles időszakból hátralévő 12 percben már nem fognak megbüntetni, bezártam az autómat, és egy pillantást vetve arra, hogy tartózkodik-e a közelben egy parkolóellenőr, akivel esetleg tisztázhatnám, hogy miért is történhetett meg ez az eset a géppel, a két kisgyermekkel együtt elindultam a célom felé.
A meglepetés akkor ért, amikor visszaértem, és piros csomag fogadott a szélvédőmön.  A büntetést a szelvény tanúsága szerin 17. óra 54 perckor kaptam.  15 napon belül 4160 Ft, azon túl 13120 Ft.

A történet már itt is több furcsaságot tartalmaz, bár azt nyilván leszögezhetjük, hogy egy automata elromolhat, fontos azt is kimondani, hogy az autós nem tett meg minden tőle telhetőt a lehetőségek teljes tárházát kimerítve, ugyanakkor azt gondolom, hogy - tekintettel az időpontra, a próbálkozásokra és a két kis gyermekre - a tőle elvárhatót igenis megtette. Mindazonáltal nem tekinthető természetesen az sem érthetetlennek, hogy a cég parkolóőre arra járt, s az sem, hogy kitette a pótdíjfizetési felszólítást.

Nézzük azonban a történet folytatását, hogy a lényeget megérthessük.

Mivel jogtalannak éreztem, ami történt, azonnal hívni kezdtem az ügyfélszolgálati telefonszámot. Itt rengeteg menüpont betárcsázása után sem találtam olyat, ahol panaszt lehetett volna bejelenteni, de még "kapcsolás ügyintézőhöz" menüpontra sem sikerült bukkannom.  Így az automata meghibásodása menüpontot választottam. Itt, mintegy 4-5 percnyi várakozás után, végre egy ügyintézőhöz kapcsoltak.
Az ügyintéző cseppet sem meglepődve azt mondta, hogy ez nem ritka eset, ugyanis a gépek úgy vannak beállítva, hogy az utolsó negyed órában már a következő napi negyedórát is meg kell fizetni, plusz annyit, amennyi az adott napból még hátravan. Ezért fordulhatott elő, hogy a gép nekem 110 Ft-ra nem adott jegyet, ugyanis utólagos számolásom szerint 145 Ft lett volna az az összeg, amiért már adott volna jegyet a gép 17.48-kor. Az igazságosság elve alapján a rendszerrel maximálisan nem értek egyet, de azt mondom, még ezt is kifizettem volna, amennyiben a tájékoztatás a automatánál megtörtént volna. De nem tudom, ki az az állampolgár, aki az előbb leírt eset alapján rájön arra, hogy a rendszer így működik.

Vagyis az a magyarázat, hogy az amúgy is kifogásolható minimum negyed órás díjfizetés (szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyensúlya) nem is negyed órás, ha későn érkezem. Ennek megfelelően 17:46-kor egy öt perces várakozásért 29 perc várakozás árát kell megfizetnem, ráadásul úgy, hogy ebből 15 perc árát már a következő napra vonatkozóan, amikor a következő nap ezen időszaka még 14 órányira van...

A panaszos észrevétele álláspontunk szerint teljesen jogos. A minimum egy ilyen esetben a tájékoztatás, amit a parkoló automatán fel lehetne tüntetni. De nincs, nem volt ilyen, sőt, a minimum díjjal ("80 Ft") kifejezetten megtévesztette a társaság a fogyasztót.

Abba már kár is belemélyedni, hogy amennyiben a vonatkozó jogszabály 15 percben határozza meg a minimum parkolási időt, ezt a jogszabályt is sérti a társaság gyakorlata. Nem is beszélve a polgári törvénykönyv fentebb már említett alapelvéről.

Kértük a panaszost, hogy kérdezze meg a társaságot, milyen jogalappal állították be így az automatákat (ha ugyan nem volt ténlegesen rossz a gép), erre választ azonban eddig nem kapott.

Fontos felhívni ugyanakkor mindenkinek a figyelmét arra, hogy hasonló esetben akkor járnak el helyesen, s igazán a saját érdekükben, ha azonnal tárcsázzák a hibabejelentőt, s amellett, hogy az ügy hátterére rájöttek volna, talán még a parkolási idő is lejárt volna...

Nem mellékesen a szolgáltató neve: Centrum Parkoló Kft.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr922272034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marengoo 2010.09.06. 12:09:13

Sajnos segítő ötlet most nem jut eszembe, csupán annyi, hogy a Centrum Parkoló Kft nem szolgáltató, hanem inkább büntető cég. A parkoló helyet ugyanis nem ők, hanem az önkormányzat, avagy Gaia, a Föld szolgáltatja.
A gáz az, hogy nem tudja bizonyítani, hogy megpróbálta az automatánál kifizetni a díjat, csak nem sikerült. A gyakorlatra való hivatkozás (17.45 után 30 percet, 145 Ft kellene kifizetni) "csupán" általános megtévesztés, de nem bizonyítja a sikertelen próbálkozás tényét. Vagy mi.
süti beállítások módosítása