A blog

Sok a fogyasztóvédelemmel foglalkozó oldal, mert nem ritka, hogy megkárosítják, megtévesztik a vásárlót. Kevesebbet olvasunk a pozitív példákról, azokról az üzletekről, szolgáltatókról, melyek tevékenységükkel fejlesztik kereskedelmi, szolgáltatói kultúránkat. Igyekszünk bemutatni mind a jó, mind a rossz példákat, utat mutatni a fogyasztónak a választás, az üzletnek pedig a helyes irány tekintetében.

Portfolio

Portfolio hírek

Garanciáért fizetős karbantartás? Nincs többé!

2010.06.03. 11:52 | SMáté | Szólj hozzá!

Címkék: garancia fogyasztóvédelem jótállás portfolioblogger versenykorlátozás közérdekű kereset

Bár fogyasztóvédelmi szervezetek korábban több ízben is támadták a gépjárműkereskedők gyakorlatát, ahol a jótállást vagy kiterjesztett garanciát csak akkor érvényesíthette a fogyasztó, ha komoly összegekért náluk végeztették el az autó karbantartását, vagy a jótállási körön túli javításokat csak meghatározott szervizekben, meghatározott alkatrészekből végezhették el.

A jelenség nyilván mindenki előtt ismert. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége még 2008-ban indított az egyik hazai importőr ellen közérdekű keresetet, mivel a jogszabály által biztosított jótállást feltételekhez kötötte. Az új gépjárművekre érvényes jótállást csak akkor érvényesíthette, ha adott kilométerenként, vagy időszakonként fizetős karabantartást végeztetett. A Szövetség a keresetet az utóbbi időben szüneteltette, várva az Európai Bizottság rendeletét.

Ha néha egyik-másik fogyasztó panaszkodott, elégedetlenkedett a kötelező, fizetős javítások miatt, a többség csendre intette: ez a gyakorlat teljesen normális, mindenhol így van. A kötelező fizetős karbantartás védői általában az következő érveket hangoztatták:

  • A gyártó csak akkor lehet biztos a megfelelő működésben, ha a saját alkatrészeit építik a gépjárműbe
  • A rendeltetésszerű működés csak úgy biztosítható, ha a gyár kifejezetten a márkára szakosodott szerelői végzik a javítási, karbantartási munkákat
  • Nyilván nem végezhet ingyenmunkát a szerviz, olajat, szűrőt, fékbetétet cserélni márpedig kell

A fogyasztóvédők, jogászok egy része azonban a versenyt korlátozó, illetve a jogszabály által a fogyasztónak biztosított jótállás és szavatosság korlátozásának látta a gyakorlatot.

  • A kizárólagos szervizek monopol helyzetbe kerülnek, áraik irreálisan magasak lesznek
  • Fogyasztói panaszok alapján egyáltalán nem volt biztosított, hogy egy márkaszerviz szerelője magas szinten ért az adott autóhoz
  • A transzparenciát, az átgondolt fogyasztói döntést nem segíti, ha a gépjármű vételárán túl a fogyasztó akár a vételár 40%-át fogja még külön kifizetni egy autó hosszú távú karbantartására, javítására
  • A kötelező karabantartási költségeket be lehet építeni a vételárba

Az Európai Bizottság május 27-én kiadott közleményében új rendeletet mutatott be, mely jellegénél fogva az összes tagállamban kötelező érvényű. A rendelet elsősorban a gépjárműipar versenyjogi problémáiról szól, a kizárólagos értékesítési hálózat és jog, illetve a vertikális megállapodások korlátozását szentesíti, új autók értékesítése esetén 2013-tól.

A gépjármű utópiac (javítás, karbantartás, pótalkatrészek adásvétele) esetében azonban már 2010. június 2-tól hatályba lép a rendelet.

Mit jelent ez a jövőben a fogyasztónak?

  • Nem kötelezhető arra, hogy pénzért csak egy adott hálózatba vihesse karbantartásra a gépjárművet
  • Nem kötelezhető arra, hogy a nem jótállási, garanciális körbe tartozó javításokat (sérülés, koccanás, stb.) a márkaszervizben végeztesse el, vagy elveszíti jótálláshoz, kiterjesztett garanciához fűződő jogait
  • Ingyenesen kötelezhető arra, hogy a jótállási idő alatt a márkaszervizbe vigye autóját karbantartásra
  • Vélhetően csökkenni fog a kiterjesztett garanciális idő: a forgalmazók jórészt éppen a bevételek miatt növelték akár 7 évre az autók garaniális idejét
  • Vélhetően középtávon növekedni fog az új autók ára

Mit jelent ez a kereskedőknek?

  • Nem kérhetnek pénzt a jótállási körbe tartozó karbantartásért, vagy nem írnak elő kötelező karbantartást a jótállási időre
  • Anyagi okok miatt vélhetően csökkenteniük kell a kiterjesztett jótállási időt (garanciát), vagy meg kell változtatni annak feltételrendszerét
  • Ha egy jótállási idő alatti meghibásodás szerintük azért következett be, mert nem megfelelő szakember, nem megfeleő alkatrészt épített be, megfelelő bizonyítás esetén mentesülhetnek a jótállási kötelezettségek alól
  • Érdekükben áll a márka-alkatrészek szélesebb körben történő forgalmazása, vagy számolniuk kell az eredeti alkatrészek mellett gyártott alternatív és viszontértékesített alkatrészek árelőnyével.

Bár az új rendelkezés kétségkívül sok kérdést vet fel, egyéb termékértékesítéseket figyelembe véve tény, hogy a verseny korlátozása a gépjárművek piacán nagy mértékű. Kérdés ugyanakkor, hogy a fogyasztókra, a fogyasztói árakra nézve a döntés milyen következményekkel jár, akár rövid, közép, vagy hosszú távon.

A bírságok és perek elkerülése érdekében a gépjármű-importőröknek célszerű lesz átalakítaniuk eddigi gyakorlatukat, figyelemmel a most életbe lépő, illetve a 3 év múlva hatályos rendelkezésekre.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakakorrekt.blog.hu/api/trackback/id/tr202053070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.