Bevallom, indulatból írom a posztot, mert tegnap volt a második alkalom, hogy internetes úton vásároltak az én céges kártyámról. Az összeg nem nagy (2009-ben 70 ezer, most 40 ezer Ft), de a helyzet dühítő: drága kártya, tudatos internet-használat, sms őr, de a pénzemet csak rendőrségi bejelentés, kártyaletiltás és hosszú idő után fogom visszakapni. Biztos, hogy nincsen rá megoldás, vagy csak így kényelmes a bankoknak?
Azt gondolom, hogy a rendszer ma nem jó. Amennyiben az ember tudatos vásárló, használja az internetet. Használja, de csak tudatos módon: biztonságos, megerősített védelemmel rendelkező weboldalakon fizet kártyával (esetünkben a kártya adatai csak a google és az apple rendszereiben lettek rögzítve), majd tehetetlen, ha ezeket az adatokat onnan ellopják, illetve visszakapja, komolyabb tortúra után. Azt fontos leszögezni, hogy a 30-90 napos tortúra végén többségében visszafizeti a bank az ellopott összeget, s a kártya letiltásáért és újragyártásáért sem számít fel külön összeget. De jó lenne ezeket a problémákat megelőzni. A 21. század második évtizedében ne legyen az az üzenet, hogy ne vásárolj kártyával a neten.
Tudom, hogy léteznek válaszok arra, hogy miért nem lehet megoldani azt, hogy az azonnal észrevett lopást vissza lehessen fordítani. Tudom, hogy van a kártyatársaság, az adattal visszaélő rendelő, s van a bankom, s ezeket nehéz mind egy rendszerben hatékonyan úgy összehozni, hogy esetleg visszakérdezzenek nálam, hogy biztosan jóváhagyom-e a fizetést.
Mert fontos leszögezni, hogy a PIN kódomat senki sem tudhatta, ezeket az e-kereskedelemben többnyire nem is kérik el. Nem lenne ellenemre, ha sms-ben kérnének megerősítést minden egyes tranzakcióra, mert biztonságban érezném magam. De ilyen lehetőség Magyarország egyik legnagyobb lakossági bankjánál nincsen - legalábbis a call center és egy volt elektronikus divízióvezetője szerint se.
Azt gondolom, hogy ez így nem jó. Az üzleti területen mindig azt hallani, hogy csak az állami szféra rossz gondolkodását jelzi, ha a kifogásokat sorolják, ha azt ismétlik, mit miért nem lehet megoldani. Itt a lehetőség bebizonyítani, hogy kreatív, innovatív területtel állunk szemben, s nem egy mozdulni képtelen, pénzszedő tehetetlen szektorról.
Én mint fogyasztó vigyázok az adataimra, de úgy látszik hiába. Megoldást szeretnék!