A szavatosság az unió teljes területén 2 év, de számos helyen bizonyos korlátozásokkal, megkötésekkel, pontosításokkal. Itthon a jogszabály segítséget nyújtott a vásárlóknak, s az első 6 hónapban szinte jótállás magasságába emelte a szavatosságot - ennek következtében ugyanakkor a maradék 18 hónapot a kereskedők hajlamosak elfelejteni. A Ruhafalva.hu webáruházban ilyen megkötés nincsen, 6 hónap ide vagy oda, ők bizony 2 éven belül kicserélik a hibás termékeket.
Aki ruhát vásárol, többnyire azzal számol, hogy a szavatossági idő 6 hónap. Így van ez akkor is, ha már 2003 nyara óta 2 évvel kell számolni. Tudni kell a szavatosságról, hogy alapvetően különbözik a nálunk honos kötelező jótállástól, mely jellemzően tartós fogyasztási cikkek (autó, mosógép, notebook, telefon) esetében egy évig kínál teljes biztonságot olyan hibák esetében, melyeket nem a vásárló okozott.
A szavatosság kicsit más, ebben az esetben a vásárlónak kell alapvetően bizonyítania, hogy a fellelt hiba már a vásárláskor megvolt, azaz nem nem rendeltetésszerű használat következménye. Ez a bizonyítás idő és pénz, hiszen jellemzően szakértő segítségével támasztható alá. A hazai jogalkotás védeni akarta a fogyasztót akkor, amikor a 2 éves uniós szavatossági időbe egy határt épített. Azt mondta ki 2003-ban, hogy a 2 év első negyedében (6 hónap) minden megjelenő hiba megvolt a vásárláskor, hacsak a kereskedő nem bizonyítja, hogy mégiscsak a vásárló tette tönkre, vagy használta nem rendeltetésszerűen. Ezzel a kis segítséggel a szavatosság első 6 hónapja tulajdonképpen jótállás lett.
Másik oldalról ugyanakkor a kereskedők úgy érezték, hogy a fogyasztók többsége bizonyítani nem fog 6 hónap után, ő meg magától ugyan ki nem cserél egy 8 hónapos cipőt, így alapvetően úgy tájékoztatnak, hogy a szavatossági idő 6 hónap (mellesleg ez jogsértő tájékoztatás, hiszen attól, mert az első 6 hónap esetében a bizonyítási kényszer "megfordul" a szavatossági idő továbbra is 2 év). Nem csak így tájékoztatnak, de így is tudják és gondolják. Egy korábbi posztunkban leírtuk, hogy a kereskedőknek és a vásárlóknak fogalmuk nincsen arról, hogy a szavatossági idő 2 év (előbbiek esetében 10%, utóbbiak esetében 42% tudja a kérdésre a helyes választ).
A Ruhafalva.hu webáruházban ugyanakkor másként gondolkoznak. Ők nem takaróznak azzal, hogy más a 6 hónap és a 2 év, a 6 hónapról nem is tájékoztatnak. Megkérdeztük, hogy ez hiányosság, vagy tényleg a 2 évet veszik alapértéknek. Álláspontjuk szerint első a vásárló, s ha a termék tényleg hibás, ők minden 2 éven belül vásárolt gyerekruhát visszavesznek a szavatossági jogokat figyelembe véve. Ez természetesen olyan hibákat jelent, melyeket nem a vásárló hanyag kezelése okoz, hanem gyártási hibának minősülnek. A gyermekruhákat, cipőket és hálózsákokat árusító weboldal nem véletlenül nyert el már több közönségdíjat, és szakmai megmérettetéseken is rendre a legjobbak között szerepel. Akinek ennyire fontos az ügyfele, az hosszú távon is fennmaradhat, s komoly sikereket érhet el.
Látni kell, hogy a verseny nagy, még webáruházak és kifejezetten gyermekruhákat árusító webáruházak esetén is. A Ruhafalva üzemeltetői nem csak a szavatosságot veszik komolyan, hanem például 14 munkanapos elállási lehetőséget biztosítanak akkor, amikor alapból csak 8 munkanapot ír elő a hazai jogszabály (az uniós szabály 7 nap). Külön lehetőséget biztosítanak nem megfelelő méretű, színű cipő visszaküldésére, cseréjére is.
Régóta vártam, hogy olyan üzletre bukkanjak, ahol a 2 éves szavatosságot tényleg komolyan veszik. Örülök, hogy ez megtörtént, még ha egy kicsit előbb is reméltem, hiszen 10 éve lett 2 év a szavatossági idő. De sosem késő, s remélem, hogy a többi üzlet is észreveszi, hogy a visszaélések elkerülése a fő cél, hanem a becsületes és őket eltartó vásárlók kiemelt kezelése.