A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság nemrégiben közzétette az árubemutatókról készített összefoglalóját. Ennek közzététele mellett több forrásban is értesülhettünk a helyi ellenőrzések pontos tapasztalatairól. A legutóbbi, még számunkra is meghökkentő esetet a Komárom-Esztergom megyei vezetőjük ismertette.
Bures Gabriella utalt arra, a beszámolóban is olvasható esetre, amikor az árubemutatóra érkező nyugdíjasokat az előadó értékesítő rokonaik ellen "lázította". Elmondta, hogy nem érdemes és nem is szabad rokonaiktól megkérdezni, hogy az adott terméket megvegye-e, hiszen ők azt biztos ellenezni fogják, mivel ugyanezt a pénzt ők szeretnék megörökölni.
A kirívóan etikátlan magatartás csak egy újabb eset a sok közül. Az alapprobléma, hogy elsősorban utazni vágyó, a modern marketing eszközeivel szemben sokszor védtelen idős embereket hosszú bemutatás után vesznek rá a piaci árnál sokkal drágább termékek megvásárlására. Bár jogszabály szerint 8 munkanapos elállást kellene biztosítani távértékesítés esetére, a tájékoztatás alacsony színvonala, illetve számos egyéb kibúvó (az előadás a cég székhelyén kerül lebonyolításra, így nem jár az elállási jog) miatt ezzel sokszor nem tudnak élni a pénzt már kifizető emberek.
Nagyon örülünk annak, hogy az NFH energiát nem kímélve vesz részt ezeken a többnyire csak meghívóval elérhető előadásokon, hiszen ezek ellenőrzése nem egyszerű feladat. Az ellenőrök azt is tapasztalják, hogy amint gyanút fog az előadó, lemondják a bemutatót. Ezzel az értékesítési formával szemben ugyanakkor évek óta probléma van, még az országgyűlés vonatkozó bizottsága is többször foglalkozott a problémával, megoldást nem találva.
Elképzelhetőnek tartunk jogszabálymódosítást az idősek védelmében (ha a fiatalkorúak veszélyeztetése esetében kiemelt szankciók járnak, ez itt is indokolt lenne), illetve olyan tájékoztatási előírások bevezetését, mely segíteni az idősek tájékoztatását. Ilyen lehetne például, hogy a meghívóban tájékoztatni kell listaszerűen minden olyan termékről és annak áráról, melyet be kívánnak mutatni, el kívánnak adni. Így előzetesen tájékozódhatnának az utazók, hogy az adott termék amúgy milyen árkategóriában van.